Gå til innhold

ZiGG

Medlem
  • Innholdsteller

    5
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om ZiGG

  • Bursdag 03/06/1978

Profile Information

  • Interesser:
    Karmøy

ZiGG's Achievements

  1. Vet ikke om du blir noe klokere av dette. Kan virke som om dynamoen din yter i minste laget, om jeg tolker dette korrekt. Excitation = The application of energy to something In case of synchronous motor, we give DC supply (excitation) to its field winding placed on rotor. To set a required flux, we have three conditions- 1 - Normal excitation - In this case our machine gets required flux through the DC voltage supplied. In this case our motor works on unity p.f.2 - Over excitation - In this case, our DC voltage provides more excitation than required so our machine counterbalance that extra flux by setting flux in opposite direction with the help of AC supply and this is called demagnetisation. In this case our machine works on leading power factor and works as a capacitive load.3 - Under excitation - In this case, DC supply is not enough to produce required flux so AC supply comes into picture to aid DC to produce required flux. So, our machine works on lagging power factor and works as an inductive load. This is also called magnetisation.
  2. Ladespenning på min 2008 E61 530xd er 15,0-15,2V. Personlig trodde jeg dette var litt i høyeste laget.
  3. På xDrive må jo rulleomkretsen være mer eller mindre identisk foran og bak, ellers får du deg en utgift på rundt 30.000 kr. Folk på BMW sier rulleomkretsen må være identisk, og fraråder å bruke ulik dimmensjon foran og bak på xDrive. Ulike dekkforhandlere sier du kan avvike 1-3% på rulleomkretsen, men de vil selvfølgelig ikke garantere en dritt. Jeg kunne alltids ha brukt 245/35-20 på 8,5x20 foran, og 285/30-20 på 10x20 bak, og dermed fått et avvik på kun 0,1% (1,6 mm). Det hadde helt sikkert gått fint, men utvalget av felger til xDrive med ET43 er i utgangspunktet skralt fra før, og om man skal kombinere 8,5x20 og 10x20 med et TÜV-sertifikat, så blir utvalget enda litt mindre. Et annet punkt er at dekkene begynner å bli relativt dyre (fort 3000 pr dekk på nett, pluss 1500-1800 for omlegg), og utvalget er dårlig om du vil ha samme produsent/modell på alle dekkene. Og når man kjører over 30.000 km pr. år, så varer dekkene kun én sesong. 10-14.000 kr i kun sommerdekk pr. år ble litt i overkant for min del i alle fall. Bilene er dyre nok å kjøre/eie fra før av Vel, det var i alle fall min begrunnelse for å havne på samme dimmensjon foran og bak. For å få litt kant på felgene, kompenserte jeg heller med å kjøpe så brede felger som jeg hadde plass til foran (9x20" med ET40), og så blir det H&R-spacere på 12 mm bak. Ser ut som om 15 mm kan bli akkurat litt for mye for å gå klar hjulbuen, så jeg måtte safe litt. Forresten så er kanten på hjulbuen min også "brettet opp", og jeg kan aldri tenke meg at min er valset. Er forøvrig helt enig i at det hadde vært flott med ekstra brede dekk/felger bak, men det kosta litt mer enn det smakte.
  4. For å være på den sikre siden, så tror jeg det får bli 12 mm H&R spacer i mitt tilfelle. Med 9x20" foran (og 245/35-dekk) så er det et snev av gnissing mot fremre del av innerskjerm ved fullt rattutslag. Gnissingen er ikke hørbar, men man kan se noen små riper i plastikken. Er vel derfor ingen har mer enn 8,5" bredde på felgene foran..
  5. Heisann! Jeg har nettopp kjøpt meg samme bil som du har (530xd M-Sport 2008), og har montert 9x20" ET40 med 245/35-20 foran+bak. I følge motormann.no så bygger dine 8,5x20 ET35 (+ 15 mm spacer) 13,6 mm lengre ut enn mine 9x20 ET40. Jeg vurderer å kjøpe 15 mm spacer fra H&R, men er litt usikker på om det er plass, eller om jeg må gå for 12 mm. Spørsmålet mitt til deg er egentlig hvor mye klaring har du mellom bakdekket og innerkant skjerm? 1 mm, 2 mm?
×
×
  • Opprett ny...