Gå til innhold

Hartmann

Medlem
  • Innholdsteller

    3
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Hartmann's Achievements

  1. Er det andre forskjeller før og etter 2001 som jeg bør ta hensyn til? Hva med f.eks. sikkerhet? Er det likt antall airbags etc? Hva med lys? Jeg ser noen har xenon også før 2001? var det originalt? Eksteriøret bryr jeg meg ikke så mye om, og jeg tror sikkert jeg lever godt med 143hk/280Nm om eksemplaret ellers er riktig.
  2. Takk for nyttige innspill. Doble ruter er et tema. Hvordan finner jeg om bilen har det? Er det noe eierne som regel vet? Oljefylte foringer var også interessant. Det er sikkert en stor del av årsaken til at veistøy ikke forplantes så lett fra hjulene. Jeg opplever at det er to typer støy i bil. "Direkte" støy som forplanter seg fra hjulene til bilen. Den er lavfrekvent og vanskelig å dempe, og luftbåren støy som vindsus og dekkstøy. Det høres godt i tunneller. Luftbåren støy er lettere å dempe. Derfor tror jeg BMW (med lite "direkte" støy) er et godt utgangspunkt for en stille bil. Mtp. tds vs d, så er jeg mottagelig for argumenter for begge deler. Jeg tilhører ikke dem som umiddelbart griper til alt nytt bare fordi det er nytt, så argumenter for tds er velkomne. Jeg kan nevne at valgte 1.gen V70 nettopp for å få en "gammel" dieselmotor; 2,5 R5 Tdi. Direkteinsprøyting og går noe hardere enn commonrail, men evigvarende hvis den får vedlikeholdet sitt, og faktisk like effektiv som Volvos 2,4l. Etter hva jeg forstår, så er det ikke rare forskjellen på forbruket på tds og d, men moment og effektkurve er selvfølgelig et tema. Flere meninger eller innspill?
  3. Jeg vurderer BMW som neste bil, og vil sette pris på noen innspill og erfaringer. Behovet/Bakgrunn er som følger: Jeg kjører 50 000km+ pr. år i jobben. Det er noen ganger strekk på over 100 mil pr dag. Jeg forsøker å klare meg med biler som ikke koster mer enn 150 000,-. Bl.a. pga sikkerhet, har jeg kjørt hhv SAAB 9-5 (på gass) og sist Volvo V70 tdi. Jeg er veldig opptatt av å ha minst mulig veistøy, og lydisolerer alle bilene jeg kjøper. Imidlertid så har jeg ikke klart å dempe de to siste bilene nok. Min teori er at det i liten grad hjelper å isolere karrosseriplater så lenge understellet forplanter så mye av lyden som det gjør i Volvoen. Jeg gir derfor opp Volvoen og ser etter en bil med lignende sikkerhet, men med bedre komfort. Mange råd på div forum peker mot BMW E39 som en bil som kan gi det jeg ønsker, og jeg har forsøkt å lese meg litt opp på bilen. Det jeg har lest har trukket følgende (foreløpige) konklusjoner. (her ber jeg om å få kommentarer eller bli korrigert hvis jeg tar feil.): E39 fra 1997-2003 er ganske like. Det kom en oppgradering i 2001 hvor 2,5 dieselen ble commonrail og fikk litt mer HK, moment og litt bedre drivstofføkonomi. Noen mener at man bør få med seg commrailmotoren, mens andre igjen mener at tds er helt utmerket, men at den trenger litt turtall for å gå godt. i 2001 kom også noen med xenonlys Automatkassene er like på 525/530, og noen råd går på å ikke tune 530 pga for høyt moment. Jeg antar at en ikke tunet 525d eller en tunet 525tds er innen for trygt moment. Flushing av automatkasser forlenger levetiden. Enkelte mener det tryggeste er å kjøpe bensinutgave pga div. trøbbel med turbo (spesielt 530?) dyser, pumper etc. Jeg tror allikevel at min kjørelengde tilsier at diesel er det riktige Jeg har kommet til at jeg bør vurdere 525 touring, men vet ikke helt om jeg kan klare meg med en godt holdt 525tds, eller om jeg bør opp på 525d. Jeg er ikke glad i å måtte kjøre på turtall, så det høye momentet på 525d frister, På den annen siden så vil tuning av en tds gir omtremt samme ytelser, om enn med litt mer lyd og ørlitt dårligere drivstofføkonomi. Prisforskjellen mellom de to er ikke så vesentlig, men jeg må ha et bevisst forhold til hva jeg får mer ved å kjøpe en 525d vs 525tds. Jeg er mindre opptatt av motorstøy enn veistøy. Volvomotoren (dvs VAG motoren) er jo ikke direkte lydløs, men ikke plagsom i fart. det er veistøyen som er slitsom. Etter lange strekk er jeg helt svimmel. Jeg lurer på følgende: Er E39 en av de bedre bilene mtp komfort, herunder veistøy? I så fall, hva kommer det av? Er det greit å komme til inni dører etc å dempe mer? I forhold til levetid på automatkasse, vil en tunet 525tds være like greit som en original 525d? Vil det være stor forskjell på å kjøre en tunet tds kontra en original 525d? Bør jeg opp på 525d, i så fall hva annet er bedre på den? Er E39 diesel egnet til mitt behov, eller er det andre modeller eller biler som bør vurderes? Er det noe annet jeg bør ta med meg i vurdering av E39 diesel? Jeg kommer selvfølgelig etter beste evne å sjekke bruk og historie på bilen, og jeg kommer ikke til å kjøpe en tunet Alle innspill og kommentarer mottas med takk
×
×
  • Opprett ny...