Her følger en kort DIY på utskifting av fremre bærearmer på en BMW 318d e46.
Dere må gjerne komme med konstruktiv kritikk og inspill dersom det er uenigheter eller lettere/bedre løsninger!
Dette var mitt første bytte av bærearmer på en BMW, men det var i utgangspunktet ikke et stort problem. Jeg vil anbefale å være 2, ettersom dette gjør arbeidet mye lettere.
Steg 1: Finn frem verktøyet som skal brukes. Du trenger diverse fastnøkler mellom 16 og 22 mm. Det kan være greit å bruke en skralle på enkelte festepunkter, ettersom det gjør arbeidet enklere. Meisel, slegge/hammer og brekkjern må til. Jeg vil også på det sterkeste anbefale en brytegaffel! Slik fåes kjøpt på biltema/mekonomen o.l. og gjør jobben lettere. WD-40 eller CRC 5-56 kan være greit å bruke dagen før man skal til pers. Dette hjalp svært på den ytterste konen (lengst mot hjulet).
Steg 2: Jekk opp bilen og sørg for at den står stødig. Bukker anbefales. I mitt tilfelle ble jekk, bukker og klosser benyttet.
Steg 3: Av med dekk, samt deksel under bil som hindrer tilgang til den midterste bærekulen. Bærearmen er festet på 3 steder til bilen.
Steg 4: Bildet viser hvor den ytterste bærekulen er festet i hjulopphenget. Her må en brytegaffel mellom festebrankett og bærearmen. Det går en skrue gjennom festepunkt fra bærekulen, og denne er skrudd fast med en mutter fra oversiden. Denne må selvsagt skrues ut først. Denne kulen er konet, og kan derfor være hard å få løs. Dersom det er brukt litt smøremiddel på forhånd burde det være lettere. Her brøt jeg på brytegaffelen, samtidig som min hjelpende hånd slo på skruen fra oversiden med en meisel og slegge. Etter litt maktmisbruk løsnet denne
Steg 5: Bildet viser festepunkt 2, og bærekule 2. Denne er festet fra oversiden med samme mutter som den ytterste bærekulen. Dersom dekselet på undersiden av bilen ikke er tatt av er det vanskelig å komme til her. Fjern mutter og bryt ned bærearm. Det burde være lettere enn steg 1.
Steg 6: Nå skal bærearmen henge å "dingle" og kun være festet i karosseriet innerst. Denne foringen må helt av. Skru ut de to mutterene innerst og voila! Armen er løs.
Steg 7: Foringen KAN flyttes fra gammel bærearm til ny. Man kan også feste ny foring rett på den nye bærearmen. Jeg valgte å ta vare på foring ettersom denne så fin ut. Jeg fikk en verksted-kompis til å gjøre dette bytte. Det er gummiert senter, så vær derfor forsiktig med flytting av foring dersom du velger å gjøre det selv. Bildet viser gammel bærearm vs ny.
Siste steg: Montering er den enkleste biten. Når bærearm er skrudd fast og dekk er på bilen, så må bilen senkes ned slik at konen går på plass. Det vil høres tydelig når de presses inn. Obs! Slipp bilen forsiktig ned Deretter må alt ettertrekkes. Skru til alle skruer på nytt, alt sitter mer på plass nå. Prøvekjør, og ettertrekk en gang til, så skal ting være i orden. Som nevnt, så anbefaler jeg å være 2 stykker. Det gjør ting mye lettere. Lykke til!