-
Innholdsteller
72 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
tøttatoppen's Achievements
Newbie (1/14)
0
Nettsamfunnsomdømme
-
Hallo! Har montert et uoriginalt hengerfeste som mitt lokale BMW verksted ikke klarer å kode/aktivere med sitt utstyr. Verksmester skisserte tre ulike løsninger. Bytte til originalt BMW EL.sats, bytte uoriginal kontrollboks til annen type (evt. sjekke om det er feil på boksen), og til slutt nevnte han muligheten for å prøve med annen type diagnoseverktøy. Noen som kan hjelpe? Jeg bor på Jessheim.
-
Gjør det selv - Montering av tilhengerfeste E60, 530i 2004 m
emne svarte i tøttatoppen sin tøttatoppen i Teknisk
Supert, det er nyttig informasjon til alle som monterer dette settet. Takk for info -
Gjør det selv - Montering av tilhengerfeste E60, 530i 2004 m
emne svarte i tøttatoppen sin tøttatoppen i Teknisk
Takk for det! Jeg har en kamerat som har montert det samme hengerfeste på sin E61, men husker ikke hans årsmodell i farten. Uansett, skulle det bare være å sjekke med http://www.kupplung.de. De gir utmerket support. Kan bemerke at det er noe ulik tilkobling av det elektriske opplegget mellom E60 og E61. Men hvis man tar seg tid til å lese monteringsanvisningen nøye, så er ikke dette noe problem. Tror faktisk det er noe enklere på E61. Jeg har også hørt at originalt BMW kabelsett må trekkes helt fram til sikringsboksen som ligger bak hanskerommet. Da får du garanti på jobben, men du sparer 10.000 om du gjør det selv. Lykke til -
Er det noen som har noen gode råd og tips til hvordan man bytter sidespeilene til en 2004 mod E60. Festene til de originale speilene har korrodert, og jeg har kjøpt disse erstatningsspeilene fra Schmiedmann men det fulgte ikke med noen monteringsanvisning. http://www.schmiedmann.no/5_serie/E60/utstyr_og_tilbehoer/utstyr-styling-utvendig/side19.htm#16350 Disse leveres med LED markeringslys, og er innfellbare. Jeg lurer derfor også på om det er mulig å koble og aktivere disse funksjonalitetene (betjene via fjernkontroll)
-
Hei, Akrovik! Vet ikke om jeg kan svare på alt, men skal prøve. 1. AUX-inngangen din er sannsynligvis ikke aktivert. For å benytte HU aux-inngangen, må bilen programmeres av et BMW-verksted. Tror jeg betalte 3800, men da fikk jeg programmert et par andre endringer samtidig, samt oppdatert bilen med siste software. 2. Jeg kjenner ikke den aux-kabelen som du har kjøpt. For min egen del, koblet jeg 3 ledere fra aux-kabelen inn på tre åpne posisjoner på den eksisterende hovedpluggen på HU. Det fulgte med et koblingsskjema til min aux-kabel. Dersom det ikke fulgte med instruksjoner, ville jeg tatt kontakt med bilradiospesialisten og spurt om råd. 3. Vet ikke om det er mulig å sette inn en EQ i dette oppsettet.
