Gå til innhold

PolarBearKBG

Medlem
  • Innholdsteller

    15
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

PolarBearKBG's Achievements

  1. Hei. Info: E46 (2001) Multifunksjonsratt Beskrivelse: Her om dagen ble svingradiusen min plutselig veldig mye dårligere da jeg fikk motstand i rattet. Var ikke noe alternativ der og da å stoppe, så prøvde å svinge andre veien og hørte/merket at noe ga etter ved rattet. Dette skjedde 4 ganger på relativ kort tid. Jeg hadde en liten anelse om hva som hadde skjedd da jeg fikk varsellampe for airbag, og riktig nok så hadde forbindelsen mellom rattet og resten av bilen blitt dratt ut av koblingspunktet (fra koblingen som ikke beveger seg). Det jeg lurer på er om dette er noe jeg kan fikse selv, eller om jeg bør ta den med til verksted. Delen som har feil er altså koblingen som sørger for at rattet kan vris begge veier, mens den holder forbindelsen oppe. En coil med 4 "strips" der 2 av dem har 5 ledere på seg, og de 2 andre regner jeg med er der for å isolere. Har noen bilder: (Bare så det er sagt, her har jeg coilet den sammen selv så det ikke skulle ligge ut over hele bilen, den var ikke bare surret rundt en vei når problemet oppsto, men noe må ha vært galt). Kontaktene der forbindelsen har røket: Så er ganske klart at disse stripene skal kobles til de 2 kontaktpunktene. Men er dette en grei fiks? Hvilken skal feks kobles hvor. Og hvordan er det egentlig hele coilen skal coiles sammen igjen for at den skal fungere? Hadde vært supert hvis dere har et navn på denne delen. Har søkt en del rundt, men kommer ikke frem til mange resultater. Nærmeste jeg kommer er "coil". men har ikke funnet denne delen i noen norske nettbutikker. Så hvis noen har erfaring med dette så hadde litt input vært supert! Mvh PolarBearKBG
  2. Er nok ganske sikkert at vi "fikk" en ny starter uten at det hjalp noe ja. Ettersom nøyaktig samme problemet kom tilbake etter starter ble byttet. Har vært lit av og på når det gjelder pumpen. Har hørt den noen ganger tidligere. Men de siste ukene nå så har bilen stått helt død uten noe lyd fra starter og pumpe. Ble ikke veldig imponert over det verkstedet nei, så planen nå er å prøve å finne det ut og løse problemet selv. Evt finne en konkret feil, og be om å få byttet akkurat den delen som evt ikke virker. Det hadde vært supert hvis du hadde funnet ut noe Skal teste litt med tenningskontakten i dag, men kan jo være andre / flere ting som ikke fungerer. Venter på et diagnoseverktøy her, men er bestillt fra Amazon, så tar nok litt tid. Vet ikke nøyaktig hvilke feilkoder vi har til det. Men verkstedet nevnte noe om startsperre. Så det er det enest ejeg har å gå etter akkurat nå. Men nå var jo dette samme verksted som gjorde mye annet rart også da, så vet ikke. Setter pris på hjelp i hvert fall
  3. Hehe, koblet fra batteriet før jeg startet ja, ville helst minimere sjansen for å få en airbag i fjeset Er vel denne det er snakk om?: https://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_3_serie-e46-sedan-320dm47/etk_delekatalog-styring/tenningskontakt_original__61326901961__128996 Fant også denne tråden når jeg søkte litt rundt: http://bimmers.no/topic/671519-diy-bytte-av-sluttstykketenningskontakt-e39/ Skal prøve å først demontere kontakten og pusse/renske opp litt på den, så måle litt spenninger og se, evt kjøpe ny. Tusen takk for hjelpen så langt i hvertfall, setter veldig pris på det. Er veldig kjedelig med en bil som ikke går. Oppdatering kommer
  4. Når du nevner det så har ikke knappen som velger mellom menyene på kjøre-computeren fungert på en stund. Den som sitter på enden av blink/fjernlys spaken. Demonterte rattet i dag for å ta en titt og ser at det går 2 kabler fra tenningslåsen inn i bunten med kabler som også inneholder kablene til kjøre-computeren. Noen som vet hvor disse kablene ender opp? Evt om disse 2 problemene kan ha noe med hverandre å gjøre. Lurer også på om noen vet om et sted man kan få tak i en oversikt over det elektriske systemet i bilen. Har funnet noen som har oversikt over bensinversjonen, men bensin og diesel er vel kanskje stort sett identiske når det gjelder hvor kabler går? Tok noen bilder:
