God kveld, godtfolk og BMW-guruer
Her forrige dagen var jeg og kjøpte min nye vinterbil/vinterprosjekt. Bilen virker grei jevnt over, men det er noe SINNSYKT med gremliner i maskineriet på den!
Det skal sies at jeg har aldri kjørt en 316i før, så jeg vet ikke hvordan de faktisk skal gå optimalt, men jeg nekter og tro at den skal gå så dårlig som dette; jeg har kjørt 25 år gamle transit sugediesler som går bedre
Symptomer:
- VELDIG lav tomgang (type 400 rpm +-)
- Ryker litt hvitt når den er nyoppstartet, men dette går vekk etter en liten stund (tidligere eier sa han hadde skiftet toppakning på den for en stund tilbake, og mistenkte han kanskje hadde presert og gi den en liten kakk under sammenmonteringen)
- Går ikke jevnt på turtallsregisteret (rykker og napper veldig)
- Det kjennes ut som gasswire'n har blitt byttet ut med en strikk (trykker inn pedalen ved igangsetting, men veldig lite som faktisk skjer)
Tingen er at tidligere eier hadde fått noe grusomt med rusk og dritt i bensintanken. Denne ble tømt og renset, og pumpen ble skiftet ut. Men han skiftet ikke bensinfilteret?! Luftfilteret kan også godt hende er grusomt tett.
Dette er hva jeg tenkte jeg skulle sjekke for og finne ut av problemene:
- Skifte olje og filter
- Skifte plugger og pluggkabler
- Skifte luftfilter
- Skifte bensinfilteret
- Sjekke bensintrykket (får den nok fludium?)
- Gå over vakuum-slanger, og skifte defekte
- Sjekke tenning (tenner den på rett tidspunkt)
Så da er mitt spørsmål til dere: er det noe mer jeg burde sjekke når jeg holder på? Vet at disse bilene er kjent for å spise kammer, men var det noen andre ting de var plaget med som kan forårsake "torque-like-a-turd"-syndromet?