Halloen igjen
Lurte på om det er noen som kan hjelpe meg å finne ut av dette, har slitt siden jeg fikk bilen, hadde vært utruligt kjekt å få ordnet i dette,
bilens oppførsel er:
kald motor= VELDIG lav tomgang ( den dør ut )
varm motor = litt for høy tomgang 1100 rpm sånn ca,
når jeg kobler ut tomgangs regulator så er den fin på tomgang når den er kald, litt lavt, ca 500 rpm helt i begynnelsen men går oppover etter 2-3 minutter helt til motoren har fått normal arbeids temperatur å da idler jeg også på 1100 rpm.
motoren fjusker / kutter på 1300 rpm om jeg holder stabilt på AKKURAT det turtallet, men ellers ikke, å den fjusker på 5200 rpm ca uansett, begynner å sperre på en måte, mister all motor effekt.
etter en diagnose på bilen så fikk jeg opp feil på lambda/lmm så jeg byttet lambda sonde til en ny en, merket ikke så mye forskjell for å være ærlig, bortsett fra at jeg mistet et gammelt problem med ujevn tomgang,
å jeg har testet en annen brukt lmm, helt likens, ingen forskjell
har byttet plugger, å renset fordeler og ledningenr ( var en del eiringer ) å har bestilt nytt bensin filter og belgen som går fra lmm til innsuget i misstanke på falskluft ( har sprayet med startgass på vaakum ledninger og belg, men fant ingenting, men hører en suselyd som kan høres ut som falskluft,
mistanker jeg har er
1: lambda får feil måling pga en veldig svak fri eksos fra ei dårlig pakning fra manifoild til selveste eksos røret ( har ny pakning men ikke verktøyet til det:P )
2: har ikke resetta noe diagnose etter jeg bytta til lambda, må jeg det?
3: tomgangs regulator er gåen
Noen som har en anelse på hva problemet kan være på at den forskjellige tomgangen på kald og varm motor, og fjuskingen? bilen tikker litt så er en mulighet for at kammene/ventilene er feil/slitt
det er en m40 b18 motor til en 318i e36
blir evig glad om noen finner ut problemet for meg, å høres egoistisk ut, men om noen klarer å finne fram til problemet uten at det måtte koste meg noe stort så skal den personen få en bitteliten belønning (er en fattig ungdom:P )