Gå til innhold

Escape

Medlem
  • Innholdsteller

    29
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Escape's Achievements

  1. Linkene fungerte ikke fra min iPad, men her på jobben får jeg de opp. Takk skal du ha.
  2. Hva er momentet på som skal brukes på mutteren i midten ?
  3. Kan en av disse avtrekkerne fra biltema brukes ? http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verkt ... avtrekker/ http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verkt ... vtrekker2/ http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verkt ... t-9-deler/
  4. Jeg må skifte hjullagere bak på min e39 2001 modell. Skal jeg bruke locktite på skruene ? Trenger jeg noe spesialverktøy ?
  5. Ojjjjj, det må jeg si. Mye engasjement her. Kenneth, det var ment seriøst. Det understreket du med ditt svar. Hadde jeg visst alt jeg nå vet hadde jeg satt inn bilen. Antakeligvis har jeg hatt flaks. Selv om bilen går helt jevnt og ingen feilkoder trigges kan det hende at resultatet hadde blitt en enda sprekere bil hvis jeg hadde låst av kammer etc. Merker ingen bedring fra stillstand, men bunndraget er bedre, og turtallet øker raskere enn før. Mer kraft når turtallet passerer 4000 også, og enda er den ikke innkjørt. ......rart ikke kammvinkler etc. kan stilles på en så avansert motor uten å ta av toppdekselet. Hvor mye kan det evt. K koste å få et verksted til å finjustere kammvinklene ?
  6. Siden jeg startet denne tråden, tillater jeg meg et par kommentarer: Nei, jeg er ikke utdannet mekaniker, men det har aldri hindret meg i å skru på alt fra biler, båter ++. Jeg bedriver også hyttebygging og behersker alle disipliner. Hjemme gjør jeg alt. Som en kamerat sa; hvis noen skal gjøre noe feil med mine eiendeler eller eiendommer, så skal jeg gjøre det selv ! Jeg klarer stort sett alltid å nå de mål jeg setter meg i mine mange små og store prosjekter. Ikke fordi jeg er så jævlig god til alt, men jeg er ikke redd for å prøve (og noen ganger feile). En gang i blant møter jeg veggen eller feiler, men totalt sett har jeg spart uhorvelig mange penger opp igjennom tiden på å gjøre ting selv. Dette er noe andre også, spesielt folk her på forumet, har oppdaget. Så til saken: For det første er det her snakk om en DOBBEL VANOS. Det er ikke nevnt i prosedyren til Beisan om at man må låse av Vanos eller kammer. Leser man prosedyren ser man at den er MEGET detaljert, helt ned til verktøy og moment spesifikasjon. Det er for meg utenkelig at de skulle ha glemt å nevne en slik ting. At BMW verkstedet sier at de trenger spesialverktøy, men ikke helt klarer å svare på hva slags, er vel bare forståelig ut i fra deres forretningside. Gullsakar: Det hele begynte med at jeg har ganske høyt oljeforbruk. Jeg oppdaget svettingen i forkant av motoren, og prøvde å trekke til skruene som holder vanos enheten på plass. Den ene skruen var ganske løs, den neste likeså. Når jeg dro til (to fingre på en liten skralle) brakk bolten. Dermed måtte jeg av med toppdeksel etc. Jeg forhørte meg her på forument om fremgangsmåte, og "alle ekspertene" sa at når jeg først hadde ute vanos MÅTTE jeg selvsagt bytte pakningene. Flere påstod at jeg ville få "ny bil" etterpå mht. bedre bunndrag. Jeg handlet så inn nye pakninger til toppdekselet etc. fra Schmiedmann og bestilte Vanos kit fra Beisans i USA. Siden det kan ta opptil 2 uker å få dette fra USA, fikk jeg et sett av daglid leder hos Schmiedmann som hadde bestilt et sett privat til seg selv. Jeg har vært hos Schmiedmann noen ganger, og de yter alltid super service. Bmwrob: du sikter antakeligvis til enkel Vanos. Å "låse" vanos er for meg (og andre som har sett en dobbel vanos) meningsløst da hele