Gå til innhold

Sceolan

Medlem
  • Innholdsteller

    11
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Interesser:
    Nord-Trøndelag

Sceolan's Achievements

  1. Tar opp denne tråden da jeg selv vurderer å bytte ut min radioenhet. Ser det er nevnt mangel på DAB+ på disse ettermarkeds spillerne, men hva med f.eks en slik i tillegg - http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=15240&katid=1205&id= Dette må da være en fullgod DAB løsning som en kan koble til en USB- port bak på spillere... Noen synspunkter rundt det? Må si at en fullblods android enhet med nettverksmuligheter frister, da kan man jo teoretisk kjøre internettradio på den. Eventuelt spille av musikk direkte fra spotify eller wimp i offline modus dersom man ikke har internett på den hele tiden.
  2. Har snakket med teknisk avdeling i vegvesenet, og fikk der høre at det ikke er noe problem å få godkjent 19", så fremt de er innenfor 5%, osv. De de måtte ha papirer på, er at bilen er godkjent med ulik dim foran og bak, og de mente dette trolig ikke var noe problem siden det var en BMW. Men den gang ei... Har vært å hørt hos en lokal BMW- forhandler, og der fikk jeg klar beskjed om at det ikke gikk å godkjenne forskjellig dim foran og bak på en E39 Touring. Hadde det vært en sedan, eller 3- serie, så hadde det ikke vært noe problem. Wtf? Det er da folk der ute med E39 touring som har godkjent ulik dekkdim? Har også vært i kontakt med Bavaria i Oslo og de bekreftet bare at det er forskjeller på sedan og touring uten at jeg fikk noen bekreftelse på at ulik dekkdim på touring ikke går. Jeg vet at forrige eier har hatt bilen hos Bavaria på pkk og ikke fått noe anmerking på 235-40/18 foran og 265-35/18 bak. Har sendt en forespørsel til BMW Norge, men virker ikke som det er så lett å få svar derifra.
  3. Som en oppdatering til saken så snakket jeg i dag med verkstedet. Fikk høre at problemet er 19", og dette er ikke noe BMW i utgangspunktet godkjenner, og de mente det kunne bli vanskelig å få godkjent. Synes det er tull og tøys, da det heller burde være forbudt å kjøre rundt med billig/ dårlig dekkmerke enn å pirke på at en har litt stor felg. Felgene passer jo som støpt Hva med andre som kjører rundt med 19" og ikke minst 20", er det ingen som er godkjente i vognkort? Kommer i alle fall til å forsøke, men spørs hvor langt jeg kommer.
  4. Hvorfor skulle bredden være et problem? 265, 275 og tom. 285 har jeg sett blitt brukt bak på disse. Som sagt så var 235 foran og 265 bak innskrevet i vognkortet til forrige eier, men har tydeligvis ikke blitt overført når jeg fikk nytt. Edit: Antar det er breddeforskjellen foran/bak du tenker på. Enten ingen forskjell, eller 235/265 slik disse er godkjent med.
  5. Heisann, Var på PKK i dag og fikk noen 2'ere, bl.a. på feil dekk, ikke innført i vognkort. Skal jo prøve å høre litt rundt over helgen, men tenkte å høre her også siden det sikkert er folk her som kan dette I mitt vognkort står det kun oppgitt 225/55-16. Når jeg kjøpte bilen så kom den med 235/40-18 foran og 265/35-18 bak, og dette stod innført i vognkort til forrige eier. Men på mitt vognkort så ser jeg nå at det står kun original dim, dette har jeg ikke lagt merke til før nå, 2 år senere Men uansett så er det en helt annen dim jeg kjører med nå, 245/40-19 foran og 255/40-19 bak. Bak gir det da en rulleomkrets på + 5% som er akkurat max i forhold til standard dim. Speedometeret viser forøvrig ca. 1% for lite med disse dekkene. Så, er det ikke slik at man ikke trenger dekkdim i vognkortet dersom man er innenfor 5% ? I så fall kommer vel denne 2'er feilen for at det er ulik dim foran/ bak, siden det ikke står noe om det i vognkortet?
