Jeg trenger virkelig noen gode innspill i forbindelse med at motoren på bilen min ble ødelagt her forrige uke.
Historien er som følger:
På tirsdag forrige uke så kjørte jeg til arbeidsplassen min i Oslo med min BMW 116 (2005 modell). Jeg pendler ca en time hver dag - og har brukt denne bilen hver dag de siste tre årene.
Jeg parkerte rett ved jobben (lukeparkerte) - på samme sted som jeg alltid gjør. Siden det er gammel vane å parkere der - så la jeg ikke merke til at det var satt opp ett veiarbeidskilt.
Da jeg skulle hjem etter jobb - så var bilen borte. Jeg ringte først politiet - men skjønte etterhvert at bilen var tauet bort. Jeg reiste så opp for å hente bilen der den var tauet til (ved Økern) - betalte 2800 kroner - og fikk så nøkkelen til bilen.
Når jeg så skulle starte bilen - så fikk jeg den ikke igang. Jeg hørte at startmotoren gikk - men det var ikke antydning til tenning.
Jeg ringte derfor de som hadde tauet meg bort (la oss feks kalle dette firmaet Viking). Jeg ba dem om å komme å se på bilen min - siden det var de som hadde "tatt vare på den" i den perioden hvor det hadde "skjedd noe" med den.
Etter ett par timer så kom de. Han som kom prøvde i en halvtime å få igang bilen - men måtte tilslutt gi opp. Etter å ha pratet med en kollega - så hadde han en ide om at kanskje registerkjeden hadde hoppet over ett hakk. Han prøvde derfor å flytte bilen litt fram og tilbake - siden han mente at dette kunne få kjeden på plass igjen.
Tilslutt måtte han også gi opp dette. Bilen ble dermed tauet videre fra Økern og til verksted.
På fredag så fikk jeg en telefon om at det faktisk var tilfelle at registerkjeden hadde flyttet på seg. Regningen for å fikse dette kom på 8000,-
På mandag så fikk jeg en ny telefon. Det var ingen kompresjon på 3 av sylinderne. Verkstedet ønsket å skifte hele motoren. Siden det var merkeverksted - så skulle de ha 70.000 for denne jobben.
Nå kommer spørsmålene mine:
Jeg syns det er veldig rart at jeg har hatt en bil som har gått som en klokke i tre år - og som plutselig tilfeldig skulle gå istykker akkurat den dagen den ble tauet inn. Jeg lukeparkerte med denne bilen denne morgenen - og det var ingen ulyd i bilen.
Er det mulig at de kan ha dratt registerreima ut av stilling - i forbindelse med borttauingen?
Jeg har ett par teorier - men trenger litt hjelp for å bekrefte om dette kan være årsaken:
1. Jeg vet at det ble tauet bort en bil samtidig som bilen min ble tauet bort. Vi var to uheldige sjeler som ikke hadde sett skiltet denne morgenen. En teori jeg har er at den andre feilparkerte bilen ble dratt opp på kranbilen - mens min ble hengende bak etter frontjulene. Det er tidsbesparende å ta med seg to biler i slengen. Jeg vil anta at jeg parkerte bilen min i 1 gir - eller reverse - siden jeg lukeparkerte den. I så tilfelle (siden jeg har bakhjulstrekk) - så har bilen min blitt dratt i 1 gir - kanskje helt opp i 60 km i timen - bak kranbilen. Kan dette føre til at registerkjeden hopper ett hakk? Og kan dette være årsaken til at jeg nå ikke har kompresjon på 3 av sylinderne?
2. Dersom kranbilen som dro fram bilen min - gjorde "ett rykk" i slepetauet da den ble dratt opp på planet - kan det ha ført til at registerkjeden har flyttet på seg? (Bilen sto i gir)
Hvilken betydning kan det ha at bilen min var lukeparkert i forhold til denne skaden? (Det at bilen antageligvis måtte dras delvis sidelengs ut).
Kan det være noen andre forklaringer på at registerkjeden plutselig har hoppet av - i forbindelse med denne tauingen?
Håper på noen gode innspill !
jm