Gå til innhold

knerten1971

Medlem
  • Innholdsteller

    29
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Interesser:
    Trondheim

knerten1971's Achievements

  1. heisann Takker for svar, skal skifte olje og oljefilter i helga og se hvordan kaklingen blir, er lov til å håpe hva eller hvordan kan Vanos`en kødde? Tor inge
  2. Heisann har en 2001 520i 170hk. når motoren er kald så oppfører den seg normalt (så langt jeg hører), men straks den blir varm så begynner den å regelrett "kakle" for meg så høres dette ut som om det er ventilene som banker, det er en lys, skarp kakling som varierer utifra hvor tungt motoren drar, står den på tomgang så hører jeg ingen ulyder i motoren. samtidlig så drikker den olje, hvis jeg kjører ned en lengre nedoverbakke og kun lar motorbremsen være motstand så blåser det en svær sky av blårøyk når jeg da gir gass i bunnen av bakken. Men, jeg er ikke sikker da, har prøvd å lese litt om rådebank og synest ikke at symptomene stemmer, så jeg tror dette er kun ventilbank. så mitt spørsmål er, er dette noe som egentlig er verdt å reparere på en 14 år gammel bil, snakker vi flere 10 tusner? elelr skal jeg kjøre den til den dauer av seg selv...for det høres ut som det bare blir verre og verre etterhvert som tiden går. takknemlig for evt tips / råd Mvh Tor Inge
  3. jøss, så 1 liter pr 1000 er helt ok for folk??? i mitt hodet er et akseptabelt forbruk 1-2 liter pr 15000km til og med bilselger mente det var mye da, i og med at han sendte meg ny motor for å bytte. tror uansett man skal slite med å få folks oppfatning til å godta 1 liter pr 1000 som normalt da... er det ingen som har opplevd lignende og vært gjennom prosessen med heving? ingen som vet om det juridiske? T.
  4. Heisann Kjøpte for 3 år siden en 2001 modell 520i stasjonsvogn av et bilfirma utenfor stavanger, fikk med 3 måneders garanti av selger. etter en månedes tid viste det seg at bilen brukte olje (ca 1 liter pr 1000km) og dette ble tatt opp med selger og han dekte et par reprasjoner i forsøk på å rette feilen, men ingenting hjalp har i årene etterpå gått fram og tilbake med hva man skal gjøre osv, hvorpå bilfirmaet gjerne brukte flere måneder på å svare pr epost (selv etter gjentatte purringer), jeg har gjort alt han har bedt meg om, til slutt ble vi enige om at han sendte meg en nyere motor som jeg og en kompis av meg byttet selv, det viste seg dessverre at den motoren også brukte olje, ca halvparten av hva det den første brukte, hvilket blir drøyt 8 liter i året på 16k km i året. Dette påstår bilselger er Normalt forbruk for BMW, i ren frustrasjon / irritasjon så truet jeg med å legge ut historikken og mail utvekslingene våre (som viser hvor treg og lite intressert i å rette feilen han er) og at jeg skulle ta tapet..bilselger svarte ikke engang... har ikke lagt ut historikken ennå.. Det jeg lurer på er om jeg fremdeles kan kreve å få kjøpet hevet til tross for at jeg skriftlig sa at jeg skulle ta tapet... hvordan stiller ting seg sånn rent juridisk, hvor god/dårlig sak har jeg? og ikke minst, hvordan gå frem sånn rent formelt med heving? kan jeg kreve det meste av pengene eller omlevering i annen bil? Mvh Tor i.
  5. Da ska jeg prøve å bytte olje og se hva som skjer med forbruket. Tusen takk for alle svar T.
  6. har ingen formening om det er den optimale oljen, men det skal være en god kvalitetsolje valvoline da, så den burde være god nok. T.
  7. det er kun brukt Valvoline 5w/30 ved oljeskift og etterfyllinger..intet annet. motoren er ikke svinkjørt så lenge jeg har hatt hendene mine på den. kan vel også opplyse om at bil så godt som aldri er kaldstartet, da den står i oppvarmet garasje... T.
  8. her er VIN infoen som sier M54 motor Type code DS21 Type 520I (EUR) E series E39 (2) Series 5 Type TOUR Steering LL Doors 5 Engine M54 Displacement 2.20 Power 125 Drive HECK Transmission AUT Colour TOPASBLAU METALLIC (364) Upholstery STANDARDLEDER/GRAU (N6TT) Prod.date 2000-10-27
  9. Heisann har en "diskusjon" pågående med selger av en bil som påstår følgende oljeforbruk havner i normalt forbruk forbruk på ca 1 liter pr 250 mil, dvs ca 7-8 liter pr 20 000,- + vanlig oljeskift, dette er på en 2001 modell motor som har gått ca 130k påstår samtidlig at en 2009 modell E61 530d forbruker ca 4 liter pr 20000km i tillegg så kommer normalt oljeskift. kan noen fortelle meg hva som anses for normalt forbruk av olje i tillegg til oljeskift? jeg var under den "hellige" overbevisning at normalt forbruk var på ca 1 liter olje pr 20 000 kilometer gjerne en henvisning til hva BMW påstår vil være "normalt" oljeforbruk. Mvh Tor I.
  10. Heisann, såvidt jeg vet er ikke det gjort på den motoren.. men det er jo VELDIG snedig at det skjer når reima ble byttet, var ikke der før og nå er vibrasjonen der omtrent hver eneste gang jeg starter motoren. T.
  11. Heisann Skifta viftereimen (eller multireim? det heter) på min 2000 mod E39 med 2,2l motor. etter den ble skiftet så vibrerer motoren i ca 5-7 sekunder før den normaliserer seg, for meg så virker det som om det er tenningen som "er ute av lage" og autojusterer seg etter den gitte tiden. hadde ikke dette problemet før skifte av reima. noen som vet hva dette kan skyldes? Tor Inge
  12. er det sånn å forstå at det er kun den enheten i motorrommet som styrer ABS/ASC i min bil? det finnes ingen enhet under / bak hanskerommet? Tor inge
  13. Ja, mener det er den vi prøver å leite opp ja... men det er litt tvil hvorhen den ligger hen på min bil...klarer ikke å finne den hvor folk sier den skal være.. peke på bildet for meg anyone? bildet er tatt mot der hanskerom skal være...hvor skal den styreenheten være? Tor INge
  14. har tatt ned hanskerommet, bak hanskerommet ligger det 3 releer "pakket inn" i en hvit plastramme, i øverkan av hanskerommet er det kun sikringer (lang rekke) finner ingenting på sidene som kan kalles deksel (bortsett fra et ovalt et som vi mener hører til varmeregisteret) hvor i all verden skal vi lete hen????
  15. høyre (mot midtkonsoll) eller venstre side (mot skjerm)?? T
×
×
  • Opprett ny...