Gå til innhold

Ziggat

Medlem
  • Innholdsteller

    12
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Ziggat's Achievements

  1. Ah.. Takk for god info! Skal oppdatere deretter. Skal sies at jeg ikke hadde mulighet for å løfte opp hele bilen men måtte løfte med vanlig garasjejekk
  2. Takk for svar! Skal prøve å bytte olje og se om det hjelper
  3. Hei! Var å så etter guide til dette og det eneste jeg kunne finne inne på forumet her var en link til en svensk guide, og da på E46. Vet ikke om dette er rette tråden å legge det på og de som har mer peiling enn meg vil nok se feil i guiden min men dette funket for meg og utgangspunktet mitt er ca 0 når det gjelder å skru på bil. Det første jeg gjorde var å skaffe lenkearmer til venstre og høyre side foran. Delene kostet meg litt over 500kr totalt med en kompis rabatt på Mekonomen. Vanligvis ligger de på 300kr per stk. I guiden på E46 sto det at man trengte to fast-nøkler på 16mm og en skralle med 16mm kopp. Etter å ha kjøpt lenkearmene fant jeg fort ut at til E39 trenger man egentlig bare 1 fastnøkkel 17mm og en skralle med 17mm kopp. Brukte også et kubein for å presse ned stabiliseringsstaget for å klare å dra ut lenkearmene fra festene. Hvis man har mulighet bør man løfte hele fronten slik at begge framhjulene henger, da vil man ikke måte presse ned stab. staget for å lette presset på lenkearmene. Med lenkearmene fulgte det også med en bruksanvisning. Der sto det at man burde bruke locktite så da kjøpte det også. Vanlig locktite for skruer og muttere funket greit. Dette er hva jeg brukte av verktøy, pluss det man trenger for å ta av dekket =) Slik var utgangspunktet da dekket var av: Her har jeg festet fastnøkkelen på innsiden mot gummipakningen. Hvis man bare skrur på muttern går bolten som regel rundt sammens med den, derfor bruker man fastnøkkelen på innsiden og jeg brukte en skralle for å løsne mutteren med. Kan være en fordel å ha en liten skralle siden det er litt trangt. Lenkearmen er den stangen som går rett opp høyre del av bildet. Fastnøkkelen er festet nederst på den Her har jeg lagt an kubeinet for å presse ned stabiliserings staget sånn at jeg får dratt løs lenkearmen. Er ganske mye press på den med mindre man løfter opp hele fronten som nevnt tidligere i innlegget. Slik så den gamle lenkearmen ut. Glemte selvfølgelig å ta bilde hvordan det så ut med lenkearmen av men dere skjønner sikkert tegninga. Der var den nye lenkearmen på. Satte først på plass armen, deretter mutteren og så hadde jeg noen dråper locktite på innerst på bolten før jeg skrudde til. Brukte ca 2 timer på hele greia, men skal sies at jeg brukte ca 1t 50 på venstre side før jeg fikk det til og da gikk høyre siden på 10 minutter =) Ønsker flere tips og triks jeg kan ha med her hvis guiden er brukanes, hvis ikke får jeg hvertfall tips og triks til meg selv ved en senere anledning =)
  4. Skjønner, takk for raskt svar. Kan vel ikke bytte endeleddene selv uten å få gjort en 4-hjuls kontroll etterpå?
  5. Her kommer nok en tråd.. Har automatkasse på bilen min og lurer på følgende. Hvis jeg gir mye gass i lav fart for eksempel for å kjøre forbi noen så kommer det sinnsykt med svart eksos i det jeg gir gass. Hva er grunnen til dette? Kan det være et tegn på at LMM har røket eller evt noe annet? I tillegg rykker girkassa hardt idet den girer fra 2-3 eller omvendt.. Aner ikke hva dette betyr? Har en E39 525D, 2000 mod. Beklager mange tråder men når jeg ikke kan noe så må jeg jo spørre ;p
  6. Hei! Har et spørsmål angående forstillingen på min 525D, 2000 mod. Har nettopp byttet stab. stagene på begge sider foran grunnet kaklelyder som kom da jeg kjørte over små dumper. Etter jeg byttet forsvant alle lyder når jeg kjører over smådumper men fortsatt får jeg en slags klonkelyd enkelte ganger når jeg kjører over en dump. Har hatt bilen inne på sjekk på verksted og der fikk jeg påpekt stab. stag og liten slakk i endeledd.. Kan dette være grunnen? Håper på snarlig svar
  7. Joda, det er nok det enkleste, men er egentlig ganske fornøyd med bilen unntatt manuell kassa. men siden vi er inne på det.. 530D er vel basicly samme bil bare nyere modell?
  8. Prøver på nytt da tråden min plutselig forsvant! Tenkte å bytte ut automatkassa på bilen min til manuell men sliter med å finne girkasse jeg kan bruke. Vet ikke om det har noe å si men har en m57d25 motor. I tillegg vurderer jeg å bytte ut motoren til noe større. Noen forslag der?
  9. Altså. Når jeg prøver å søke etter en girkasse på nett, så dukker det opp f.eks en ZF 5-trinns som har stått på en 525tds 99-mod med en litt mindre motor. Kan denne brukes eller bør jeg prøve å få tak i noe som tåler mer?
  10. Åja, ikke verre! Beklager, er helt grønn (men ønsker å lære): ZF girkasse? Hva vil det si?
  11. Takk for raskt svar! Skal begynne å lete etter deler med en gang! Koble om bilen slik at den står i nøytral? Har lest enkelte innlegg om det. Trenger jeg å koble til pc da eller er det å koble sammen noen ledninger? Har i tillegg vært å undersøkt litt om girkassa. Ser ut som jeg er ute etter en: Manual Transmission GS5-39DZ (Sier meg absolutt ingenting). Noen som vet hvilke biler jeg kan hente den fra, evt hvor jeg kan få tak i brukt?
  12. Hei! Kjøpte meg nylig en nydelig 525 Touring, 2000 modell. Elsker bilen, storfornøyd med alt, med unntak av automatkassa. Liker å kjøre når jeg kjører bil! Så, jeg driver å spekulerer i å bytte fra automat til manuell. Noen som har noen tanker rundt dette? Har dessverre tilnærmet null peiling med bil, så jeg planlegger ikke å gjøre dette alene. Men med proffesjonell hjelp, er dette mulig? Hva trenger jeg av utstyr og deler? Må noe bygges om? Har mange spørsmål, men håper noen har noen svar Tony
×
×
  • Opprett ny...