Gå til innhold

0le.maqnus

Medlem
  • Innholdsteller

    10
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

0le.maqnus's Achievements

  1. Etter noe forsking ser det ut til at det er forskjell på viftene i e34-chassiset, enten har det med årsmodell å gjøre, eller så har det med AC. Har tittet på to vifter, den ene fra en diesel (ukjent om det var AC, 92-modell), den andre fra bensinbil (91-modell uten AC), begge var for små, dvs diameter på selve vifta var for liten, pluss at total bredde for hele vifta var et par cm mindre. Diameter på vifteblad skal være anslagsvis 17 cm. Ellers stor takk til bruker team_bmw_trøndelag for å hjelpe meg med å finne vifte!
  2. Da har jeg kjørt med TDS diff i maange måneder, det fungerer upåklagelig, 2,5 literen har null problemer med å trekke kjerra fremover, selv i relativt bratte oppoverbakker trenger jeg ikke gire ned fra femte. Har ikke merket noe på forbruket, men det har vært såpass forskjellige forhold + vinter at jeg ikke kan si noe konkret. Uansett, vi vet jo allerede at sekseren er ganske tørst, spesielt i kulda =)
  3. Da har varmeapparatet dødd på seg etter 321 000 km. Det er vinter, og jeg skal kjøre ca 1500 km i jula, er smådesperat. Ble bomtur til nærmeste bilhøgger i dag (de hostet opp noe som var alt for smått, hadde stått i en diesebil), ingen bilhøggere i nærheten har riktig vifte - og det er for kort tid til å sende fra andre deler av landet. Jeg kan naturligvis ikke legge ut på lengre ekspedisjoner uten varmeapparat/vifte. Noen innenfor fornuftig avstand av Trondheim som har vifte til salgs?
  4. Regner med det blir en bra forandring med annen diff - slik det er nå føles femtegiret omtrent som midt mellom tredje og fjerde på andre biler. Egentlig burde jeg ikke reagere på høyt turtall i siste giret siden jeg er vant til å cruise rundt på 4000 rpm (les MC), men det blir bare for dumt med tanke på forbruk.
  5. Takk for alle svar! Vet ikke helt hvorfor jeg trodde at hele bakstillinga måtte byttes - MYE mindre jobb dersom kun diff skiftes. Er antagelig vant til at dersom noe enkelt skal utføres, må noe vanskelig utføres først. Da er jeg i markedet for en TDS diff!
  6. Urk. Da blir det jo plutselig litt mer jobb. Har ikke studert hvordan traversen er festet, innbiller meg at dette kan bli større jobb en planlagt. Traversen veier sikkert sine kilo, og er sikkert festet som om den aldri skulle vært demontert. Men da har jeg forstått det slik: Diff fra e34 tds (utveksling 2.64) passer på mellomaksel og stikkakslinger på en 520 e34, MEN selve innfestinga for diffen passer ikke. Travers fra tds (evt generelt 525) må også monteres.
  7. Takk for svar, greit å vite at 2.65-diffen passer. Utrolig kjedelig å kjøpe deler fra andre kanter av landet som ikke passer, det er ganske upraktisk på alle måter... Har sjekket diverse girkasse/diff-kalkulatorer, 2.65 blir ganske perfekt. Satser på at bensinsekseren klarer å trekke dette ganske greit, dieselmotoren klarer det jo uten problemer, der er riktignok dreiemomentet (max) på plass ganske tidlig (ca 2200 rpm). Under cruising trenger man kanskje 20-40 hk for å drive bilen fremover, kan ikke skjønne at det skal være problemer rundt 2000 rpm når man har en motor med mye moment. Har ikke sett effektkurven for 192-hesteren, men vil tro den utvikler en hel del mer hk rundt 2000 rpm enn det man trenger for kjøre 90-100 kmt rett frem på flatmark.
  8. Da skal jeg finregne litt på diffen fra en tds, russisk øyemål utgår til fordel for kalkulator =) Kan kanskje bli litt i overkant, både med tanke på at kjerra muligens blir tung å ta løs med i førstegiret og muligens for tung å drive fremover i femtegiret. Tror det skal gå bra, bensinsekseren virker tross alt ganske seig.
  9. Takk for svar =) Utregningen min er basert på russisk øyemål og hoderegning. Begge deler er ufeilbarlige metoder, på lik linje med å basere seg på å vinne i Lotto for å finansiere resten av livet. En av dagene nå... Har funnet en fin tabell over diffene: http://bmwdriver.org/bmw-e34-differentials/ (ingen oversikt over hva som passer hva her heller...) Men klarer ikke finne oversikt over hvilke girkasser/mellomakslinger/differ som passer til hva, passer feks diffen fra en tds på mellomakslingen fra en 520? Litt rart at en 520 har såpass høy utveksling, det er jo 'touring' og man skulle jo tro at langturkomfort var prioritert. 3000 rpm for normal cruising i lovlig hastighet er hull i hodet.
  10. Har kjøpt 520i fra 1994 med byttet motor, 2.5 liters sekser på 192 hk. God støydemping i min første BMW, merker ikke veistøy eller turtall. Har kjørt Toyota Carina fra 80-tallet med 350 000 km på telleren, overgangen til BMW var en ganske dramatisk forbedring. Girkasse er original fra 320'en (1:1 i femtegir), diff (3,64:1) også. Dette medfører heftig aksellerasjon, men også ca 3000 rpm i 90 kmt. Ikke særlig behagelig eller økonomisk ved langkjøring - som det blir en del av. Jeg vet ikke hva slags girkasse/diff som passer, men jeg vil ha ned turtallet! Er åpen for å bytte både kassa og diffen eller kun en av delene, så lenge turtall reduseres med 25% eller mer og man slipper å finne opp kruttet underveis. Ser det finnes fem-trinns kasser med 0,81:1 i femtegiret, men vet ikke om dette passer med mellomaksling og/eller diff. Kan leve med en slik kasse, vil jo droppe turtallet ca 20%. Differ finnes det jo også mange av, men vet heller ikke hva som passer mellomaksling/kasse. Her må jeg ned på noe i området ca 2,8:1 eller lavere for at det skal monne. Vet ikke om dette i det hele tatt finnes. Diff med 3,07 og kasse med 0,81 hadde vært genialt, hvis noe slikt passer i lag. Vil redusere turtall med mer enn 1/3 såvidt jeg kan beregne. Help please! Ole Magnus Tråinnjæmm
×
×
  • Opprett ny...