Gå til innhold

CrankShaft

Medlem
  • Innholdsteller

    13
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

CrankShaft's Achievements

  1. Hehe, ok. Spenstig! Bildet ditt var et breakthrough i forståelsen av hvordan dette skal gjøres. Nå forstår jeg beskrivelsen i boka mye bedre Så takk takk takk! Det ser litt trangt ut når jeg skuler ned i motoren. Jeg må ha ut radiatoren for å få fiksa en lekkasje, så det er kanskje en gylden anledning til å komme litt bedre til på denne jobben. Noen tips på hvordan man får ut radiatoren? Vi prøvde å begynne med å ta opp vifteskjoldet, men det fikk vi ikke dratt opp fordi vifta sitter i veien for nedre del av skjoldet... Må man ha ut vifta eller? (vet vi er over på et annet topic her, men det er jo litt relevant...)
  2. Jeg så bildet ditt først nå!! Supert, veldig forklarende. Mange takk, tror jeg skal fikse det nå
  3. Takk for svar! Fra og med 09/98 ja... Skjønner. Tør jeg spørre hvor man inhenter slike raffinerte opplysninger? Bra jobba Hva med den pluggen? Som sagt ligner den ikke pluggen på den nye, men det kan hende at det jeg ser med det blotte øyet er det BMW-boka kaller "kablagets styrkanal ovanför termostathuset framtill på motorn".
  4. Gentlemen, forvirringen er total. Jeg har nok fulgt for dårlig med i timen, for det jeg trodde var veivakselgiver på motoren, er åpenbart kamakselgiveren (se bilde). Driti ut. Jeg fjerna oljefilteret og solenoid-switch for å komme til skrua, og etter at jeg hadde tatt ut giveren fant jeg ut at det var feil giver jeg hadde demontert. Jeg merker at jeg uttrykker meg litt forvirrende her - for å oppklare; det er fortsatt VEIVakselgiveren jeg skal bytte. Etter å ha klødd meg litt i huet, undersøkte jeg om veivakselgiveren kunne være i enden av den andre kabelen man ser under pluggen på bildet over; jeg har jo sett at det står noen steder at både kam- og veivakselgiver sitter ca. samme sted. Men det som sitter i andre enden av kabelen som forsvinner inn til venstre ligner ikke på pluggen på den nye delen. I BMW-boka mi står det at veivakselgiveren sitter innunder startmotoren, og at den er tilgjengelig fra undersiden av bilen. Kan det være tilfellet her?? Jeg er seriøst i villrede, skjønner ingen ting... Demontert kamakselgiver (bak), og ny veivakselgiver (foran).
  5. Høres lurt ut! Regner med svigerfar har noe ligganes. Forresten: Må jeg ikke ta vekk SOLENOID-switchen for å komme til giveren? Kan ikke helt skjønne at det er nok å ta vekk oljefilter og innsugdeksel...
  6. Takk for interessant, og meget relevant, svar. Luftmassemåleren ga lyd fra seg på diagnosen også, og symptomene du beskriver i forhold til kjøreegenskaper korresponderer godt med hva jeg har opplevd. Da er det bare å bestille verkstedtid hos svigerfar igjen! Jeg vegrer meg veldig for å gå på oljefilterlokket med skiftenøkkelen. Det er noe med metall mot plastikk og de 25 Nm som høres skummelt ut for en uerfaren hobbymekker. Noen tips her?
  7. Da har jeg vært på "verkstedet". Vi begynte å demontere, og diskuterte underveis hvilke symptomer en gåen giver kan medføre. Da jeg kjørte diagnose, var det lite vann på bilen, og den har oppført seg ganske normalt etter at jeg fikk fylt på vann. Før jeg fylte hadde den en tendens til å kvæle seg ofte (til tross for automatgir), men etter at jeg fikk fylt på vann har den fungert ganske knirkefritt. Jeg venta med å skifte giveren, og brukte tida på en ABS-føler som også måtte skiftes. Hvilke symptomer oppstår som følge av en gåen veivakselgiver?? Veldig spent på svaret her... PS - Det skal nevnes at jeg måtte prøve ca. 50 ganger før jeg fikk start i morges - usikket om det var på grunn av kulda eller veivakselgiveren.
  8. Da har jeg shoppa giver på Bilia. Kom på 1100 kroner. Uorginalt lå den på under halve prisen, men Koed.no anbefalte meg å kjøpe original del, da det har vært en del trøbbel med uoriginale givere til E39 (!) I morgen har jeg verkstedtid hos svigerfar, da er det bare å brette opp erma. Jeg har lokalisert giveren, der hvor skruen skal festes, men den andre enden forsvinner ned i dypet bak slanger og drit. Noen tips på om pluggen er lett å komme til?
  9. Der ja! Supert! Er dette det samme som impulsgiver, krumtapp? Ser at den er 500 kr. billigere på koed.no...
  10. Så bra! Prøver å finne den nå på GS, men klarer ikke å spore opp delen... Er den listet under elektrisk?
  11. Fantastisk! Det blir sikkert bare moro Har du noen erfaring med deler fra koed.no? Lurer på å kjøpe der i stedet for originalt... Det er jo halv pris!
  12. Genialt! Takk for kjapt svar! Ser jo greit ut det der... Trenger jeg ikke løsne på banjobolt og fjerne oljematningsrør da eller? Boka sier også at jeg må ta vekk en styrekanal til noen kabler ovenfor termostathuset... Også unødvendig?
  13. Hei! Jeg skal bytte veivakselgiver, og har min Gör det själv-håndbok fra Haynes for hånden. Den er svensk, og derfor er det en del artige fremmedord jeg ikke helt forstår meg på. Noen spørsmål: 1. Jeg er rimelig sikker på at veivakselgiveren på min bil sitter over veivakselremskiva, men er allikevel litt usikker. Boka sier at den også kan sitte under startmoteren. Noen innspill her? Tror kanskje dette bildet stemmer med bilen min: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=10 Neste spørsmål tar utgangspunkt i at giveren sitter over veivakselremskiva: 2. Boka forteller om en banjobolt og oljematningsrør til VANOS justerenheten som skal løsnes. Jeg lurer på om det er noen av delene på dette bildet: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=15 3. Sist, men ikke minst: Noen som vet hva pokker en "lyftögla" er??? Skjønner at det er en krok av et eller annet slag. Hva med "kablagets styrkanal"? På forhånd tusen takk!! PS - Hvis det er noen som vet om en norsk beskrivelse av denne jobben, ville jeg være SVÆRT taknemlig
×
×
  • Opprett ny...