Hei!
Har prøvd å lese litt rundt på forumet, men fant ingen som hadde AKKURAT samme problemet.. Bare problemene hver for seg, og det er vanskelig å definere lyder over ord.
Bilen det gjelder:
318i e36
'91 mod
Problemet er som følger:
Når motoren har blitt ordentlig kald ( over natta / slutten av arbeidsdagen ) så kommer det en merkelig lyd fra motorrommet. Den kan minne om når du prøver å snurre en vifte for fort rett og slett. Ingen plystrelyd fra reimer.
- Denne lyden varer i et sekund og det er en svak støy som kan høres når man gir litt gass, men gir seg etter 1-2 minutters kjøring.
Problem nummer to som muligens har sammenheng, er at den blir varm når den står på tomgang.
Stopper jeg en plass, går det alt fra 5 til 15 minutter før nåla klatrer sakte opp mot 120grader. (Sakte er at det hadde tatt 3-4 min før den var på rød. Den går ikke rett opp)
At det er et kulelager, er jeg muligens obs på, men det jeg lurer på med denne posten er akkurat hva det kan være. Da jeg ikke er så kjent med bilen, og hvilke deler som kan være problemet.
Deler som er byttet (problemet var før og etter)
- Vannpumpe
- Viftereim
- Servoreim
- Termostat
Systemet er luftet ordentlig og det er vann opp til "kald" når motoren er kald. (Den bruker ikke vann)
Vifta i motorrommet snurrer hele tiden når den går på tomgang, og kan lett stoppes. (Har ikke testet forskjell på varm og kald om det skulle ha noe å si med tanke på slurevifte(?))
Kan også legge til at varmen fra varmeapparatet synker når den går på tomgang, men varmer for fullt hvis jeg legger turtallet på 1500 når jeg står stille. Tempmåleren stiger ikke før etter 5-15 min uansett.
Håper at dette var oversiktlig, og at dere vil hjelpe en nykommer på dette forumet, og tusen takk for alle svar!
- LaxZzi