Gå til innhold

Smulen

Medlem
  • Innholdsteller

    15
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Smulen

  • Bursdag 01/24/1991

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Herøy (M.R.)

Smulen's Achievements

  1. Hei. Lenge siden sist jeg skrev noe her nå, men har jobbet litt med bilen siden sist... Var blandt annet en tur på GS Bildeler på Bud for å få sett over bilen, og diskuterte motor symptomene med aktuelle mekaniker den dagen, som var nyttig med tanke på videre feilsøking og utbedring. Etter kveldens garasjeopphold har jeg byttet veihusventillasjonen (som jeg visste var tett), gjort rent peilerøret, knekt returslangen som går langs innsuget, mista o-ringen til peilerøret ned i sumpen da denne var morken og ikke ble med opp sammen med røret, oppdaget at gummi belegget rundt spjeldet på DISA enheten er skadd, og brukt flere banneord enn jeg visste jeg kunne Før jeg begynner å bytte noen sensorer, vil jeg forsikre meg om at motorens mekaniske funksjoner er som de skal være. Og slik er tilstanden nå: - Toppdekselet er helt rent, og pakningen er 100% tett - Vanos er 10 000 km siden den ble overhalt, så den er helt fin - Veivhusventillasjon er byttet - Service tatt, alt av oljer og filer byttet. - Peilerør gjennåpnet - DISA enhet vurderes utbyttet Så får vi se når alt er satt sammen igjen hvordan motoren oppfører seg
  2. Hei! Beklager at det har vært stille lenge, men det har vært mye studie og lite tid til bil. Ingen løsning funnet enda. Bilen fikk som nevnt falsk luft, men den oppfører seg enda like på-trynet etter bytte av insugsbelg og kontroll av alle andre slanger. Tips jeg har fått fra forskjellige hold om å bruke startgass for å sjekke etter falksluft, (som jeg for øvrig etter litt småtenking syntes hørtes lite nyttig ut) er herved en "busted myth". Det funker ikke å stå med en flaske startgass å blåse rundt alt som drar luft. Dobbelsjekket dette med å blåse rett inn belgen uten luftfiler på, og turtallsendringen er minimal. Nå går pengene til nye armer og stag i hele forstillingen siden dette begynner å bli slitt, og når det er gjort skal bilen på verksted. Orker ikke å stå på hodet nedi motor rommet lenger uten ordentlige diagnosemuligheter. Jeg kommer nok til å bytte begge kamsensorer til originale, og veihvussensor og bankesensor, også til originale. Vi får se hva bmw verksted finner ut når den tid kommer. Det kan fort bli interesante svar jeg får. BMW-scanner v.1.4 fungerer for øvrig greit nok til hobby-mekk, vil jeg tro, men den er ikke til veldig stor hjelp for min del.
  3. Hei igjen! oppdatering.... bilen fikk falskluft, men etter å ha sjekket over alle slanger og belger og fikset det, kødder bilen enda. fortsatt feilkode på kamsensor og eksos temp. må vel gjerne få byttet kam sensor til en original bmw sensor igjen så snart som råd, og ta veivhus sensor / bankesensor i samme slengen. neste steg blir å gi ifra meg bilen til faren min som tidligere var bilmekaniker, og evt sjekke om jeg har innspøytings problemer. trøtt på feilsøking nå, men det nærmer seg gradvis
  4. Noen som vet hva denne feilkoden dreier seg om og kan belære meg litt? Så vidt jeg forstår er det en sensor eller noe som ikke har gitt ifra seg signal på et tidspunkt(??), men kan det forårsake irriterende problemer?
  5. Takk for gode svar. Jeg går for å sjekke for falsk luft, og i tillegg skader det jo ikke å bytte både veivakselsensor og kam-innsug sensor, siden mye annet av betydning allerede er byttet Lambdasondene har jeg ikke bekymret meg for siden det vil være siste ledd i rekken. Plugghullene på motoren min er helt gullende rene og cilene er jo nye, så det er ikke til bekymring Har tenkt litt på at vanosen ikke har vært et problem, men overhalingen av den har gjort motoren mer følsom for symptomene som allereder var/er der. Jeg får se når jeg får tid til å gå over slangene, men forhåpentligvis blir det ikke så lenge til. Siden det er mange som lurer på både vanos og sensorer osv i forkjellige tråder så kommer jeg til å skrive inn all info om hva som er tillstanden på motoren min etterhvert som jeg skrur og finner ut noe nytt
  6. Okei. Da blir det sjekk av slanger ved første anledning som byr seg. Det har blitt noen timer med stell og vedlikehold nå så det nærmer seg vel snart positive resultater
  7. Det kunne jeg vel for så vidt gjort om jeg hadde noen basiskunnskap om ASC og feilkodebenevnelsene fra før, men så langt har jeg ikke funnet noe svar på denne feilen
