
mussa
Medlem-
Innholdsteller
21 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
mussa's Achievements
Newbie (1/14)
0
Nettsamfunnsomdømme
-
Feilen er funnet, jeg skal sende takkemail til Billia for at de har klemt ledningen til den ene dysa mellom toppdeksel og toppen så isolasjonen var slitt av. De synes kanskje ikke 30000,- svei nok sist da det "evigvarende og tildels vedlikeholdsfrie" kjedet måtte byttes... Fikk løsnet forsiktig på toppdekselet og nappet ut ledningen, da fikk motoren en noe bedre gange igjen! Da fikk jeg også svar på hvorfor det tidvis dryppet olje av den også i samme slengen.. Litt snålt å få igjen en bil som man har påkostet masse penger i dårligere bruksstand enn når den kom inn..
-
Kjøpte den av Vitbank Bil på Lierstranda, på andre siden av gaten for Billia... Var på Inspeksjon 2 eller hva det heter dagen før jeg hentet den, på 165 000km. Mener fast bestemt det er bensin på pluggen, stinker bensin og er ikke tykt/mørkt.. Fordamper fort også.. Har kjøpt kompresjonsmåler, men ikke fått målt enda, mistenker sterkt det har med elektronikken å gjøre siden den har tullet på denne bilen omtrent de 3 årene jeg har eid den..
-
Det er gnist.. Kan legge til at diverse varsellamper lyser gult, bremser , 4x4 og motorelektronikk blinker gult.
-
Sliter voldsomt med min kjære BMW X3 2.0i facelift. Siden jeg kjøpte den har det vært ladeproblemer, det blir snart 3 år, men har lært meg til å leve med det.. Så i fjor sommer måtte regkjede og motorstyring til den nette sum av 30000.- byttes. Her om dagen når jeg skulle kjøre til butikken startet bilen å gå på 3 sylindre og det startet å ose veldig av eksosen. Den brukte ca 3 liter på en mil når jeg skulle hjem igjen! Hva har jeg sjekket: -Det er sylinder to fremante som ikke tenner. -Coilene fungerer, når jeg bytter om er det fortsatt samme sylinder som ikke tenner. -Sjekket pluggene og byttet om på de, fortsatt samme sylinder. -Pluggen blir våt. Har kjørt dyserens i tanken++ uten noen som helst effekt. Har ikke tilgang til avlesning av feilkoder, bor også ørten mil unna nærmeste BMW-verksted så vidt jeg veit. Planen nå er å: -sjekke om det er noe gnist der i det hele tatt. -kompresjonstest. Er det noen som har opplevd noe av det samme, eller har en idè om hva dette kan være?
-
Kan anbefale X3 til hvemsomhelst... Prisene på de begynner jo å bli menneskelige også.. (Er vel også en fordel, de holder seg godt i pris.. Glemte å nevne en sak om X3`n i går også merker jeg.. Jeg har jo hatt diverse biler i flere slags prisklasser og prøvd diverse fra koreansk billigbiler til tyske premiummerker og en annen ting som imponerer meg med BMW`n er interiørkvaliteten, ingen plast som knirker, gode faste brytere og knapper! Ikke veldig spacet og fancy, oversiktlig og ryddig. Det liker jeg. Veit noen av dere om spenningsregulator som styrer ladestrømmen sitter i dynamoen eller er den "ekstern" i en eller annen hjerne? Har sjekket litt og dynamoen er vist byttet før jeg kjøpte den.. Nå som det går mot minusgrader så "overlader" den igjen før den slutter å lade.. I dag startet den å lade normalt igjen etter 2-3 mil da, men har aldri hatt en bil som "lader ved behov".. Hadde forresten vært morro å fått typ. Arctic Trucks til å leke seg med X3`n også.. Laget en litt hårete X3.. X3 har jo deltatt i Dakarrally..
-
Grunnen til at jeg ikke kom opp var bakkeklaring ja.. Skal sies at Pajeroen hadde 31" også.. Tror ikke selve underlaget hadde spilt noen rolle! X3`n er veldig god å kjøre! Fast og fin i fisken til "effektiv" landeveiskjøring, god komfort og faktisk bra utenfor vei også! Presis og fin styring, god girkasse, gode seter og BRA ratt! Kjørte Mo i Rana - Drammen med kun et stopp utenfor Oppdal for å fylle litt bensin og spise en pølse i vinterferien uten å bli nevneverdig sliten engang! Er veldig fornøyd med bensinmotoren så langt, har ikke direkte veldig overskudd av kraft, men det funker mer enn bra nok, samt den er billig i drift i forhold til (de fleste) andre biler med samme spec. , størrelse og motor! Har har hørt litt diverse om dieselmotorene ja.. Liker definitivt best bensinmotorer så langt! Bare få byttet kjedestrammerne så den ikke høres ut som en diesel på tomgang så er det bare velstand..
