To like biler som er akkurat likt tatt vare på og likt kjørt i 150 000 km:
Bensinbilen:
15 000 mil * 0.9 ltr pr. mil = 13 500 ltr bensin.
13500 ltr bensin * 14 kr/ltr = 189 000 kr i drivstoff
Dieselbilen:
15 000 mil * 0,7 ltr pr.mil = 10 500 ltr diesel.
10 500 ltr diesel * 14 kr/ltr = 147 000 kr i drivstoff
189000 - 147000 = 42000 kroner.
Man har altså med disse tallene 42000 kroner å bytte turbo om den ryker på 150 000 km, som er det mange regner som turboens levetid.
Så skal jeg forklare deg tallene jeg har kommet fram til her er det bare å rette på det som er feil. Jeg har tatt i litt når det gjelder dieselbilen, og holdt igjen når det gjelder bensinbilen.
Jeg har ikke brukt mye energi på å finne fram til dette, men regner med at en 2liter e92 bruker 0,9 på mila.
Og så tar jeg i litt med å si at en 2liters diesel bruker 0,7 på mila.(dette er kanskje litt å ta i, men dette er for å illustrere et eksempel)
Jeg har også tatt drivstoffprisene som er fra i dag på dinside. Bensinprisene jeg har tatt er sånn ca midt på treet av alle, mens jeg har tatt den dyreste dieselen som var der. Det ble ganske likt, så da tok jeg utgangspunkt i at diesel og bensinpris er helt like i 150 000 km. (altså 14 kr)
Så vet vi fra før at i realiteten er stort sett dieselen en del billigere enn bensin pr liter, og det pleier som regel å være større differanse på forbruket. Jobb gjerne med svakhetene på regnestykket mitt. Jeg har gjort overslag på dieselen, så det er mye å gå på der.
Altså, 42 000 kroner er minimum av hva man sparer på å kjøre en tilsvarende dieselbil.
Om det koster 42k å bytte turbo..... da er det status quo(i følge regnestykket mitt med lik literpris på diesel og bensin)
Men, jeg ville fortsatt aldri hatt en E92 i diesel bare så det er sagt
EDIT:
Litt omregning fra forrige gang da jeg fant gjennomsnittsforbruk på begge motorene.
0,49 på diesel og 0,63 på bensin.
Da fikk jeg til slutt 29400, altså har man MINIMUM 30 000 å bytte turbo for. Det er fortsatt regnet 14 kroner for begge typer drivstoff.
Bensinen her er ganske gjerrig, så det blir ikke et så bra eksempel som på noen andre modeller. Så jeg skal svelge litt det jeg sa, da det blir rimelig hipp som happ med disse motorene (kun i forhold til regnestykket)