Gå til innhold

Autonils

Medlem
  • Innholdsteller

    20
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Interesser:
    Tromsø

Autonils's Achievements

  1. Fikk oppdatert firmware i kassen (og motoren) her forleden. Det fjernet den nervøse oppførselen, og bilen føles som ny igjen. MEN: vibrasjonene er der fortsatt på 1400-1600 omdreininger. I motsetning til problemet som Bjojoh beskriver, så virker det som om problemet på min bil ikke er avhengig verken av hastighet eller gear, kun turtall. Derfor har jeg vondt for å tro at dette kommer av mellomaksling eller differensial. Hva annet gjenstår? Svinghjul? Turbo? Selv om min bil har lav km, begynner jeg å tro at det kan være selve kassen som vibrerer. Selv om det var en annen her som hadde byttet hele kassen uten at vibrasjonene forsvant.
  2. Har samme gearkasse, og fikk nettopp oppgradert firmware i kasse og motor fordi kassen oppførte seg merkelig (rykking og ujevnt drag). Resultet: oppfører seg som en helt annen bil! Alle problemene er vekk (unntatt vibrasjoner som jeg fortsatt sliter med). Så ja, det kan absolutt være verdt et forsøk. Vil legge til at A5S 360R ikke trives spesielt bra med tung tilhenger mht holdbarhet, men det er en annen diskusjon...
  3. Ok, da har jeg fått byttet dette: - svingningsdemper motor (sprukket) - motorfester (hard gummi) - gearkassefester (like harde?) - hardykopling differensial (sprukket) - converter gearkasse (pga during som å kjøre på rillete veimarkering og kraftig rykking) - tettering differensial (lekkasje pga vibrasjonene?) Den voldsomme duringen på 1400-1600 omdreninger synes å ha vært forårsaket av converteret. De gjenværende vibrasjonene etter converterbytttet er mindre nå. Men det vibrerer fortsatt mellom 900 og 1800 omdreininger, dog mindre enn før (og kanskje til å leve med). Skal få sjekket bakaksling, opphengsforinger og slikt. Og dekkene. Vibrasjoner er tydeligvis vanskelige greier... Fikk også oppgradert firmware i gearkassa og motoren i et desperat forsøk på å kurere det svingende motorturtallet. Mirakelkur? I hvertfall oppfører bilen seg helt annerledes nå. Gearingen virker noe hardere (pga at minnet er nullet ut?), men det varierende turtallet er borte. Tør man håpe at det varer? Vil absolutt anbefale dieselfolket å få sjekket motor- og gearkassefester, samt svingings- demper. Med unntak av svingningsdemperen er dette ting som ikke koster all verden å få byttet. Motorgangen er mykere enn før, og det er ikke lenger noen rykking ved start og stopp av motoren. Nå skal jeg rense EGR-ventil, bytte veivhusventilasjon og luftfilter, og inspisere innsug (ingen løse spjeld?), så håper jeg at det ikke kommer flere dyre reparasjoner på en stund...!
  4. Kjøpsloven gir 2 års reklamasjonsfrist for privatkjøp, og det er det mange nok som ikke vet. Men vi er nok mye mindre bevisste mht reklamasjon og rettigheter ifbm reparasjoner... Mye av problemet er at de fleste bilene her i landet er så gamle at de er langt utenfor både fabrikkgarantiene og reklamasjonsfristen fra importøren. Da er man som bileier prisgitt at den bilen man har, har godt nok kvalitet, at folk stiller krav til verkstedene og de vet hva de gjør, eller at man sjøl elsker å mekke...
  5. Strengt tatt burde fabrikken ikke levere biler som ikke lar seg feilsøke uten prøving og feiling! Evnt være villig til å ta støyten i form av refusjon til merkeverkstedene når de bytter deler som ikke fikser problemene. Slik det er i dag, er det kundene som sitter igjen med svarteper, mens verkstedene, importøren, deleprodusentene osv tjener grovt. Det er tydeligvis svært mange både i inn- og utland som sliter med diverse problem som BMW-verkstedene ikke finner ut av, eller som sitter igjen med store regninger for regelrette produksjonsfeil. Dette vet BMW-ledelsen garantert om! Å plages på denne måten sliter på entusiasmen til selv den mest ihuga bimmerfanatikeren. Merkelig at BMW fortsetter å late som om kjente problem knapt eksisterer, og setter sin lit til merkelojaliteten hos folk. Kan det holde i lengden?
