Gå til innhold

Trond E46t-M47

Medlem
  • Innholdsteller

    14
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Trond E46t-M47's Achievements

  1. Damn! Du har virkelig gått igjennom det som er å plages med på denne motoren...mangler bare dieselpumpa jeg (Bank i bordet)
  2. På min telefon dør displayet iblant, hvis jeg tapper fingeren eller trykker på glasset på den blir den i live igjen. Men selve telefonen funker som normalt via rattet for det. Har deaktivert simkode låsen på telefonen. Mulig den slår seg på og spør etter simkode?
  3. Når jeg skulle montere den nye, måtte jeg uansett under bilen for å komme til for å få en brakett på plass og få røret på igjen. Tror bare jeg tok løs den blanke metallplata, og noe plast under. Fort å greitt uansett. Min gikk også dårlig, 0-100 på 15.5 sek... (136 hk) Renset LMM og den gikk som en kule, men det holdt bare noen timer. Shoppet ny og forbedret LMM på www.maf-shop.com og fikk motorstyringen omprogrammert. Nå gjør den 0-100 på 11-12 sek og bruker MYE mindre diesel. Men tror egentlig den skal gå enda bedre enn det. Spekulerer om vakuumstyringen fungerer som den skal eller om EGR fusker. Har gjort ren intercooler, EGR og innsuget. I innsuget var det nokså mye koks, la den i et bad med en boks kaustiksoda over natten. Ble helt gulle ren. Mistenker at disse turboene er av dårlig kvalitet, stod "Made in Italy" på min...akkurat det sier mer enn nok for min del. Skal ikke rare greiene til før de får problemer. Vet ikke om du er klar over det, men påse at veivhusventilasjonsfilteret ikke har gått mer enn 50 000-70 000 km. Ett tett filter kan ødelegge tettingene i turboen og vips så har du en turbo som kokser og lekker olje inn i intercooler og motor.
  4. Forresten synd at Norbil ikke lengre forhandler BMW, syns de var flinke og tok bare betalt for kvarte timer. Ikke mange verksteder jeg har vært borti som gjør det iallefall. Og Airbaglys etc, nullstillte de gratis. Service det! De har diagnose utstyret der enda, men ikke folk der som kan bruke det..
  5. Jeg byttet turbo på akkurat samme bilen, har AC på min så var endel slanger i veien der, men var et h....... blodinferno å få den ut oventil, dvs. hadde ikke bilen på bukker. Måtte skru av vakuumklokka, olje slangen og røret mens den stod nede. Og det var skikkelig vrient å få den ut. Tror det var AC kompressoren som gjorde at det ble helt villt å få den ut. Hva som gjorde at turboen havarerte?
  6. Ble en sånn brytegaffel ja, fikk anbefalt en sånn på Biltema. Funket som snus sammen med et skikkelig daskometer fra samme butikken Ikke så mye forskjell å se på de to typene bærearmer, men man kunne se en god del kraftigere utførelse på den bakre foringen med den braketten på. Trenger man en hjulstillingskontroll etter en slik jobb? Ser det står på TIS manualen etter skiftet, men er det strengt tatt nødvendig?
  7. De kom på omtrent 3500 med frakt og en kortavgift inkludert. Disse er helt komplette, med den bakre foringen og brakett. Nye mutre og bolter medfølger også. Dette var hos Schmiedmann.no. Prøvde å få løs det ytre kulefestet nå, sitter dønn så må til med et tvingeverktøy av noe slag.
  8. Takker for svar Får finne fram storslegga og min indre sleggemekaniker da Men skal ta rådet om bukker til etterretning, Biltema har jo billige bukker. Tenkte kanskje det var lurt med noe forsterkede greier, her oppe i Troms har vi HD veier
  9. E46`n min kom ikke helt helskinnet ut av EU kontrollen og fikk beskjed om at bærekulene på bærearmene samt bakre foring på disse var kaputt. Har bestillt og fått et komplett HD Meyle sett fra Schmiedmann. Det jeg lurer på er om det er en grei jobb å skifte disse selv, eller trenger man spesialverktøy?
  10. Min 2001 320d plystret også veldig, kjørte rundt 50 000 km med dette uten problemer. Oppdaget tilfeldig at skovlene på kompressorhjulet (luftinntaket) på turboen hadde endel nedtygde skovler. Kompressorhjulet er lagd av italienske aluminumsølbokser på disse turboene...er visst ikke uvanlig med at disse er nedtygde. Fikk etterhvert tak i bytteturbo og skiftet denne. Lyden ble borte, men bilen gikk ikke nevneverdig bedre. Om dette er årsaken på din er jo ikke sikkert, men er lett å sjekke ved å ta av innsugsrøret og se på kompressorhjulet til turboen.
  11. Du skal kunne høre at pumpa starter idet du vrir om nøkkelen dersom du har setet av. Hvis pumpa i tanken er gåen kan dette forårsake at høytrykksdieselpumpa ryker. VP44 pumpa har en svakhet som gjør at den ikke tåler å miste matetrykket. Samme pumpa blir mye brukt på Cummins motorer i USA. Har sett at dem selger små ettermonteringskit som varsler dersom matetrykket blir borte. Dette er bare en trykksensor som monteres på drivstoffledningen. Ved for lavt trykk vil den slippe gjennom strøm til å tenne en lysdiode.
  12. Gjorde dette på den E36`n jeg hadde tidligere. Fikk med komplett ledningssett, det lå ikke ferdig trukket i min bil. Var rystet over hvor mye ledninger som fulgte med dingsen. Skulle tro det var nok med ledning til tempmåler, belysningstrøm via lysbryter og pluss og minus. Men neida, var nokså mye ledninger jeg aldri skjønte noe av. Det fulgte med en god beskrivelse, men det var en langt større jobb enn jeg hadde trodd. Valgte å gjøre det skikkelig og det innebar å hente strøm over egen sikring i sikringsboksen, diverse koblinger opp mot et større koblingssted over fotbrønnen på passasjersiden. Trakk også en ledning opp til speedometeret tror jeg. Fulgte også med en liten høytaler som varsler når temperaturen når 3 grader.
  13. Min var treg slik du beskriver når turboen ikke fikk vakum pga tett vakumreservoar..På tomgang skal aktuatorarmen på klokka trekkes helt inn.
  14. Hvis det er mye finsand avleiret på innersiden av felgene er dette nok til å lage ubalanse. Hadde ikke vasket vinterdekkene mine som tidligere stod bak på bilen etter jeg tok dem av og hadde dårlig tid så fjernet ikke sanden da jeg satte dem på foran heller. Skulle bytte om foran og bak...ble mye risting i rattet da. Tok av dekkene foran og rengjorde felgene så var alt i orden etterpå.
×
×
  • Opprett ny...