Gå til innhold

Terje79

Medlem
  • Innholdsteller

    66
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Terje79's Achievements

  1. Selger unna litt deler som jeg har liggende igjen nå som bilen er solgt. Det dreier seg om en overhalt dobbel VANOS tatt fra en 2001 E39 M54 motor. VANOS er overhalt med nye pakninger fra Beisan Systems og ble merkbart bedre etter overhaling. Denne fungerte perfekt da den ble tatt av motor. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=47897428&editAd=true Selger også et rep kit fra Beisan Systems for overhaling av dobbel VANOS: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=47998561&editAd=true Samt en vannpumpe hentet fra samme motor som VANOS over. Denne fungerte også som den skal da den ble tatt av motor. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=47897457&editAd=true Kjøper dekker frakt. For spm: tlf 91192576 Mail: oteramun@me.com
  2. Jeg svarte i denne tråden om mitt broblem med dette, viste seg og være noen knekte stag og sensor framme. http://bimmers.no/topic/778109-problemer-med-regulering-av-xenon-e39/
  3. Kan også være VANOS.
  4. Er det en touring du har? Jeg har det og der er det 3 sensorer, 1 foran høyre og 2 bak. Kjør inntil en vegg og se om de justerer seg litt opp og ned når du skrur på tenning, gjør de det så er det mest sansynlig en av sensorene som er gåen. Da kreves det diagnose for å finne ut hvilken, få noen utenom verksted til å ta diagnose. Sensor bytter du selv på 20min. Koster 1000kr for en sensor, har sett disse til $60 på nett. De sitter slik at det bare er å ta av dekk så ser du de. Det kan også være en av de to juster stagene som sitter inne i selve lykta. Et kjent problem da disse stagene er crap og blir sprø med tiden. For å sjekke at disse er ok, bilen inntil vegg og se om du kan justere lyset i side og høyde. Er du usikker, ta av lykta og rist på den, som regel hører du at noe rangler og er løst inne i lykta. Er det disse så fixer du det sev. Det er litt jobb, men billig. 70kr for 4 nye stag på ebay som er 100 ganger bedre enn de orginale.
  5. Batteri er kjøpt for 18mnd siden. Ja, holder til på Rena. Konge om du kan ta en diagnose om du er i området
  6. Hei, Noen som har peiling på hva som kan være feil? Nettopp byttet startmotor på bilen da jeg trodde denne vår gåen, men den nye sviver ikke en milimeter den heller. Siste 3 mnd så har det vært litt trøbbel å starte den, og de gangene den ikke startet så svivet ikke startmotor, ikke en lyd. For ca en mnd siden så døde den helt. Alt av lys og instrumenter lyser helt fint og batteri viser 12.6v. Startmotoren har svivet en gang for noen dager siden, men batteri var nesten strømtomt, fikk start med hjelpekabler, men etter det helt død igjen. Kan det være EWS? Kan det være nøkkler? Noen som vet om noen i nærheten av Rena/Elverum som er god på diagnose og har mulighet til å ta? Automat og den står ikke i gir LØSNING: Det viste seg og være jordingskabel mellom motor og karroseriet. Den hadde løsnet ørlite på motorsiden, var nesten ikke mulig å kjenne det om jeg ikke tok skikkelig tak helt inne ved festet og rykket til.
  7. Bilen har begynt å bruker en del olje, har fått "check engine oil level" 3 ganger nå siden i sommer. Første gang etter ferieturen i sommer hvor det ble kjørt 8000km, så for ca en mnd siden og på nytt igjen i dag. Klarer ikke se om det ryker unormalt av bilen da denne gir fra seg ganske mye damp nå som det er kaldt. Noe jeg kan se etter andre steder? Hva kan være feil? Motoren har ikke gått mer enn ca 165k.
  8. Byttet fra M54B22 til M54B25, er ikke noe som må byttes foruten at man må programere om ECM for ny motor. BMW her i området sa det ikke var mulig, men fikk et tips av en her på forumet og de kodet den om. Holder til i Canada, tok 2 uker. Kassa som sto i var mulig å bruke på ny motor, men anbefaler å bytte både kasse, ECU til kasse, diff og akslinger. Min girer unødig mye og er greier ikke utnytte momentet i motor. Snakket med ZF Norge som sier at girkassene er typespesifikke for motor og vil ikke fungere i nærheten av optimalt med en annen motor, noe jeg selv merker at den ikke gjør. Men absolutt mulig å kjøre med den. Send søknad til biltilsynet på Risløkka bilstasjon (de har en egen gruppe som håndterer ombygg) om å få bygge om før du starter, ring å hør hva dem trenger av info. Det viktige er at vekta på akslingene ikke overstiger det som står i vognkort, eller at totalvekten øker. Er bilen over 10år så betaler du heller ikke noe for mer gamp. Godkjenningen er gjort unna på 30min. Koster ca 9k for en bra kasse, ECU og diff fra sverige. Henter selv om ikke lenge. Finn en bil som har motor du ønsker på http://www.finn.no/ og søk opp regnr på bilen på http://www.mekonomen.no/. Da vil du finne chassis nr på den aktuelle bilen. Bruk så http://realoem.com/bmw/ for å sammenligne din og bilen du fant for å se om det er forskjell på bremser og andre kritiske ting som må byttes for å få det godkjent. Du kan også søke opp ønsket motor fra http://www.bildelsbasen.se/, der vil du også finne chassis nr fra bilen den sto i til å sammenligne med.