  6. Har omtrent samme problemer med min '03 320dAT. Vibrasjoner ved 14-1600 omdreininger som virker å kommer fra midt under bilen eller bak. I tillegg: kraftige svingninger i turtallet i området 900-1800 omdreininger, som kommer og går. Svinger med ca. 1-200 omdreininger, opp og ned. Uavhengig av motortemperatur osv. Begge problemene oppstår helst ved svakt gasspådrag, og gjerne i oppoverbakke. Svingningene har etter hvert også begynt å komme på slett vei og uten gasspådrag. Begge problemene forsvinner ved å lette litt på gassen. Verkstedet konkluderte med defekt konverter. Ble byttet, sammen med motorfester og gearkassefester. Pris ca. 30.000.- Muligens en liten bedring i vibrasjonene (placebo-effekt?) Ellers ingen forskjell (dog en merkbar forskjell for lommeboka!!) Verkstedet driver i skrivende stund og bytter svingningsdemper på motor, og hardykopling på differensial, samt tettering differensial pga lekkasje (som vel antakelig kommer av vibrasjonene). Pris ca. 10.000,- Spent på utfallet, men tviler nå veeldig sterkt på at det vil fikse variasjonene i turtallet. Hvorfor får jeg følelsen av at BMW-verkstedene er helt på jordet når de stilles overfor problemer som dette? Det finnes flere eksempler på at folk nærmest blir ruinert av deres prøve-og-feile-fremgangsmåte. Skal prøve å få oppgradert software i gearkasse og motor for å fjerne turtallsvariasjonene. Kommer med tilbakemelding... Autonils
  7. Luftmengdemåleren er solgt.
  8. Er hele felgene nylakkert, eller bare kantskadene? En av grunnene til at jeg holder meg unna replica-felger, er at lakken på originalene erfaringsmessig er mer motstandsdyktig mot steinsprang og slikt. Å omlakkere originalfelger er neppe særlig lurt, hvis de ikke er veldig skadet, og da burde jo prisen være deretter. Har tilbud fra BMW-forhandler på helt nye felger til 15000kr.
  9. I følge delekatalogen bør dekkdimensjonen til min bil være 225/40ZR18 foran og 255/35ZR18 bak. Dvs. at 265 bak ikke vil gi helt rett hjuldiameter. Hva slags dekk er det snakk om? Villig til å selge felgene uten dekk? (blir kanskje for dyrt med helt nye dekk - har ikke så stort budsjett...)
  10. Enkelte automatkasser kan være kilne mht oljetype, og er svært dyre å reparere ved converter-havari og lignende. Vær sikker på at du vet hva du gjør før du velger å spare noen hundrelapper på oljen! 10 liter olje hos BMW-forhandler koster så vidt over 1000-lappen.
  11. Det er ikke først og fremst selve tannstengene som slites - det begynner oftere i lagrene/foringene i begge ender (der indre endeledd går inn). Godt mulig at det er dette du opplever. Slakk der kan man som oftest enkelt konstatere selv (med bilen på ei smøregrav eller løftebukk) ved ta godt i hver av endene og riste opp og ned. Begynnende slakk i foringene føles vanligvis ikke ved kjøring på slett vei, men helst ved litt rattutslag på hullete vei. Kan ellers tipse om at markedet for fabrikkoverhalte tannstenger i USA er enormt, og at man typisk får tak i slike på Ebay fra seriøse selgere (med garanti!) for 3-4000 kr m/frakt og mva. Seriøse merker: Cardone, Maval mfl. En ny tannstang fra forhandler i Norge typisk koster 10-15000kr! Et verksted vil typisk beregne ca. 3 timer for å skifte tannstang, pluss hjulstillings-kontroll.
  12. +porto og mva, eller? Det finnes veldig billige uoriginale luftmengdemålere (kinesiske?) fra Ebay også, men div. utenlandske forum fraråder folk å kjøpe de billigste.
  13. Denne nye luftmengdemåleren kom på 520i fra 09/1998.
  14. AC trenger service av og til. Det vil visstnok kunne lekke ut i størrelsesorden 10% væske fra anlegget årlig, og da taper effekten seg både til oppvarming og avkjøling. Usikker på om det spiller inn i ditt tilfelle, men kan jo være greit å få sjekket/renset AC.
  15. Mine 2 cent: Med de prisene på bil og deler vi har her i landet, er det ingen som helst grunn til å bryte anbefalingene til bilprodusenten. Oljen har mange funksjoner, og på M47-motoren er det spesielt viktig å være nøye med oljen iflg diverse utenlandske forum. Dette er også en veldig dyr motor som skal tåle høy km. Jeg ville ikke vurdert Biltemaolje akkurat her, men... Apropos olje: ikke glem veihusventilasjon/utskiller. Bør inspiseres og bytte filter ofte, spesielt i kaldt klima. Tettes dette til, f.eks. av is, kan resultatet bli kostbart.
×
×
  • Opprett ny...