-
Er X3`n en real offroader? Neeeh, men den biter jaggu godt fra seg allikevel.. Testet den på hytta i helga og kommer like langt med den som en kort nyere type Grand Vitara, men kommer ikke opp bakken der jeg kom opp med Pajeroen.. (Måtte prøve da..) Er gjort en del arbeid på demningen ved hytta, så det er myyye gjørme.. Har sjelden sett så møkkete X3`r noe sted: Elgjegerne var på plass også... Land Roveren til en bekjent av meg som har parkert ved hytta: Ikke typisk vinkling på BMW her inne tror jeg, men greit med litt variasjon, ikke bare senking og Rudskogen..
-
Hmm.. Kom til å tenke på en ting.. Har jo hatt defekt lyspære-varsel nesten siden jeg kjøpte bilen.. Testet alle mulige variasjoner, men fant ingen defekt lyspære før det gikk opp for meg at det kanskje skulle være to tåkelys bak.. Var bare et lys som fungerte.. Kunne ikke skjønne at tåkelyspæra bak hadde gått, for det er SVÆRT sjelden den er i bruk! Etter diverse demontering av bakluka (Igjen) fikk jeg tilgang til pæra (Her skulle det vært en liten ironisk applaus til de ingeniørene som gjør det så himla vanskelig å komme til ei pære). Pæra var ikke defekt, bare løs.. Festet den igjen og det var bare velstand, ingen varsellamper lengre og det er digg.. Blir spennende å se hvordan spenninga blir når det blir kaldere, ikke hatt noe ladetull sommerhalvåret/ siden jeg var i Mo i Rana i vinterferien.. Har også funnet DIY hvordan man setter på hengerfeste på E83, riktignok fra USA, men ut i fra det jeg kan se på bildene er det veldig likt.. Egentlig en smal sak å sette på selve hengerfestet og koble det til.. (Sant kontaktene er like og tilstede..) Det vanskeligste er vel å få av plasten på støtfangeren.. Jeg kikka raskt etter kontakten til lampene som skal være på høyre side bak/under dekselet til varseltrekanten, men så ikke noe.. Tror den er bak lydisoleringen som jeg ikke rørte.. Står i veiledningen at man skal legge kabelpakka bak lydisolasjonen, så da er den vel bak der et sted.. Edit: Har heller ikke hatt dugg i lampene i sommer, så da er den saken biff, for det har ikke stått på luftfuktigheten i sommer..
-
Da har samboeren kommet seg hjem etter turnustjeneste i nord så da har vi et BMW-produkt til stående i gården: Vi bor midt i området der Frida slo til med tidenes regnvær, gikk bra med både biler og hus heldigvis! Godt å ha X3`n når vi skal på hytta, for skogsbilveien opp er ikke god.. I følge fatter`n må man ha Jeep/Pajero eller lignende for å komme opp, men det gikk utmerket med X3`n også, så den fortjener litt skryt for sine evner til å komme frem der det er ugjestmildt! Fortjent hvil på parkeringsplassen: Litt værre lenger inn på skauen, dette var en skogsbilvei: Kjører fortsatt på 17" foreløpig, like dumt når man bruker bilen i skauen! Neste plan er EU-kontroll, det bør gå greit.. Så er det el-vifta til radiatoren, den går ikke.. Hmm.. Ikke noe stort problem under vanlig kjøring, men skal fikses.. Så skal det byttes registerkjede-stramming, bilen høres noe diesel ut på tomgang og det er vistnok en vanlig sak å bytte de da, aner ikke om det er verkstedjobb eller noe man kan gjøre selv.. Skal også montere hengerfeste på bilen, er lei av å måtte låne bil når jeg skal bruke hengeren..
-
Fremtidsplanene er ganske enkle, vedlikehold, kjøring og kanskje 18-19" sommerfelger hvis økonomien tillater det.. Skal ta oljeskift snart, tenker å gjøre det selv hvis det ikke er noe hokus-pokus å fjerne oljefilter osv.. Stoler ikke på verksteder en flekk etter luftfiltertullet..