-
Gjør det selv - Montering av tilhengerfeste E60, 530i 2004 m
emne svarte i tøttatoppen sin tøttatoppen i Teknisk
Jeg tok kontakt med leverandøren min ifm montering av mitt tilhengerfeste og fikk utmerket support. Regner med at det er individuelle forskjeller på el.kit fra de forskjellige leverandørene. -
Gjør det selv - montering av tilhengerfeste Bilen min er en E60, 2004 mod 530i uten M-pakke (170kwh) Innledning: Har fått mange advarsler mot å montere tilhengerfeste selv der hovedargumentene har vært at dette vil skape problemer med det elektriske i bilen bl.a feilmeldinger på lys, parkeringssensor eller andre følgefeil av dette. Likevel tok jeg sjansen, og bestilte en komplett sats via eBay fra et tysk firma som heter: http://www.kupplung.de Med et lite unntak fikk heldigvis ikke kritikerne rett, og både tilhengerfeste og det elektriske anlegget fungerer helt fint. Problemet for min del var at jeg har en eldre tilhenger (Gaupen - før 2002) uten tåkebaklys. Når kontrollboksen til kabelsettet starter opp, leter den etter blinkelys og tåkebaklys for å gjøre en selv-test. Dersom kontrollboksen ikke finner tåkebaklyset, blir den forvirret, og resultatet blir at lysene på tilhengeren bare vil fungerer delvis. Jeg valgte å oppgradere min tilhenger med nye lykter og kabelsett fra Gaupen (omlag 1.000,- NOK) Alternativet er å bestille et annet kabelsett fra tyskland. Jeg fikk utmerket support på dette fra kauppling.de Tilbake til selve tilhengerfestet. Jeg valgte en modell der selve kroken kan svinges inn bak støtfangeren, slik at når tilhengerfeste ikke er i bruk, er det ingen synlige deler av tilhengerfeste som vises. Det er Thule som har produsert dette tilhengerfeste. Slik ser det ut på min bil etter montering: Leverandøren, kupplung.de, som forøvrig har levert overlegen service til meg, har en video på nettet som viser hvordan dette fungerer: http://www.kupplung.de/Tow-bars/Complete-sets/Complete-set-tow-bar---retractable-system-KS00119.html#productVideo Bestilling og leveranse: Som nevnt ovenfor, fant jeg firmaet på eBay. Men før jeg bestilte, tok jeg kontakt med dem for å få svar på følgende spørsmål: 1. Verifisering av at dette ville passe til min bil, inkludert den elektriske kabelsatsen 2. Pris på frakt 3. Fradrag av tysk moms 4. Eventuell rabatt Jeg fikk raskt en bekreftelse på at dette var en modell som ville passe til min bil og la inn et bud på 600 euro som jeg fikk tilslag på. Fraktprisen var 46,50 euro men jeg fikk tilbakeført den tyske momsen (direkte til min pay pal konto) ca 49 euro. Prisen ble dermed ganske nøyaktig 600 euro totalt for komplett hengerfeste inkludert elektrisk kabelsats. Slik så det ut da jeg pakket det ut i garasjen: Montering av tilhengerfeste: Monteringen av tilhengerfestet er en rimelig enkelt, og det kreves ikke noe spesielt verktøy annet en momentnøkkel og en 40 mm hullsag. Brukbar instruksjon medfølger, men jeg søkte litt på nettet for å være sikker på plassering av alle festene. Denne jobben kan deles i 6 deler: 1. Montere av bakfanger (plastdeksel) og koble av PDC (parkeringssensor) 2. Demontere original stålbjelke (selve støtfangeren), samt montere på tilhengerfeste 3. Tilpasse dekkplate 4. Montere den utvendige delen av det elektriske kabelsettet 5. Montere på plass PDC, bakfanger og dekkplate 6. Montere den innvendige delen av det elektriske kabelsettet Montere av bakfanger (plastdeksel) og koble av PDC (parkeringssensor) For å montere av bakfangeren må man gå fram på følgende måte: (her tar jeg også med det som må fjernes for å montere kabelsatsen senere) Se også monteringsanvisningen som markerer plasseringen av alle skruer på en egen skisse. 