Hei, Jeg jobber i Statoil Fuel & Retail og har drivstoffer og drivstoffutvikling som ansvarsområde, men har også god kontakt med mine kolleger på Statoil Lubricants (smøremidler). Det etterfølgende er skrevet med god hjelp fra en kollega i Statoil Lubricants.
Siden det ikke er gitt noen opplysninger om evt. trimmingsgrad på motoren må vi gjette litt, men antar at motoren har gjennomgått en liten "ansiktsløftning" .
Til racing og banekjøring anbefales ofte tykkere syntetiske oljer. Dette fordi oljetemperaturen gjerne er en del høyere enn normalt samt at en kan få drivstoffortynning av oljen, noe som reduserer viskositeten på oljen med en svakere smørefilm som resultat.
Statoils racing-olje heter RacingWay HP 25W-50. Dette er en syntetisk olje uten viskositetsindeksforbedrende tilsetninger og som det siste tallet (50) indikerer, er den noe tykkere enn de vanlige motoroljene. Se denne linken for mer info om viskositetsindeksforbedrende tilsetninger: http://www.machinerylubrication.com/Rea ... -improvers
I siste del av denne artikkelen forklares ulempene med disse tilsetningene. De skjæres ned mekanisk i belastningssonene og dette fører til en varig viskositetsreduksjon. Fordelen med å ikke ha disse tilsetningene i en racing-olje er at du får en mer stabil og høyere HTHS (High Temperature High Shear) viskositet. HTHS viskositeten (ASTM D4683) sier noe om oljens evne til a skape en smørefilm under høy temperatur (150 grader) under høy skjærbelastning. Det er ikke noe poeng i seg selv å ha en høyere HTHS-viskositet enn nødvendig, men det kan være greit å ha litt å gå på der en kan få svært høye oljetemperaturer eller drivstoffortynning.
Link til produktdatablad for Statoil RacingWay 25W-50:
https://external.statoilfuelretail.com/ ... 25W-50.pdf
Lykke til med bygging og ikke minst kjøring av bilen
mvh
Knut Skårdalsmo
Senior Produktspesialist
Statoil Fuel & Retail