Problembilen er en 2001 BMW 520dT Norskregistrert og kjørt 170000km Servicer holdt.
Bilen er ikke Chipet. Bilen er produsert 02/2001
Vel saken er at jeg mister drakraften på full gass 1600-2000 o/min. Effekten kommer gradvis igjen, men faller så enda en gang. Slik fortsetter det. Kan en og annen gang også skje over 2000 o/min. Forstill deg kjøring med campingvogn og disse problemene. Vogn på en 01 520dT er jo ikke så greit i utgangspunktet…….
-Feilen kommer ikke frem før motoren er driftsvarm.
-Ingen feilkoder blir registrert i dataen på bilen
Følgende er gjort med bilen:
1: Turbotrykk målt, og det er beviselig turbotrykket som faller når effekten uteblir. Lader med ca 1-1.1 og faller ned til 0.6 og jobber seg opp til det samme. Faller så ned igjen
2: Luftmassemåler byttet og programvare sjekket. Rette nummer iht produksjonsdato på både bilen og programvare. Var et skille i 2001
3: Turbotrykksgiver bak på innsug byttet.
4: Turbo er byttet
5: Veivhusventilasjonsfilter er ok
6: Nytt dieselfilter
7: Matepumpe inne i tank ny ( Fikk stopp i fjor…)
8: Grunninstilling på dieselpumpe er foretatt. Hadde o.78, og ble justert opp til rett verd iht til merking på pumpe ( .96). Motoren endret gange, og ble bedre å ta løs med. Sterkere på tomgang.
9: Innsuget sjekket, og er ikke nevneverdig mye koks her.
10: EGR Ventil blendet fysiske og vakum stengt inn på ventilen.
11: Byttet ventil som styrer vakumet inn på på klokka på turboen.( Den gamle står nå på da det ikke var denne delen heller)
12: Alle vakumslanger byttet. Har sjekket vakumreservoar, og ser ikke at feilen er her heller
13: Strømsignal ut fra gasspedal endrer ikke spenning når effekten uteblir
14: Hele systemet fra tubo til innsug virker lekasjefritt
15: Eksosanlegg er ikke tett. Feilen er den samme uten eksosanlegget på.
16: Stikk til føler dyse fire er det full kontakt på.
17: Dyselekkasjetest utført. Ingen dyser leverer diesel ut på returslanger på tomgang og lett rusing.
18: Styringsenhet motor byttet (Eskeny...)
Forslag til feilårsak mottas med STOR takk !!!!