1. Montere ut begge sidepanelene i bagasjerommet, teppe, dekkplate, reservehjul og innvendig plastdeksel som sitter over låsebøylen til bagasjelokket: 2. Skru ut 4 festeskruer, 2 under hver baklykt på innsiden av bagasjerommet: 3. Skru ut 4 festeskruer i hver hjulbue (de som vender bakover og kobler hjulbuen mot bakfangeren). I tillegg er det et plastklips på hver side i underkant av hjulbuen som må ut. Vær forberedt på at dette klipset kan bli ødelagt siden disse er av typen som ekspanderer når de monteres. Jeg måtte kjøpe to nye av denne typen hos BMW. 4. Skru ut 4 skruer under bakfangeren (i bakkant under bilen) slik at dekkplaten løsner, og bakfangeren løsner fra festene under. (bilde av dekkplaten) 5. Løsne bakfangeren i forkant på begge sider, og dra den forsiktig rett bakover. Hele bakfangeren skal da komme lett av. Til slutt kobler man av ledningene til PDC som gjøres enkelt ved å løsne en hurtigkobling (kontakt) som sitter i et klips fast på bilens høyre side. Vi har da kommet så langt: Montere av original stålbjelke (selve støtfangeren), samt montere på tilhengerfeste Neste steg er å montere av den gamle stålbjelken, og deretter feste tilhengerfestet i de samme festene. Før man kommer så langt, må man skru sammen selve tilhengerfestet som leveres i løse deler. Monteringsanvisningen er ikke spesielt god, men jeg fant ut at det beste var å følge den vedlagte skissen nøye, og sette skruene slik tegningen viser. OBS! Ikke dra skruene helt fast på det nye tilhengerfeste. Det hele skal bare monteres "finger tight" Senere, når denne enheten skal henges på bilen, er man avhengig av å enkelt kunne justere på festene for å få den til å passe. Etter at enheten er festet på bilen, strammer man alle skruer der man kommer til, demonterer hele tilhengerfestet fra bilen igjen, og drar til slutt til samtlige bolter med momentnøkkel. Først demonteres den gamle stålbjelken og festene av bilen: Som nevnt ovenfor, må man skru sammen tilhengerfeste i henhold til anvisningen, men ikke stramme skruene helt. Så kan man løfte hele enheten på bilen. Her er det en fordel å være to, men med litt teknikk, går det helt fint å gjøre det alene. Når tilhengerfeste er på plass, drar man til de boltene på festebraketen (som man kommer til) med en vanlig fastnøkkel e.l. OBS! Når det er gjort, løsner man tilhengerfestet fra bilen og slipper det ned på bakken og drar til samtlige bolter med momentnøkkel. Momentet er opplyst i den vedlagte monteringsanvisningen og på tegningen. Til slutt løftes hele tilhengerfestet opp for andre gang, og festes til bilen med 8 bolter. Dra til boltene med momentnøkkel i.h.t. monteringsanvisningen. Nå er selve slepekroken montert. Tilpasse dekkplate Neste steg er å tilpasse dekkplaten slik at det blir plass for den nye slepekroken. Jeg brukte en stikksag, og kuttet etter anvisningen. Montere den utvendige delen av det elektriske kabelsettet Neste steg er å montere på plass den delen av det elektriske kabelsettet som ligger på utsiden av bilen. Først må det lages et hull for kabelen. Til dette kommer du å trenge en 40 mm hullsag for å lage gjennomføringen til kabelsettet. Hullet lages slik at kabelen kommer inn i bunnen av batterikassen på høyre side av bilen. Glemte å ta bilder, men legger ut bilde fra monteringsanvisningen som viser dette. Det er en god ide´å påføre en form for karosseribeskyttelse eller lakk i sårene rundt hullet. Da er det bare å ta fram kabelsettet, feste kontakten i ringen på tilhengerfeste, føre kabelen fram til hullet, og dra kontaktene og resten av ledningene inn i bilen, og presse på plass gummimansjetten som passer i hullet på 40 mm. Montere på plass PDC, bakfanger og dekkplate PDC, bakfanger og dekkplate monteres deretter på plass i motsatt rekefølge av demonteringen. Montere den innvendige delen av det elektriske kabelsettet