  5. 12.1V ble målt uten startforsøk den dagen, men nå har jo bilen stått stille i 2-3 uker, så har blitt noen forsøk. Men tror nok ikke det er spenningen på batteriet. Har prøvd å få start med startkabler i dag, men ingen forandring. Hører ikke noe lyd fra starter eller dieselpumpe. Får ikke målt spenning når motor er varm da problemet er at vi ikke får start. Er ikke noe tap i lys, verken fra kupè, instrumentpanel eller lykter på bilen. Verkstedet som hadde bilen sa som nevnt over at problemet var at sperren slo til når man prøvde å starte bilen. De mente det var 1 av 2 nøkler som var defekt, men nå har vi nøyaktig det samme problemet etter vi kun har brukt den andre nøkkelen. (Har også prøvd den andre nøkkelen i dag, med samme resultat. Er ikke veldig mekanisk av meg, men i og med at det jeg mener med at problemene kommer og går er at jeg kan sitti i bilen i 5 minutter og prøvestarte 10-20 ganger før den plutselig startet (Da den fortsatt startet, noe den ikke gjør lenger). Og da har bilen stått helt stille uten driv på motor, så dynamoen har ikke ladet opp batteriet i mellomtiden. Kan nesten virke som om det hoper seg opp med feilmeldinger om startsperre, og at det tar lengre og lengre tid å starte den. Men vet ikke om dette forklarer at den som regel alltid har startet etter en del forsøk. Er veldig lost nå.
  6. Sjekket spenningen på batteriet i går, og den lå på rundt 12.1V. Ladet det opp i går kveld og kom opp til 12.41-43 på fulladet batteri (hvilespenning). Har søkt en del rundt og ser at man burde ha minst 12.4V, men kan et dårlig batteri evt forklare at problemet kommer og går? Bilen har fungert helt fint noen dager, mens det plutselig tar flere forsøk dagen etterpå. Og nå som det er fulladet så starter ikke bilen.
  7. Det var ikke et merkeverksted nei. Er dessverre ingen av dem i byen her. Syntes det var veldig rart at de ikke tok seg tid til det den første gangen. Ville tro det nesten var obligatorisk når det er snakk om en "ukjent" feil. Varsellamper: Hører et lite "klunk" hver gang jeg setter på og slår av tenningen. Men hører ingen lyd når jeg prøver å starte. Skal teste litt på batteriet og spenningen ved starteren i dag, hvis jeg kommer til.
  8. Hei Trenger virkelig litt hjelp her nå. Vi har hatt store problemer med en E46 2001 - sedan - 320dM47 de siste 2 årene. Det startet med at bilen en skjelden gang ikke ville starte på første forsøk om vinteren. Hadde aldri problemer på sommeren. Trodde etter hvert at det hadde sammenheng med fukt, da det virket til å skje etter en varmere dag om vinteren, og etter hvert etter regnvær om sommeren. Det siste året har problemet blitt større, og vi har prøvd å få det fikset. Det startet i vinter da det gikk fra å ta 2-3 forsøk til å ta 2-5 minutter, for så et par ganger ta over 10 min å få start. Men fikk alltid start etter en del forsøk og venting. I sommer virket det som den stoppet helt, da vi tauet den inn til verksted for å prøve å få den fikset. Vi byttet selv relé før vi tauet den inn, og etter dette fungerte bilen fint uten problemer i 1-2 uker. På verkstedet byttet de starteren, uten noen form for diagnose først. Vi spurte etterpå om de hadde sett på og slettet feilmeldingene, men de sa de ikke hadde sett etter noen feilmeldinger, noe som vi syntes var veldig rart. Bilen fungerte i ca 2 uker uten feil, før vi var tilbake til akkurat det samme. På tur nr. 2 til verkstedet så ba vi om at de skulle se på og slette feilmeldingene på bilen. De sa problemet var at en av nøkklene var "korrupt" og sendte meldinger som aktiverte startsperren i bilen. Høres veldig rart ut da bilen har blitt kjørt på kun èn nøkkel i en lenger periode, og dette problemet har kommet og gått på den samme nøkkelen. Men vi prøvde uansett å kun kjøre på nøkkelen verkstedet sa var i orden, og igjen, det fungerte i 1-2 uker før det samme problemet var tilbake. Nå står bilen utenfor og har ikke startet i hele dag. Har prøvd å koble fra og til batteriet, og gått over det jeg kan. Vi har bestilt en leser til feilkodene, så den er på vei og vi skal ta en titt på hva som egentlig står. Frister ikke veldig å sende den tilbake på verksted da det nesten virker som at de bare gjetter. Har også sett i det siste at noen få ganger så har varsellampene for abs, bremser og antispinn har lyst i noen minutter rett etter start, men disse forsvinner etter en liten stund. Bilen er gammel, men er i veldig god stand, og har ikke hatt store problemer med den før. Så håper noen her har noen erfaringer eller idèer som kanskje kan løse dette. Svarer gjerne på spørsmål hvis dere trenger flere opplysninger.
