Gå til innhold

Spax_thomas

Medlem
  • Innholdsteller

    19
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Spax_thomas

  • Bursdag 04/24/1989

Profile Information

  • Interesser:
    Tønsberg

Spax_thomas's Achievements

  1. I dette tilfellet en bensin, da dette er en coupe
  2. True. Er vel mer reelt med en nybil. Om man skal ha den i 150 000 km
  3. Nja, på S modellene som dette kommer på så er det ikke så værst. Er kromriller i grillen og krom stusser på enderøra så det passer sammen, men på gammal A4 TDI er det stygt Er øyet som ser forøvrig Ja, det har jo en mening selvfølgelig. Kan si at svart bil og kromlister rundt vinduene er enda verre. Poenget mitt var at det trenger ikke nødvendighvis å se bra ut selv om det er originalt på bilen. Øyet som ser ja, mitt øye skriker hver gang det ser krom
  4. Er enkelte ting som er bra harry selv om det er originalt. F.eks chrome speilkapper hos Audi (grøss)
  5. To like biler som er akkurat likt tatt vare på og likt kjørt i 150 000 km: Bensinbilen: 15 000 mil * 0.9 ltr pr. mil = 13 500 ltr bensin. 13500 ltr bensin * 14 kr/ltr = 189 000 kr i drivstoff Dieselbilen: 15 000 mil * 0,7 ltr pr.mil = 10 500 ltr diesel. 10 500 ltr diesel * 14 kr/ltr = 147 000 kr i drivstoff 189000 - 147000 = 42000 kroner. Man har altså med disse tallene 42000 kroner å bytte turbo om den ryker på 150 000 km, som er det mange regner som turboens levetid. Så skal jeg forklare deg tallene jeg har kommet fram til her er det bare å rette på det som er feil. Jeg har tatt i litt når det gjelder dieselbilen, og holdt igjen når det gjelder bensinbilen. Jeg har ikke brukt mye energi på å finne fram til dette, men regner med at en 2liter e92 bruker 0,9 på mila. Og så tar jeg i litt med å si at en 2liters diesel bruker 0,7 på mila.(dette er kanskje litt å ta i, men dette er for å illustrere et eksempel) Jeg har også tatt drivstoffprisene som er fra i dag på dinside. Bensinprisene jeg har tatt er sånn ca midt på treet av alle, mens jeg har tatt den dyreste dieselen som var der. Det ble ganske likt, så da tok jeg utgangspunkt i at diesel og bensinpris er helt like i 150 000 km. (altså 14 kr) Så vet vi fra før at i realiteten er stort sett dieselen en del billigere enn bensin pr liter, og det pleier som regel å være større differanse på forbruket. Jobb gjerne med svakhetene på regnestykket mitt. Jeg har gjort overslag på dieselen, så det er mye å gå på der. Altså, 42 000 kroner er minimum av hva man sparer på å kjøre en tilsvarende dieselbil. Om det koster 42k å bytte turbo..... da er det status quo(i følge regnestykket mitt med lik literpris på diesel og bensin) Men, jeg ville fortsatt aldri hatt en E92 i diesel bare så det er sagt EDIT: Litt omregning fra forrige gang da jeg fant gjennomsnittsforbruk på begge motorene. 0,49 på diesel og 0,63 på bensin. Da fikk jeg til slutt 29400, altså har man MINIMUM 30 000 å bytte turbo for. Det er fortsatt regnet 14 kroner for begge typer drivstoff. Bensinen her er ganske gjerrig, så det blir ikke et så bra eksempel som på noen andre modeller. Så jeg skal svelge litt det jeg sa, da det blir rimelig hipp som happ med disse motorene (kun i forhold til regnestykket)
  6. Jeg synes det er harry på de bilene det ikke kom på originalt. Men, du er jo innenfor iom at det er snakk om en e39.
  7. Ikke faen om jeg hadde kjøpt en toliters bensinbil uten turbo. Enten opp i motorstørrelse, eller diesel. Skulle jeg hatt en E92, ville jeg aldri valgt diesel. Men, aldri noe mindre enn en 325i i bensin. Om man på død og liv må ha en E92 320, velg diesel. Eller om man må ha diesel, ikke velg E92. Skulle du fått et turbohavari, har du spart inn det på å fylle diesel forresten. Jeg har foreløpig ikke knerta turboen på to dieselbiler jeg har eid, så om det hadde skjedd nå ville jeg nok allikevel tjent på å ha diesel kontra tilsvarende bensin. Når det er sagt, synes jeg det er synd at diesel er det som er billig og fornuftig i Norge. Det fjerner mye av sjarmen i enkelte biler
  8. solgt rattet?
  9. Ok. Takk. Da blir det nok tur til Sverige om så er tilfelle
  10. Ja, stemmer. Er nok mye av det som skjer som du forklarer. Har prøvd å gire manuelt jeg og, og det virker helt greit. Tør jeg spørre om hvor mye du betalte for å bytte converter?
  11. Hei. Har en E46 320d 2004 med automat som jeg trur plundrer litt Når jeg ligger i 3-4 giret, så hender det at den durer i 1-2 sekunder før den høres normal ut igjen. Det virker som om den prøver å gire til et høyere gir, for å så skjønne at det var litt for tungt og så gå tilbake til normalt. Jeg fant en tråd på et av bimmerforumene i UK for litt siden, men finner den ikke igjen nå. Han hadde samme problemet, og hadde byttet torque converter og mye mer på anbefaling av verksted, men til ingen nytte. Kassa ble byttet i 2009. Kan det være at det hjelper å legge inn ny firmware og omprogrammere? Hvor bør jeg gjøre det eventuelt?
  12. godt det er flere fine e46 i tønsberg!
  13. Noen som har peiling på hvorfor den går ujevnt på tomgang når varmevifta går på mer enn 60%? Det er kun når den står i drive. Setter jeg vifta til under ca 60% så går den jevnt, eller når jeg tar den ut av drive. Hva gjør dere automatfolk når dere står i lyskryss. Setter dere den i N, eller har dere den i D?
  14. Kul bil! Hvor har du fått tak i ringene? Er det "bare" å lodde på parklysledningene, så tut og kjør?
×
×
  • Opprett ny...