Det er rakling/klakkelyd som har økt i styrke utover sommern. Høres ut som en eller annen foring. Er merkbar ved sakte fart på grusveg og blir borte ved ca 30 km/t. Tror den er på begge sider men kanskje mest på venstre. Surt å bytte deler på måfå, hadde eu kontroll men de fant ingenting.
Har hatt innlegg tidligere om EGR og dieselpumpe. Expertene har talt, det er ikke feil på pumpe eller noe anna. Konklusjon: NEDSOTA, forbrenninga blir dårlig ved tilførsel av kald luft med høgt oksygeninnhold. Har nå kjørt med 3 dobbel dose Forte dyserens ( 1/2 l direkte i dieselfiltret) 1 l på tanken. + at jeg har demontert innsuget før luftfilteret og erstatta det med en fleksit slange som går bakover og suger luft fra omkring eksosmanifoil ,+dekka til luftkjøler. Har kjørt i 2 dager i 20 minus nå nesten uten nykking. Spennende å sjå om det holder seg, den har hatt bra perioder før men aldri når det har vert så kaldt som nå. Kom med tilbakemeld dere som kan nyere diesel.
Takk for oppskrift Olav_E64 . 3 t så var min demontert, rengjort brennkammer og montert att. Ser ut til å funke att etter at den til til stadighet har "låst" seg. Mye sot omkring tennplugg. Obs ved rengjøring i kammer så glødenett ikke ødelegges, det ligger i bunn. Forsiktig skraping og blås med luft. Ohm pluggen før montering. Det hadde kanskje vert enklere hvis jeg hadde demontert hele plastdekslet under og ikke bare innerskjermen. Demonterte dekslet kun i front for å komme til skruer.
Siste nytt. DRIT . Var på Fyksen i går for å dobbeltsjekke pumpe. De fant ingenting feil og ga opp feilsøking etter 4 t. Like forbanna så rykker og napper draget på samme måte som før . Ny time er bestilt på Killi Bilsenter. Innser nå at BMW spesialister må inn i bildet. Navnet på tråden ser ut til å vere feil nå, men det blir sikkert like dyrt når feilen ikke er lett å finne.
Skal på bosch verksted i morgen. Kommer tilbake med resultat. Det som er dritten er at det er på lett belastning med lite dieselforbruk at min lugger. Tyder visstnok på pumpefeil. Har fra før bytta LMM, magnetventil for ladetrykk og blenda EGR, sjølvsagt bytta filter. Ingenting hjelper. Venter i spenning.
Håper du er heldig, vann og "dieseldyr finnes". Følgende skjer her: skal på bosch verksted onsdag og teste referansedyse og kjøre diagnose på pumpe. Men store sjanser for at pumpa er gåen siden det er en vp44 pumpe, ifølge dem en typisk feil at den nykker når den er varm ved lett belastning og er tilnerma normal ved hardt pådrag og kald motor. Den har større tåleranse for feil tenning da. Hvis det blir bytte koster det 20 høvdinger, da er pumpa fabrikkoverhalt og har 2 års garanti.
Hvor mange grader feil vites ikke av meg, heller ikke feilkode, men som jeg forsto var tenning svert varierende ved omtalte turtall. joda, filter er bytta, dyserens er prøvd, har før bytta LMM. Skal spørre etter feilkode i mårra.
Joda, har lest alle inlegg om diesel til øye blir stort og vått. Takk til dere for saklig og god informasjon.Dyster lesing for meg da alt tyder på at pumpa er årsaken. Diagnose sier feil i avgassmåling, ifølge verksted usikkert om det er pga pumpa eller at jeg kjører med blenda EGR. Ellers ingen feilkode. Men under testkjøring med diagnose iplugga var det ustabilt tenningspunkt.Det som undrer meg er at den drar helt normalt i mota og når den er kald, nykking kommer i lett gange under 2000 med driftstemp. Hvordan påvirker det pumpa? Ifølge verksted er vp44 ei dårlig pumpe som de har bytta flere av i både vw, mb og bmw.
Noen som har erfaring med feil på vp44 dieselpumpe? Den går nykkete når den blir driftsvarm og omdr. på 15-1700. Diagnosa viste ustabilt tenningstidspunkt. Er det garantert pumpa som er gåen? Det er tross alt prat om en del gryn.
Det kan du si. Egentlig rart at ikke verksted fokuserer litt på dette. Skulle tro det var penger å tjene når resultatet blir så merkbart. Har kjørt mye nå og ikke antydning til fusking, motoren er som ny . Har fått stilt diagnose og skifta LMM uten at det hjalp, ingen der som nevnte at soting kunne vere årsaken.