  9. Høres bra ut Var akkurat slik jeg hadde tenkt meg også. Jeg kommer til å bruke både mobil (HTC) og iPod, så noe dock skal jeg nok ikke ha. Men hørtes stilig ut hvis du får det til ^^ Må vel åpne litt opp og se åssen det ligger an inni der. Er litt usikker på om jeg bare kan ta ut cd spilleren, eller om jeg må ta ut hele den "rammen" bortover mot passasjer siden osv. Må forske litt på det. Takk for kommentaren i hvertfall
  10. Hallo. Her om dagen slo plutselig høyre Xenon lys seg av under kjøring. Varsellampa lyste og jeg var ganske sikker på at pære hadde tatt kvelden. Men så slo jeg lysa av og på og jammen lyste ikke pæra normalt igjen. Tenkte egentlig ikke noe mer over det, men så skjedde det igjen noen dager senere. Har totalt skjedd 3 ganger i løpet av en ukes tid nå. I tillegg har begge Xenon lysa begynt å blinke en gang i blant. Er ikke snakk om noe kjempe blink, men et lite raskt kort blink samtidig fra begge lyktene (Det ser i hvertfall slik ut) Er ikke veldig erfaren med lykter på denne bilen, og evt kjente/ukjente problemer. Men utifra det jeg skrev her, er det noen som kan ha peiling på hva problemet er? Har tenkt på sikring, dårlig pære, dårlig kobling, ujevn strøm eller at det er noe surr med kabelen, men er ikke helt sikker på hvor jeg evt skal starte. Så hvis noen vet noe hadde det vært supert Btw, Xenon lysa og alt annet på bilen er originalt fra oppkjøp i 2001. Har nylig fått bilen, så vet ikke om det har vært noe problemer med lys før. Eller når evt pærer er byttet. Let me know om det er noe mer info som kan være kjekt å gi PolarBearKBG
  11. Ja skjønner det ^^ Skal ut en tur senere så da kan jeg slenge opp noen bilder i kveld
  12. Men vil det være mulig å feks lage et hull i "taket" på rommet under klimaanlegget og bare trekk en AUX kabel igjennom der? Da kan jo bare mobil/Ipod ligge inni det rommet. Men har man fri sikt til det rommet bare ved å ta ut spilleren? Eller må man ta ut klimaanlegget også? Er ikke så god på detta skjønner du
  13. Jeg har en knapp det står mode på ja Men hva er mest praktisk med tanke på hvordan jeg skal får tilgang til AUX kontakten? Noe sier meg at jeg må kutte noe, men hva vil være den beste løsningen? Vil helst ikke at det skal se stygt ut ^^ Ser for meg at jeg kan trekke kabelen ned til rommet under klimaanlegget, men er det praktisk mulig å få til bare ved å ta ut CD spilleren? Noen som vet om en enkel, skjult måte å få ut AUX kabelen på?
  14. Er enig i at det kan bli litt rart å bytte ut originalspilleren ja, så først og fremst vil jeg unngå dette. Den navigasjons skjerm/alt mulig rart var jo knall, men er redd det blir litt dyrt ^^ Men vil feks denne passe til bilen min? Som er en 2001 mod. : Audio AUX-Connector www8632 NOK 380,00 / NOK 475,001 Kj�p stk. Installation af dette kit foruds�tter at du i forvejen har f�lgende krav opfyldt: - Biler fra og med 9/2002 - SA 661 + 650 Radio "Buisness" CD Er du i tvivl kan du kontakte os med dit stelnummer, s� vil vi hj�lpe dig med at unders�ge hvad der sidder i netop din bil. Med denne audio indgang kan du sende analoge lydsignaler fra din mp3, MD, CD eller walkman. Ind i dit originale lydsystem. Indgangen er et lille 3,5mm jack stik.
  15. Hei Jeg vurderer om jeg skal bytte ut spilleren som sitter i bilen nå til en spiller med AUX. Men jeg er ganske blank på BMW, så ville høre med noen her først før jeg gjør noe dumt Jeg har en 320d 2001 mod som har standard cd spiller. Jeg har fått høre at spilleren er byttet en gang før, da fra kassett til cd. Men det ble gjort på verksted, så alt er "originalt". Det jeg lurte på er om de i det hele tatt er mulig å sette inn en uoriginal cd, spiller. Tenker på dimensjoner og festemuligheter, og at det kan gjøres uten for mye modifisering. Er ganske ny bak rattet, og har ikke all verdens erfaring med dette her Det andre jeg lurte på er hvordan det evt blir med kabler. Kan en ny spiller kobles rett på, eller må man forandre på noe av kablene? Og er det fortsatt evt mulig å bruke volumfunksjonen på rattet med en ny spiller? Håper noen glupe hoder har noen svar. Er også ny på forumet, så vet ikke helt hvor man skal poste osv, men regner med at det ikke var helt på jordet å legge det her Takk på forhånd, rop ut hvis det er noe mer info jeg kan gi for å forklare meg bedre
×
×
  • Opprett ny...