  6. Her er et par bilder. Den har automatisk nivåjustering, og på bildene så tror jeg ikke bilen helt "nede" bak. Fant ut at den hadde automatisk justering når vi drev å lessa den ned bak for å se om dekket gikk klar, for da "blåste" den seg opp Dekkvalget falt forøvig på Hankook Ventus S1 Evo K107 etter ha googlet litt. Bilen er mye mer stabil nå enn i fjor-sommer da den gikk på 235/40-18 Kumho dekk foran og 265/35-18 Federal dekk bak. Lydnivået er også betydelig bedre, selv med et dårlig hjullager. Men jeg er usikker på om jeg bør koste på en 4-hjuls kontroll, det er kanskje lurt? Koster vel 1500,- + så vidt jeg har funnet ut.
  7. En liten oppdatering, om det skulle være av interesse for noen. Jeg fikk på 245/40-19 foran på 8" felg med ET20 og 255/40-19 bak på 9,5" felg med ET25. Hjulbuene bak er tydeligvis valset, og det var bra, for det er vel ikke så mye som en mm å gå på der. Ikke merket noe subbing enda. Fram så er dekkene såvidt borti innerskjermen ved max rattutslag dog, men helt uproblematisk. Sjekket fartsmåleren mot GPS etter den større rulleomkretsen for å se "hvor feil" den har blitt, men den har bare blitt pinelig nøyaktig. Jeg må bare huske på å ikke kjøre like mye over som vanligvis, for med 100 på nåla er er faktisk fart 100 - 101 km/t Edit: 8,5" felg foran.
  8. Er sikkert litt spesiell når jeg vurderer en slik dim Vet ikke om jeg tørr å ta sjangsen på 245/40-19 selv om jeg forsåvidt har trua på at det kan funke ut ifra det jeg har googlet meg frem til. Vanskelig å vite hvor mye klaring en har i høyden, er vel vanligvis pga. bredde at det begynner å subbe. Er temmelig trygg på at det skal gå bra bak i alle fall, kanskje t.o.m. 255/40-19 er mulig der, så en kunne hatt 9,5" felg. Et alternativ jeg har kommet frem til er 225/40-19 foran og 255/35-19 bak. Det er nok temmelig safe dim i alle fall, kun ca. 1,1% større omkrets enn originalt. Og kanskje en fordel i tilegg med 225 istedet for 245 foran i forhold til sporing? Forøvrig er felgene jeg ser på ET20. Kanskje har det vært en liten fordel med litt mer ET bak hvis jeg skal "gamble" på 255/40-19, sånn at en har litt mer å justere med ved å bruke spacers. Men spørs om det ikke uansett blir litt drygen stort! Innspill mottas med takk Men folk flest satser vel på så brede som mulig dekk istedet for så "høye" som mulig.
  9. Grunnen til at jeg har valgt 245/40-19 istedet for 235/40-19 er fordi jeg får opp flere/bedre/billigere dekkalternativ. Har sjekket topicen du linker til ja, men det er ingen der som jeg har sett som har såpass høy profil / så mye større dekk enn originalt. Edit: Ja, innpress er jo selvsagt viktig. Har ikke tatt det med i spørsmålet mitt, men er klar over at det krever "passende" innpress.
  10. Kanskje jeg ikke forklarte meg godt nok, men det er ikke aktuellt med forskjellig felgstørrelse foran og bak. Har bare satt opp 2 forskjellig forslag som jeg har tenkt å ha helt rundt, hvis det lar seg gjøre, enten-eller altså Hvis ikke må jeg finne noe mer "normalt". % endring jeg har satt opp er % endring fra original, om det skulle være noe tvil om det.
  11. Hei, Skal kjøpe meg en ny felg/dekk pakke til sommeren, og har googlet og søkt i dette forumet angående dimensjon, så jeg vet jo forsåvidt hva som er "normalt". Den forrige sommerpakken jeg hadde bestod av 18" med 235/40 foran og 265/35 bak. Subbet bak i litt "spesielle" situasjoner, antar det var siden dekket kom såpass langt ut. Ønsker jo ha ha litt kule felger, samtidig ønsker jeg å opprettholde komforten. Så for å gå direkte på spørsmålet, kan dette fungere på en 01" E39 Touring; Alt.1: 235/45-18 = +2,26% Alt.2: 245/40-19 = +3,78% Standard dim i vognkortet er 225/55-16. Tenker da i utgangspunktet samme dim helt rundt, spørs litt hva jeg kommer over av gode dekk til kurrant pris i aktuell dim. Spørsmålet er vel om Alt.2 funker, hvis ikke, hva med Alt.1? Tenker da både på subbing og om det er noe problem med elektronikk når dekkene blir så mye som 3,78% større. Har forsåvidt lagt merke til 1 E39 med 245/40-19, men om det er gjort noe spesiellt der vet jeg jo ikke -> http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?t=56515&highlight=e39+touring&sid=a01f7ad704796d99bc8804de2d7b3ac6
×
×
  • Opprett ny...