Gå til innhold

matt1s

Medlem
  • Innholdsteller

    38
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

matt1s's Achievements

  1. Aaaah da tror jeg at jeg vet hva som er årsaken. Når jeg har demontert støtdemperene forran, så "snudde" jeg på navet med hendene flere ganger for å komme til de forskjellige skruene og boltene. Er det noe jeg bør gjøre noe med, eller er det ok at det "svettet" litt når jeg jobbet?
  2. Hei, jeg har akkuratt byttet dempere forran. Når jeg tok ut dekkene som jeg hadde lagt under bilen som ekstra sikkerhet, la jeg merke til at de hadde en del væske på seg. Væsken er tyntflytende og brunlig i fargen. Kan se ut som det er denne det lekker fra: Den er propp full: Under bilen så ser man det enda bedre: Hvorfor lekker det og hva bør jeg gjøre?
  3. Tips #2: Bruk en liten avdrager for å få av foringen, glir rett av
  4. Hei, jeg sleit noe sykt med å få en foring på plass på E36'en min. Har ikke sett noen andre gjøre det slik. Jeg tok en planke jeg hadde liggende, borret et hull i den, og kilte den mot den stangen som du ser bak i bildet. Funket fint, og fikk på foringen til slutt.
  5. Kjempeside! Den var utrolig grei! Har nå bestilt alt jeg trenger fra Koed, så med all hjelpen jeg har fått av dere, burde jeg passere neste inspeksjon. I stedet for 12.000.- på verksted så kommer jeg forhåpentligvis unna med 4.000.-!
  6. Er det lettere å bestille foringen med beslaget? F.eks. www15953 fra https://www.koed.no/ Når du sier komplett, er det del 4 og del 5, eller hele bærearmen (del 3)? Det jeg slet med sist gang var å finne sweet spotten for når båndene ligger på. Hvordan kjenner jeg det? Og hvor mye av skal jeg justere? Var vanskelig å komme til i det hullet for å kneppe på den justeringsskruen sist gang, mye knot.
  7. Jeg har dårlig erfaring med å bytte foring fra sist EU-kontroll, så hvis jeg slipper å sloss med de så er jeg fornøyd. Det kan se ut som jeg bare trenger å bytte del 4 og del 5. Ser også ut som jeg kan kjøpe de i "sett", slik at jeg slipper å presse ut foringen. Det hadde jo vært det aller beste. Takk igjen for svar!
  8. Takk for svar! All right, takk for tips. Skal teste det! Nei, det er sant det. Jeg håpte at det bare skulle være foringen, ikke hele bærearmen. Er det www8189 på koed.no som er støvmansjettene du tenkte på? Handlelisten min ser da slik ut: Forran: 2x www8189, Afdækningsrør 1x www17098, Støddæmper, VF 1x www17099, Støddæmper, HF Bak: 2x www17104, Støddæmper, E36/E46, Bag 2x www8196, Afdækning v/støddæmper Blir totalt 4400.-, ikke så fælt det? Mekonomen skulle ha 6500.- for et helt sett. Vil det si at jeg kjøper del 4 og del 5 og skrur den fast med skrue 9 på tegningen, så er jeg done? Trenger ikke kjøpe hele del 3 med alt som henger på? Eneste jeg stusser litt på er at det står "foring bakkant bærebru", men på tegningen så er vel ikke del 4 og del 5 "bakkant", eller noe jeg missforstår?
  9. Hei, har vært på EU-kontroll og fått en del toer-feil. Jeg har skrudd litt før, men er ganske grønn. Byttet bremserør bak og skiftet ut bremser forran. 1.2.3 Parkbrems for dårlig bremsevirkning - Høyre bak Jeg prøvde å bytte en foring bak på bærebroen, men tror jeg fucka opp når jeg strammet til trommelbremsen igjen. Var mye knepping. 1) Noen tips her til hvor "stramt" trommelbremsen skal kneppes til? 2) Teknikk? 5.2 Slitt Bærebru - Begge foran (foring bakkant bærebru) 1) Hvilken del er det på dette bildet? 2) Jeg er skremt over hvor godt disse foringene kan sitte, er det noe verktøy jeg kan kjøpe som gjør jobben lettere? 5.5 Støtdempere- lekkasje, begge forran, høyre bak Tenkte jeg skulle bytte ut alle fire. Jeg vil bare ha noe som holder og er ok. 1) Noen tips til hvordan jeg kan komme meg unna med ok dempere til en grei pris?
  10. Hei, jeg lurte på hva momentet på boltene som holder trommelbremsen på bærebroa? Det er seks stk type umbraco. Er det nodvendig å trekke av spindelen når jeg bare skal ha av hele trommelbremsen?
  11. Takk for tips! Var en kar som sa 60Nm på de boltene, men hadde vært fint om jeg kunne funnet en nøyaktig verdi. Oh well.
  12. Takk skal dere ha. Kan jeg spoerre hva "online ETK" er og hvordan jeg kan finne ut slike ting selv? Er det en webside jeg kan gå til og sjekke slikt opp?
  13. Fikk løs den brukne bolten.. heldigvis. Hadde allerede begynt å sette meg inn i hvordan jeg skulle demontere diff'en hvis det kom til det. Jeg har prøvd å få løs den foringen nå i hele dag, men ser ikke ut til at jeg klarer det. Har prøvd med pressverktoeyet mitt (som nå er 99% vinkelrett), brukt blåselampe på bærebroen der foringen sitter, og så dengt lø med hammer når alt er glohett og står i spenn, men no luck. Ser ut som jeg enten må låne et skikkelig pressverktøy av noen eller skru fra hele bærebroa og ta den med til et verksted. Jeg har en svoger som driver bilbutikk her i Stavanger, og han sa de kunne ta i mot bærebroen og presse den ut gratis, så kanskje det er det enkleste. Hadde jeg startet med å demontere bærebroen på lørdag hadde jeg sikkert vært ferdig nå hehe. Jaja, har lært mye da! Må bare finne ut hvor mye moment jeg skal bruke på boltene fra stikkakselen og mot diffen nå, så jeg kan skru det skikkelig i sammen. Tror du det er farlig å kjøre (skal bare snu bilen) med fem av seks bolter mot diffen på plass?
  14. Aner du hvordan en E12 torx er sammenliknbar med M torxene på skjemaet?
  15. Det gjelder en '98 modell E36 318i. Det er noen E12 Torx bolter/skruer. Manualen sier 83nm, men jeg knakk en av skruene uten at momentnoekkelen slo inn. Det er nr. 3 på dette bildet:
×
×
  • Opprett ny...