Gå til innhold

Emil70

Medlem
  • Innholdsteller

    7
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Emil70's Achievements

  1. Jeg håper ihvertfall noen politikere innser galskapen i å betale 650 000 kroner i avgift på en 6 år gammel bil som koster 300 000 kroner i utlandet.
  2. Fra 2006 har importavgiften på slike biler steget dramatisk. Dette som følge av miljø osv. Økningen har imidlertid ikke noen rot i virkeligheten da disse bilene uansett er så få at de ikke utgjør noen ulemper for miljøet. Selv om avgiften på disse hadde blitt halvert ville de fortsatt vært så dyre at salget hadde vært svært begrenset. At de kommer ned på sverigenivå kan vi vel ikke forvente, men at en sportbil som koster 500 000 i Sverige eller Tyskland kunne kostet for eksempel 1 mill i Norge burde vel holde lenge for norske politikere. Men 1,4-1,5 mill som nå er jo fullstendig idiotisk. Avgiftsøkningen etter 2006 for denne gruppen biler fullstendig meningsløs, den er i realiteten bare en misunnelsesavgift som Kristin Halvorsen har fått istand. Men sånn vil det vel alltid være med en rødgrønnregjering.
  3. Noe helt annet: En bilprodusent som Ferrari er pga den norske HK-avgiften i praksis avskåret fra det norske markedet. Ihvertfall kan man hevde at tilgangen til norske kunder er begrenset som følge av prisen sammenlignet med i andre europeiske land. Sportsbilprodusenten er dermed diskriminert pga de høye bilavgiftene. Har dette noen betydning sett fra EUs side tro.....
  4. I de tilfellene jeg har vært borti har det gitt motsatt utfall. Har da stort sett vært biler som er 4-8 år gamle. Jeg har beklaget meg til Tollen hver gang, men der tar de ting personlig og begynner å hisse seg opp.
  5. Alternativ beregning er mildt sagt noe tull. Har forsøkt det mange ganger og det fører da stort sett til utslag i negativ favør for importør. Bare tåkeprat for å legge en demper på kritikken.
  6. Generelt må vel EU etterhvert komme til den konklusjonen at de høye bilavgiftene i Norge er i strid med EØS. Dette fordi slike priser på en eller annen måte vil påvirke salget i stor grad sammenlignet for andre typer biler. Med andre ord mister produsentene av slike biler markeder i Norge. Dette kan ikke være i samsvar med frie markedsprinsipper.
  7. (Innlegget gjelder brukte biler med effekt over ca 250 HK.) EU påla Norge i 2007 å sørge for at reglene for beregning av engangsavgift ved bilimport ble justert slik at sluttprisen ved import ble noenlunde i samsvar med tilsvarende kjøp i det norske markedet. Altså at det ikke skulle være prismessige ulemper ved å importere fra feks Tyskland. EU-pålegget er riktignok blitt fulgt opp på biler med mindre HK-effekt. Når det gjelder sportsbiler elign er det imidlertid ikke skjedd noe som helst for å samordne prisene , snarere tvert om. Dette gjelder "uansett" hvor bra kjøp man gjør fra utlandet ("moms-bil" mm). Eksempler følger under. Skjevheten fører til et kunstig høyt prisnivå på slike bruktbiler i Norge. I denne sammenheng er det også ønskelig å få frem at importavgiften bla blir satt med bakgrunn i listepriser fra bla "Euro-Tax-Glass" eller "rødlista". Dette er priser som er hentet inn hos merkeforhandlere. Slike priser gir et svært lite nyansert bilde av prisnivået på brukte sporsbilder da en stor del av slike biler selges utenom forhandler. Oppnådd pris i privatmarkedet er også svært ofte lavere enn de priser som blir oppgitt ifm med annonsering på nett. Det må også legges til at ordningen med moms-fritak (tysk leasing/firmabil) som regel bortfaller når bilen drar på årene, eldre enn ca 5-6 år. Det norske avgiftssystemet er basert på at man finner slike momsbiler. Gjør man ikke det, noe som vanligvis skjer på eldre biler, stiger totalprisen vesentlig (eksempl 19% på tysk pris). Det er ønskelig å få frem at jeg tidligere har skrevet om dette på nett og at artikkelen ofte blir møtt med mye motbør. Dette vil typisk være fra merkeforhandlere som tjener svært gode penger på denne skjevheten da det ikke er noe prispress i markedet av betydning så lenge import i privatmarkedet er forfundet med rent tap. For å møte andre ev. kommentarer må det opplyses at enkelte bilmerker er såpass høyt priset i Norge at import kan forsvares. Dette gjelder spesielt Porsche. Noen eksempler fra det tyske markedet sammenlignet med biler på FINN.NO. Eksempel : 2005 BMW M5, km ca 80 000, god stand med servicehistorikk. FINN.NO: Oppnådd pris i privatmarkedet vil for denne typisk ligge mellom 850 000 og 900 000,-, trolig nærmere 850 000. http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=28354296 AUTOSCOUT.DE: http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=l4esf2wy2qbq Typisk god pris for slik bil i Tyskland er pluss minus 35 000 Euro. Med momsfordeler (leasingbil) vil denne denne bilen importert til Norge koste ca 960 000,- pluss arbeid og reise ifm med import. Man kan rettmessig hevde at prisforskjellen for denne type bil er på omlag 100 000 kroner (05 M5). Andre eksempler: 2002 BMW M3 95 000 km, Norsk pris i privatmarked: 490 000,-. Import: 570 000,- 2002 MB SL 55 AMG 80 000 km Norsk pris forhandler: 760 000,-. Import: 850 000,- Noen som har eksempler her inne ?????????????????????????????????????????
×
×
  • Opprett ny...