Gå til innhold

B.M.R.

Medlem
  • Innholdsteller

    14
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

B.M.R.'s Achievements

  1. B.M.R.

    Kjøp av X5

    Hva endte du opp med?
  2. er som regel den som bør skiftes! DIY dette her ja, hmm håper det er greit å være skeptisk. Du må gjerne være skeptisk. Men dersom én bærekule er gåen, slik som det er i mitt tilfelle, så valgte jeg å kun bytte armene. Som sagt, foringen er ok. Men setter pris på tilbakemelding. Kan godt legge ved litt tilleggsinfo rundt dette Edit: Slik, da har jeg gjort en liten endring.
  3. Det du ser på bildet er den indre foringen. Den så fin ut i mitt tilfelle og valgte derfor å avvente med byttet. Det er ikke nødvendig hvis foringen er i god stand. Vurderte å gå for Urethan foringer til rundt 6-700 kr.
  4. Takk for det. Alltid greit med bilder Jeg hadde en ganske tydelig kaklelyd ved svinging og over humper. Merkes ikke ved langkjøring, men med lav fart og med stort rattutslag merkes det godt. Kan ikke bytte kulene på disse bærearmene, så da måtte hele armen til pers!
  5. Det handler mest om å kjenne sine begrensninger. Dersom spesialverktøy behøves og dette er noe man ikke har, burde kanskje noen andre ta seg av jobben.
  6. Her følger en kort DIY på utskifting av fremre bærearmer på en BMW 318d e46. Dere må gjerne komme med konstruktiv kritikk og inspill dersom det er uenigheter eller lettere/bedre løsninger! Dette var mitt første bytte av bærearmer på en BMW, men det var i utgangspunktet ikke et stort problem. Jeg vil anbefale å være 2, ettersom dette gjør arbeidet mye lettere. Steg 1: Finn frem verktøyet som skal brukes. Du trenger diverse fastnøkler mellom 16 og 22 mm. Det kan være greit å bruke en skralle på enkelte festepunkter, ettersom det gjør arbeidet enklere. Meisel, slegge/hammer og brekkjern må til. Jeg vil også på det sterkeste anbefale en brytegaffel! Slik fåes kjøpt på biltema/mekonomen o.l. og gjør jobben lettere. WD-40 eller CRC 5-56 kan være greit å bruke dagen før man skal til pers. Dette hjalp svært på den ytterste konen (lengst mot hjulet). Steg 2: Jekk opp bilen og sørg for at den står stødig. Bukker anbefales. I mitt tilfelle ble jekk, bukker og klosser benyttet. Steg 3: Av med dekk, samt deksel under bil som hindrer tilgang til den midterste bærekulen. Bærearmen er festet på 3 steder til bilen. Steg 4: Bildet viser hvor den ytterste bærekulen er festet i hjulopphenget. Her må en brytegaffel mellom festebrankett og bærearmen. Det går en skrue gjennom festepunkt fra bærekulen, og denne er skrudd fast med en mutter fra oversiden. Denne må selvsagt skrues ut først. Denne kulen er konet, og kan derfor være hard å få løs. Dersom det er brukt litt smøremiddel på forhånd burde det være lettere. Her brøt jeg på brytegaffelen, samtidig som min hjelpende hånd slo på skruen fra oversiden med en meisel og slegge. Etter litt maktmisbruk løsnet denne Steg 5: Bildet viser festepunkt 2, og bærekule 2. Denne er festet fra oversiden med samme mutter som den ytterste bærekulen. Dersom dekselet på undersiden av bilen ikke er tatt av er det vanskelig å komme til her. Fjern mutter og bryt ned bærearm. Det burde være lettere enn steg 1. Steg 6: Nå skal bærearmen henge å "dingle" og kun være festet i karosseriet innerst. Denne foringen må helt av. Skru ut de to mutterene innerst og voila! Armen er løs. Steg 7: Foringen KAN flyttes fra gammel bærearm til ny. Man kan også feste ny foring rett på den nye bærearmen. Jeg valgte å ta vare på foring ettersom denne så fin ut. Jeg fikk en verksted-kompis til å gjøre dette bytte. Det er gummiert senter, så vær derfor forsiktig med flytting av foring dersom du velger å gjøre det selv. Bildet viser gammel bærearm vs ny. Siste steg: Montering er den enkleste biten. Når bærearm er skrudd fast og dekk er på bilen, så må bilen senkes ned slik at konen går på plass. Det vil høres tydelig når de presses inn. Obs! Slipp bilen forsiktig ned Deretter må alt ettertrekkes. Skru til alle skruer på nytt, alt sitter mer på plass nå. Prøvekjør, og ettertrekk en gang til, så skal ting være i orden. Som nevnt, så anbefaler jeg å være 2 stykker. Det gjør ting mye lettere. Lykke til!
  7. Hei. Dersom du poster et bilde kan jeg se om det er modellen jeg er på utkikk etter.
  8. Skal bytte bærearmene fremme på min e46 ila. helgen. Hvordan er interessen for en DIY? Kan evt ta noen bilder og slenge med litt tekst
  9. Takk for svar. Har mottatt nye deler i dag. Da var det bare å finne frem verktøy og bytte begge bærearmer.
  10. Bump
  11. Jeg må bytte de nedre ytre bærekulene på min 318d, og er usikker på om kulene er mulig og skifte uten å bytte hele armen. Vet at noen er en hel "del" mens andre har kulen presset inn/skrudd. Regner med å gjøre arbeidet selv. Foringene som står innerst skal være ok. Etter noen søk på forumet, samt konsultering med noen fagfolk er jeg enda mer forvirret Noen som har peiling?
  12. Hehe. Nå vil jeg selvfølgelig skaffe lister som dekker hullene, men blir nok og prøve meg frem med diverse, diverse Ser de siste to bilene er touring hos deg også, fornøyd med 325´en?
  13. Takk for det ben Vi tenker i de samme gater ser jeg! Lykter og felger er noe av det som skal skiftes først. Jeg heller også mot å fjerne takrails.. Tror det kan skape en illusjon av at bilen er lavere.
  14. Da har jeg endelig investert i første bmw. Jeg starter med å legge ut bilder av bilen slik den ser ut i dag, og hvilke fremtidsplaner jeg har for den. Er klar over at dette ikke er den råeste bilen i gata, men jeg er storfornøyd og akter og gjøre noen modifikasjoner mens jeg har den. BMW 318d (e46) touring - 04 mod. Her kommer mer info.. Jeg kommer med fremtidsplaner og mer info etterhvert.. Regner med det blir noen kommentarer rundt felger
×
×
  • Opprett ny...