  8. Hei igjen. En stund siden siste post nå. Her er det siste nye om bilen: BMW Scanner v1.4 - DME faults: 12/74 - Exhaust camshaft sensor, no signal Shadow-memory: 5A/12 - Exhaust temperature before catalyst, bank 1, signal line, short circuit to negative 5C/12 - Exhaust temperature after catalyst, bank 1, signal line, short circuit to negative 5B/12 - Exhaust temperature before catalyst, bank 2, signal line, short circuit to negative 5D/12 - Exhaust temperature after catalyst, bank 2, signal line, short circuit to negative 85/08 - Signal, CAN ASC 3, timeout elapsed <--- Hva er dette? Finner ikke ut noe belærende ved å lete på nett 12/74 - Exhaust camshaft sensor, no signal 68/18 - Exhaust camshaft, VANOS end position not reached, adaptation value outside tolerance Vanos ble overhalt for en uke siden, coilene er en uke gamle, kamakselsensor (eksos) er noen uker gammel, som nevnt tidligere er luftmengdemåleren bare noen mnd gammel. Bilen oppfører seg fortsatt merkelig. Til tider er det null drag i den, går nesten alltid urent ved kaldstart når den står og går på tomgang en stund, og den rykker og napper ved full aksellerasjon. Altså så er det så langt ingen endringer til det bedre etterhvert som ting blir byttet, utbedret og overhalt. killarinc, du nevner deffekt dyse. Det er jo ikke umulig, så det får bli det neste å sjekke siden det ikke er gjort enda. Noen her inne som har noen verksteder å anbefale som utmerker seg på bmw? Trenger ikke være merkeverksted.
  9. Okei, takk for tipset Men det virker ikke logisk at sensorene skal være nødvendig å bytte nå, når de ikke får feilkode, og den som fikk det nå er helt ny. Coilene derimot er helt på trynet så jeg må uansett starte der ja
  10. Det har vært tatt to diagnoser... En i sommer hos Stenshagen og de gav beskjed om kamakselsensor på eksos siden og luftmassemåler. De to er helt nye nå. Kamakselsensoren på eksos siden har vært byttet to ganger nå siden september. Diagnose nr.2 for bare få dager siden. Da kom ny feilkode på kamaksel eksos, vanos feilkode og missfire kode på 3 av syl. Bremi coilene som står på nå er klart et problem, og de skal byttes ut med nye originale Bosch coiler. Mange av symptomene her vil være veldig like både med veiaksel sensor, kamaksel sensor, luftmassemåler problemer og vanos. Men kan vanosen nå være hovedproblemet? Sett bort ifra coilene...
  11. Hei! Helt siden jeg kjøpte min '01 E39 Touring i sommer har jeg og bilen kranglet hver eneste dag. Den fusker og går av og til ujevnt på tomgang ved kaldstart og har tenningskutt ved pådrag. Fuskingen på tomgang er tenningsfeil ser det ut til, for hele motoren står og "gynger" og man hører at ikke alle synlindere er i drift som de skal. I motbakke føles det som tenningskutt siden bilen i et halvt sekund mister kraft og kommer litt igjen i en ujevn men normalt rask frekvens. Det er desverre den beste forklaringen jeg har av problemet Er det Vanos problemer jeg har? Alle symptomene er der, med tanke på kald motor, men rykkingen ved pådrag vedvarer med varm motor også. Konstant.
  12. Da var han enten veldig lei, eller så var alt i beste vellstand E46'en er forresten ikke noe trivelig å kjøre etter justeringene de gjorde på hjulene. Den virker helt slarkete hele bilen pluttselig... Var inn igjen til verkstedet som tok kontrollen og ba dem se over og dobbelsjekke at alt var som det skulle være, og de ikke hadde glemt noe (om det er noe som kan glemmes) og alt var visst bra. Før kontroll: Stram og presis på svingen og bilen gikk beint og retta seg fint opp selv. Eneste feilen jeg kjente var "et rart punkt på svingen" når jeg kjørte skarpe svinger og hadde litt vart, var som om hjulene bikka over på kanten eller noe. Etter kontroll: Går fortsatt beint på skikkelig veg, men går fra side til side så snart det er anntydning il ujevnhet i vegbanen. Retter seg opp selv, men ikke like kjapt som før. Når jeg svinger litt og raskt fra side til side på bein og god veg er alt tilsynelatende bra de første to-tre sekundene før bilen pluttselig kjennes ut som et badekar på trillebår-hjul. Og under hard bremsing (ikke så hardt som nødbremsing) går bilen til høyre og venste og høyre osv til du får sloss den på rett kurs igjen. Dette syns jeg er RART.
  13. Original innpress, 42... Ok. Kan det være avvik på innpress uten at det byr på problemer? Må inn igjen til de som tok kontrollen på mandag for etter å ha tulla litt med en galematias i en gammel mitsubishi og han ble sur og sto på bremsene så fikk jeg et stort problem med å holde bilen på veien. Den gikk først til venste så høyre og venstre igjen osv... omtrent som når en motorsykkel vobler. Så for å være på den sikre siden skal de få se over at der ikke er noe de kan ha glemt. Da kan jeg kanskje santidig få dem til å skrive det samme på papirene for min kontroll og stemple.
  14. Nå har bilen vært på kontroll og det var litt utenfor målene på camberen som på E34 din space-ace. Men han som tok kontrollen sa det var så lite at biltilsynet burde ikke si noe på den med mindre jeg møtte en vanskelig person med en veldig dårlig dag. Så da er tydeligvis dette senkesettet ikke noe problem på E46 Sedan. I følge han som tok kontrollen går det an å justere Casterog Camber på disse bilene, men ikke mye. Neste på bilen blir felger, og jeg finner ikke ut innpress på desse bilene. Står det i instuksjonsboken eller vognkortet? I så fall hvor og hva kaller de det, for i vognkortet står ikke 'Innpress' noen plass.
  15. Hei! Er litt urolig etter å ha senket bilen med 55/35 H&R sett. Har fått høre at det er et problem på E46 at man ikke kan justere noe for å få tallene på firhjulskontrollen innenfor påkrevde mål uten noen småtrix som f.eks. justerbare dempertårn? Håper der er noen her som kan fortelle meg om dette er fleip eller fakta...
×
×
  • Opprett ny...