-
Har lyst til å bytte til Xenonlamper jeg også hvis det er mulig, trenger ikke være adaptive for min del.. Hehe.. Har kjørt diverse biler med det og blir ikke komfortabel med det, sikkert en vanesak.. Skal snart sette på dekslene igjen jeg også, og se hvordan det går.. Går det ikke, så borrer jeg et hull i et av dekslene, de er ikke vanskelige å bytte eller tette igjen.. Har vært på fjellet i påsken med X3`n og den skuffer selvsagt ikke! Var (som vanlig) eneste bilen som tok de siste 300 meterne til hytteveggen (De to andre bilene var en 3-serie og en Mini Cooper Clubman som absolutt ikke hadde sjans..) Nå har jeg en svigerfar som skal bytte ut 3-serien med X3! Litt morsomt å være pakkesel opp og ned til hytta med varer++
-
Heisann, jo takk! Er fornøyd med bilen selv om den har hatt sine særheter! Jeg har ikke tatt av lyktene på bilen for lufting, kun tatt av dekslene bak kjørelyspæra og latt den stå uten de en stund, ble vel fri for fukt i løpet av et par dager.. Skal også nevnes at jeg mest sannsynlig har en annen luftfilterboks i min kontra en 04 2.5IA.. Jeg måtte jo ut med luftfilterboksen for å komme til baksiden av lykta, løsnet bare på slangeklemmene til luftfilterboksen, fjernet slangene og da er boksen "løs", var to gummioppheng på den som boksen måtte dras av, det var litt kronglete, men når jeg har gjort det en gang så går det lettere neste gang! Enten det ellers lar jeg bilen gå med sitt Green konfilter som sitter på den nå.. MYE lettere å fikse en defekt pære når den går eller å ha kontroll på luftfilter og service på det.. Skal nevnes at min kjære er utstyrt med vanlig halogenlys, ikke noe fancyspancy Xenon som følger etter rattbevegelser eller noe.. Hehe.. Bilen har hatt en oppstart med feilmeldinger siden sist, ladingen gikk rett til topps igjen og gir alt for høy volt før den kutter.. Denne gangen gikk ladingen opp og ned mellom 14 og gud veit hvor høyt i rykk og napp..
-
Bilen har gått problemfritt siden turen i nordlandsturen! Nå må jeg snart øke kilometerne på forsikringa (Snart kjørt 12000km) Var på høgger`n forleden for å finne noe deler til en gammel Mondeo jeg og huseier`n her hadde dugnad på.. Fant et Thule skistativ til rails som så stort nok ut til å gå på X3`n.. Så fant jeg nøklene til det, så jeg skrudde det av og fikk det for "vekslepenger".. Gikk på bilen med ca 2mm til overs på bredden, perfekt! Fikk seg en ny vask utenpå og inni, på med påskestativet hvis det er noe snø igjen til påsken da..
-
Hehe.. Takk folkens! Ser alltid lyst på livet, har en jobb som forteller meg at en bil som har et dårlig luftfilter ikke er så galt når alt kommer til alt.. (Nei, jeg er ikke prest, eller religiøs.. ) Har hatt mange gamle og mildt sagt utslitte biler tidligere da jeg var innom et par studier før jeg fant ut hva jeg skulle bli når jeg ble stor.. Den første bilen jeg kjøpte, eller rettere sagt arvet, som ikke var fra 80-tallet, var en 96 modell Ford Fiesta i 2003-2004.. Da var jeg..23-24 år gammel liksom.. Hadde egentlig håpet å slippe tull med en nyere bil, men men, noe skal man ha å gjøre.. Greit at bilen står litt også da, bensinen er jo så dyr om dagen.. Første skikkelige bilen jeg kjøpte var i 2006.. En 2001 Mazda MX5 1.8 Sport med 42k km på telleren.. Den lille røde er en USA importert MX5 (Miata i USA) fra 1990 som har ca. 300 000km på baken, men er tight og fin, bedre enn mange ganske nye biler jeg har prøvd faktisk.. Skal sies at den "kun" har drøye 200 000km på telleren, men en eller annen luring fant ut at bilen var mer verdt hvis han skrudde den 100 000km tilbake.. Kosmetisk kirurgi er jo flott.. Har hatt 2 reprasjoner på den i løpet av de 4 årene jeg har hatt den, en lambdasonde og slavesylinder til clutsjen.. Kostet til sammen 730.- i deler.. Ikke dårlig.. Det ble litt svevende off-topic på morgenkvisten.. Når det gjelder X3`n så har jo verkstedet som hadde service på den sist krysset av for å ha byttet luftfilter.. Er etablert kontakt med de, avventer svar.. Skal sjekke nå om det er mulig å bytte den luftfilterboksen til en pre-2007 modell da jeg tror den har samme fester, men er mye mindre i fysisk størrelse, mindre juggel.. Dessuten har den klipset på topplokk, så det tar 3 minutter å komme til filteret i stedet for...3 kvarter... Ser jo pent ut da: men: Skulle forøvrig ikke forundre meg at denne ble skrudd sammen i festlig lag nei.. Vet noen av dere om man kan bytte ut den Valeo-dynamoen med en Bosch? Har litt mer og god erfaring med Bosch..
-
Hjalp stort å lufte lyktene! Ikke noe dugg igjen nå.. Gjorde seg med en dag med bilvask også, ble straks mer anstendig når 3 kilo nordnorsk E6 forsvant.. Fikk vaska lekebilen også..