Dette temaet har helt sikkert blitt diskutert her tidligere, men om årsaken er den samme som i min e39 520i, 1999, M52TUB20 vet jeg ikke. Jeg hadde hatt trøbbel med at motoren døde og bremsene ble "rare" siden i fjor sommer når maskina tok kvelden her for et par uker siden. Senest før jul ble servo'en tatt ut og tømt for vann. Problemet var imidlertid at ingen fortalte meg hvordan det vannet kunne komme dit! Jeg spekulerte i at det kom via innsuget, siden jeg hadde radiatorlekkasje. Fikset lekkasjen, men fikk trøbbel etter vask. Da skulle jeg ha luktet lunta, men jeg mitt kjøtthue kjørte motoren på starter'n inntil det kom veldig stygge lyder. Etter det svivet ikke motoren i det hele tatt.
Først da skrudde jeg av filterboksen til ventilasjon rett foran torpedoveggen på førersiden. Der stod det fa.. meg 8-10 liter vann oppi "brønnen" som servo'en og hovedpumpa står oppi. Servo'en stod nesten helt nede i vannet. Det lå en 3-4 bjørkeblader nede i bunnen, som antagligvis dekket dreneringshullet... (Jeg kunne ikke se eller kjenne hvor hullet var, men det rant sakte ut i løpet av en halv time.) Vakumet fra innsuget hadde derved sugd vann direkte inn i motoren. Å komprimere vann går dårlig, særlig med en komp på 11:1.....
Dette må da være en utrolig dum patent! Men hvis jeg bare hadde visst om det, hadde det ikke vært noe problem. Derfor skriver jeg her, slik at andre med lignende modeller kan være oppmerksom på dette.