Til slutt må kabelsettet tilsluttes det elektriske anlegget i bilen. Dette kan kanskje se litt vanskelig ut, men dersom man følger monteringsanvisningen nøye, og ikke går fram for fort, er det egentlig ganske enkelt. Instruksjonene som fulgte kabelsettet var av god kvalitet med gode fargebilder, og er således mye bedre en monteringsanvisningen for selve tilhengerfestet. Jeg valgte et 13 pins kabelsett som i monteringsanvisningen kalles "KIT 041513" Dette er greit å notere seg fordi monteringsanvisningen omhandler også 7 pins kabelsett og disse monteres noe forskjellig. I monteringsanvisningen anbefales det å koble av batteriet under installasjonen. Men, siden batteriet ikke bør frakobles lengre en 10 min, valgte jeg å gjøre dette på følgende måte: Først førte jeg fram samtlige kabler til sine respektive koblingpunkt, stripset alle kabler pent på plass og klargjorde for kobling. (satte inn strømtyvene uten å klemme de fast). Når alt var klart, koblet jeg av jordkabelen på batteriet, koblet samtlige ledninger raskt på plass, før jeg til slutt koblet batteriet på igjen. Før man setter i gang kan det også være greit å merke seg fargene på ledningene i kabelsettet og hvilken funksjoner de har. For mitt sett "KIT 041513" , er det følgende kombinasjoner: Plugg - kobles sammen med kontrollboksen Brun - jord Hvit og brun - jord (ikke nødvendig å montere i.h.t. anvisning slik jeg oppfatter det) Orange og sort - til kabelbunt ved venstre bakdør Gul - mot gul kabel på kontrollboks Sort - mot sort kabel på kontrollboks Rød og blå - til pin 7 på kontakt i sikringsboks høyre side bak Alt dette står nøye beskrevet i anvisningen. Slik så det ut når jeg satte i gang: Plugg inn kontrollboksen Koble gul mot gul og sort mot sort på bilens hvite kontrollboks i.h.t anvisningen Koble brun kabel til jord Før fram (oransje/sorte) kabelen til kabelbunten i venstre bakdør og koble den til den (sorte/gule) kabelen i kabelbunten. Deretter skal rød/blå kabel stikkes inn på plass 7 (PIN /) på denne kontakten. Ta ut kontakten først og åpne låsen på kontakten for å få pinnen på plass i sporet før kontakten settes på plass. Akkurat her (Rød/blå kabel) kan det være litt forskjell på årsmodell, E60 vs E61 og PDC eller ingen PDC. (Studer anvisningen nøye) Til slutt plasseres kontrollboksen under reservehjulet sammen med de andre kontrollboksene. Estimert arbeidstid på denne jobben avhenger selvsagt av erfaringsnivå som "mekaniker" og tilgang på riktig verktøy. Personlig driver jeg ikke å skrur mye på bil, men hadde det som trengtes av verktøy og utstyr. Tror jeg brukte et sted mellom 4 og 6 timer effektiv arbeidstid. Jeg er svært fornøyd med å får et slikt innsvingbart tilhengerfeste montert på bilen for like over 600 euro, det vil si omlag 4800 norske kroner, og anbefaler http://www.kupplung.de til alle som har lyst til å prøve dette. Lykke til
-
Hallo. For selve lydanlegget har jeg brukt omlag 7.000,- men da har jeg ennå ikke byttet høyttalerne bak. Jobben har jeg gjort selv, og sikkert spart en del på det. I tillegg har jeg brukt en del penger på iPhone interface. Du nevner i ditt innlegg at du har benyttet følgende høyttalere bak: http://www.bassbrothers.no/display.aspx?menuid=11000&prodid=313 Passet disse rett inn på de originale festene, eller var det nødvendig med tilpassing?
-
Hei Hyggelig å høre at du har lykkes med installasjonen og at min tråd kanskje har vært litt til hjelp. Vi ser også ut til å dele mange av de samme erfaringene. Nå er det bare å glede seg over den nye installasjonen med vesentlig bedre lyd. Du lurte på hvordan jeg koblet mellom delefilter og diskant. Husker ikke helt fargene, men er ganske sikker på at jeg gjorde som deg og fulgte de pluggene som passet. Lykke til videre