Har kjøpt 520i fra 1994 med byttet motor, 2.5 liters sekser på 192 hk.
God støydemping i min første BMW, merker ikke veistøy eller turtall. Har kjørt Toyota Carina fra 80-tallet med 350 000 km på telleren, overgangen til BMW var en ganske dramatisk forbedring.
Girkasse er original fra 320'en (1:1 i femtegir), diff (3,64:1) også.
Dette medfører heftig aksellerasjon, men også ca 3000 rpm i 90 kmt. Ikke særlig behagelig eller økonomisk ved langkjøring - som det blir en del av.
Jeg vet ikke hva slags girkasse/diff som passer, men jeg vil ha ned turtallet!
Er åpen for å bytte både kassa og diffen eller kun en av delene, så lenge turtall reduseres med 25% eller mer og man slipper å finne opp kruttet underveis.
Ser det finnes fem-trinns kasser med 0,81:1 i femtegiret, men vet ikke om dette passer med mellomaksling og/eller diff. Kan leve med en slik kasse, vil jo droppe turtallet ca 20%.
Differ finnes det jo også mange av, men vet heller ikke hva som passer mellomaksling/kasse. Her må jeg ned på noe i området ca 2,8:1 eller lavere for at det skal monne. Vet ikke om dette i det hele tatt finnes.
Diff med 3,07 og kasse med 0,81 hadde vært genialt, hvis noe slikt passer i lag. Vil redusere turtall med mer enn 1/3 såvidt jeg kan beregne.
Help please!
Ole Magnus
Tråinnjæmm