Bare for følge opp og avslutte denne tråden...
Turbo ble etterhvert byttet med noen komplikasjoner.
Utgangspunktet var totalhavari av turbo. Forøvrig en noe ekkel opplevelse da motoren levde sitt eget liv, 4.000 rpm uten at jeg rørte gassen, eksos/brent olje fosset ut, dette fortsatte selv etter at tenningen var skrudd av og jeg satt med nøkkelen i hånden. Har manuelt gir og løste det med å kvele motoren.
Dette er først og fremst en skru-jobb, noe som de fleste bør klare fint. Veiledningen (lenger opp i tråden) var nyttig og gav en grei oversikt, men den fungerte ikke helt 100% som step-by-step guide. Alt kan ikke skrus fra toppen (hvertfall klarte ikke jeg det) og bilen måtte opp for å komme til alt. Hovedutfordringen for meg var å komme til en av festene til selve turboen, da det ikke var mulig å se i vinkel (størrelse på mutter og plassering). Store hender var heller ingen fordel Løsningen ble å kjøpe en forlenger til et mini bitset jeg har.
Fulgte også rådet til Alpejohn om litt olje i oljeinntaket til turboen. Takk for tipset
Motoren startet fint opp med en liten røyksky av brent olje, men avgassen på tomgang ble raskt normal og motoren gikk jevnt og fint.
Når jeg litt senere skulle ta første prøvetur ble nabolaget nærmest mørklagt av avgasser/brent olje. Tydelig at motoren hadde en del rester av den gamle oljen. Etter en utblåsning på nærmeste motorvei, normaliserte eksosen seg og alt har vært vel siden
Jobben tar litt tid (som totalt uerfaren brukte jeg vel tilsammen ca 8 timer alt i alt), men jeg vurderer jobben som så enkel at de aller fleste med litt verktøy/utstyr vil klare jobben uten problemer.
Tips! Kjøp turbo på ebay.co.uk eller lignende. Bilia skulle ha kr 17.000 for turbo (uten arbeid), jeg kjøpte overhalt for kr 3.000.
Ønsker alle som vil prøve seg på denne jobben lykke til, dette fikser du fint selv