enheten skal av og demonteres. Hva skal låses ? Kennethe: Du bør snarest varsle Beisans i USA om at de legger dine opplysninger inn i prosedyren sin. Det ser ut som om du har peiling. B.M.R.: Heldigvis kjenner jeg ennå ikke mine begrensninger på alle områder. aigin: Jeg forsøker alltid å gjøre ting selv. Skulle jeg brukt verksted hver gang noe skjedde med en av bilene i familien (4 stk) hadde jeg vært blakk. Vanos er kanskje litt i overkant avansert for mange, der skal jeg være enig. For å runde av: Det jeg trodde var problemer etter Vanos ompakking, var noe helt annet. Som alle ingeniører (jeg er kyb-ing), er det problematisk å tilordne symptomer til ulike årsaker når man sitter midt oppi et spesifikt problem. Det viste seg at jeg måtte re-sette de adaptive verdiene (koble fra batteriet noen timer). Etter det fusket den ikke lenger. I tillegg viste det seg at viskosekoblingen til vifta har tatt kvelden. Dette var det jeg tolket som en sugende lyd. At to ting streiker på en gang er faktisk noe som skjer, men vanskelig å oppdage. TIL SLUTT: DET MÅ VEL FINNES EN ORDENTLIG BMW MEKANIKER HER PÅ FORUMET SOM KAN KOMME MED FASIT PÅ HVORDAN MAN BYTTER EN DOBBEL VANOS !
  7. Bilen går dårlig etter at jeg pakket om Vanos (dobbel Vanos). Når jeg gir på suser det fra motoren. Tomgangsturtallet er lavt, ca. 500 Jeg fulgte instruksjonene til Beisan til punkt og prikke. BMW verkstedet sier at man må ha spesialverktøy for å montere Vanos korrekt. Bla. sier de at kammene må låses, selv med dobbel vanos (dette er ikke nevnt i prosedyren til Beisan) Noen tips ? 2001 e39, m54
  8. For meg ser et som om Carsoft kun er et diagnoseverktøy. Er du sikker på at man kan resette de adaptive verdiene med den ?
  9. Ja, ikke sant ! Og hvordan gjør jeg det da ?
  10. Ok, da har jeg testet bilen. Fra 0 er det ingen endring, faktisk litt dauere enn før (da hoppet den fremover ved den minste berøring fra stillestående) MEN.....bunndraget er MYE bedre i mellomregisteret. Dessuten fyker turtallet opp mt 6k mye fortere enn tidligere. Jeg var aldri over 100, så hvordan den er der oppe vet jeg ikke. En annen ting; den girer ikke ned så fort som før heller, og SPORT stillingen til gearet har fått en ny definisjon (2001 E39, M54 auto) Det har kommet en ny lyd i motoren. En slags suselyd når jeg gir på. Som om den suger kraftigere enn før. Jeg byttet luftfilter i går (vanlig type). Kanskje man skal se seg om etter noe mer avansert med mindre motstand ?
  11. 16 sek med tenningsnøkkelen i pos. 3 fungerte. Takk for tips.
  12. Byttet bremseklosser og føler, men lyset på dasjbordet vil ikke slukke. Må den resettes med noe slags diagnoeseverktøy ?
  13. Alt på plass 2300 i går kveld. Gleder meg til å prøve. Det står på pakken at innkjøringsperioden er ca 12 mil. Skal jeg kjøre pent i den perioden ?
  14. En kollega av meg brukte Dreibond slik som beskrevet på bildet, og fikk lekkasje. Han prøvde med tetningsmasse og fikk lekkasje. Til slutt gjorde han alt rent med aceton og satt på pakning uten noe som helst i mellom. Da ble det tett.
  15. E39 2001 Skiftet klosser foran i dag da varselslampa har lyst et par dager. Fikk med ny slitasjeføler som også må byttes. Denne skal festes til den innerste klossen på venstre side, men den var alt for løs til å sitte fast i sporet. Har jeg fått feil føler, eller kanskje klosser (de passet perfekt i calipern) ? Når jeg presset stempelet tilbake på høyre siden gikk det greit, men jeg måtte løsne på lufteskruen for å presse inn stempelet på venstresiden. Lokket til påfyllingen løsnet jeg på forhånd (triks på gamle biler) Er det bare å følge med på nivået og evt. etterfylle reservoaret ?
×
×
  • Opprett ny...