  9. Har det samme på min, bare at min er så ille at kassa går i nødmodus ved fullt pådrag fra stillestående. Har forhørt meg med folk som har peil på dette og det er ett eller annet i kassa som er på vei til å ryke. Estimert fixs koster ca 25k om du tar ut kassa selv, hvis ikke regn med over 30k. Kjøp deg en kasse fra sverige til 4-6k og bytt selv, gjort på en helg. Tviler på at noen gidder kjøpe en bil hvor kassa er på vei til å ta kveld med mindre man slår godt av på prisen.
  10. Hadde nøyaktig samme problemet på min for rundt en mnd siden og den billigste radiatoren får du fra http://www.radiatorservice.no/. Dette er billigst i Norge, ca 1k billigere enn GS og jeg tror jeg ringte ALLE som selger denne delen til BMW i Norge Husker jeg ikke feil så kom den på rundt 2k inkl moms. Ikke orginal, men samme kvalitet ser det ut til da jeg sammenlignet. Og bytte tar ikke mer enn 50min. Eller du kan kjøpe fra tyskland hos disse her, har selv kjøpt deler derfra og de levere fort og greit, hvis du ikke har hastverk da seff, bor i Oslo og trengte delen i går. Da er det radiatorservice veien å gå. http://stores.ebay.de/ATP-Autoteile Bare å drite i stoff som tilsettes og skal tette lekkasjen, det funker IKKE, det er prøvd og ikke funnet i orden på den type lekkasje som du har. Enkel løsning, er som pisse i buksa på vidda i 30 minusgrader.
  11. Snakk med disse her, de kan sikkert hjelpe deg. http://www.rpmmotorsport.net. De kodet om min DME fra 2L til 2.5L når jeg byttet motor på min bil. Tviler på at det er noen i norge som kan fixe den, men vet ikke 100%. Ta med en ransel med heroin og stikk innom BMW, da får du ny Ta deg en prat med rpm motorsport på live chaten de har på siden så får du svar på alt du lurer på ang DME, de har stålkontroll! Konge service og kjapp levering.
  12. Tror nivåsensoren bak eller foran er gåen, er det noen som kan ta en diagnose på det nærheten av elverum/rena? Gidder ikke betale blodpris på verksted. Gjelder en 2001 E39.
  13. At den ikke er stramt nok festet sjekker du selv om det er samme opplegg på din kasse som på min. I forkant av kassa der kasse og motor går sammen er det en tynn metallplate, på den skal det være et innspeksjonshull på høyre side. Dette hullet er plugget med en oval plugg av gummi og er ment for kunne komme til for å adskille converter fra svinghjulet. Fjern pluggen å sjekk med 17mm eller 19mm kopp om converter boltene sitter (3stk). For å dreie converter slik at hver bolt kommer til syne i hullet så må motor dreies, så en kompis er greit å ha med seg. Hvis det skulle vise seg at en bolt har løsnet og falt ut så løses det med en magnetstang via samme hullet, litt fomling i blinde så har du den. Eller du kan fjerne "rista" som sitter i bunn helt i framkant på kassa og lirke den ut der.
  14. Høres ut som om noen har forvekslet dette med spon og slam. Hvis det ikke har vært byttet olje på den før så anbefales flush, mange har gjort det og hatt godt resultat, inkl meg. Min ble mye mykere i giring, og det er forbyggende. Om du skulle få problemer med den etter flush så er det noe som ville skjedd før eller siden uansett. Disse som driver med automatkasser sier at ting kan oppstå etter flush, men da er det et problem som har vært der fra før og som utløses ved at man renser girkassen. Men det er jo opp til den enkelte om en gjør det
  15. Løfte ned bunnpanna mi nå i helgen, bilen har 235k på teller. Det var en del slam på magneter og i selve panna, men INGEN spon og at olja var litt grå. Bare så det er sagt så er det STOR forskjell på støv/slam fra deler i kassa og spon. Snakker vi spon så snakker vi avskalling fra deler i kassa. Støv/slam er helt vanlig og løses med flush, og girer kassa bra fra før så ser ikke jeg problemet. Skulle kassa ryke så koster en ny et sted mellom 5 og 9k i sverige avhengig av km, bytter selv. Alle deler gir fra seg avfall over tid og er naturlig pga kontakt, men finner man spon i kassa så er ikke det bra i det hele tatt. Jeg tror NAF forveksler dette med naturlig oppbygning av slam i kassa og avskall på deler, jeg tviler på at den kassa må byttes. Finner man metallspon så kan det jo tyde på at et havari er nært forestående. Men du kan jo forsøke å få redusert prisen lik en flush, 3-5k.
×
×
  • Opprett ny...