Gå til innhold

BassBeemer

Medlem
  • Innholdsteller

    10
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Interesser:
    Sandnes

BassBeemer's Achievements

  1. Har nå fått servert at portareal har ingenting å si for båndbredde så lenge porten er stor nok til at lufthastigheten ikke blir for stor Utformingen av porten var visst mye viktigere faktor akkurat på dette punktet da det vil minimere turbulens og dermed gjøre at porten gjør jobben sin som den skal hva mener du om dette? Så det du sier er at større magnet og talespole gir bedre lydkvalitet? Har sett noen subber med 4" spole og enorm magnet disse må jo låte veldig bra får kontrollen på membranet må være fabelaktig Men dette går igjen litt mot det jeg ble nettopp fortalt at 2500 serien fra DD er meget musikalsk og at 9500 serien egentlig er mer for å spilles ekstremt høyt med ved at responsen er mer "peakete" enn 2500 serien. Ble anbefalt 3500 serien og der for man også 18" så kan kjøre to 18" Det med soundmagus er rart siden spl dynamics forsterkere for mye skryt og de er samme ulla stort sett.
  2. Da vil jeg satse på større port enn 450cm2 for å få mer respons under tuning siden 37hz tuning høres noe høyt ut Har veldig lyst på DD siden mange anbefaler det men tror to 2515 passer meg best og jeg fint forstår logikken med større membranareal og bedre lyd pga bedre kontroll Men føler fortsatt det du sier er litt motstridende.. du generaliserer ulike størrelser på subber fint med teorien men når det kommer til samme merke så er plutselig mindre membranareal mye bedre bare fordi det er en dyrere modell som tåler mer effekt Du sier du har konkurrert mye i db drag og sq hvor høyt kan man klare å spille med la oss si 2x 2515 som du har hatt? tenker et par soundmagus monoblokker på 3000w til å drive de. Hvor kan jeg lese litt resultater av hva du har prestert med din e34 så jeg har noe så opp mot Skal spørre hifonic litt om hvorfor han sier så mye rart til meg da du har fått dine råd fra en som har vunnet em og stoler da på det.. Føler at man blir bare sendt til den og den andre kanten på internett når man spør råd og alle sier sitt
  3. Så ved å ha stor portåpning får man bred respons også under tuning? Hva kommer dette av? Når jeg leser 6dB/okt som at lydnivået blir 6dB lavere når frekvensen halveres har jeg da forstått det rett? Hva vil dette tallet være med halvparten av portareal x som gir 6dB/okt? Vil det være 12dB/okt? Interessant å tenke på!
  4. Men hvorfor forteller noen andre meg at arealet på porten ikke påvirker båndbredde eller dypbass så lenge porten er stor nok? Vil større port gi mer båndbredde eller mindre og vil man få mer dypbass med større port? Jeg sliter med å rettferdiggjøre en dobling av pris på et element når det billigere elementet for så mye skryt for lydkvalitet, skulle tro at logikken din om at større membranareal var raskere også glder her? to "billige" 15" trenger jo ikke slå like langt som en dyr 15" og etter dine egne ord vil dette gi mer kontroll men nå sier du at det ikke gjelder lenger? Hører jo at du har trua på deg selv men du motsier litt hva andre jeg har snakket med sier på noen punkter og blir da automatisk skeptisk føler at du kun anbefaler to merker og mistenker at du da er litt kjøpt og betalt ikke ta det ille opp? Er litt nyskjerrig på beregninger av kasser og veldig lyst å lære meg det! Hvordan gjør du det tilpasser du det mot biltype og tuning mot kassestørrelse? Var egentlig litt overbevist om at når man forandre tuning må man forandre kassevolum og for å få optimal lyd men her snakkes det om fast volum og mange ulike tuninger
  5. Så fyp tuning påvirker ikke responsen oppover ved høyere frekvenser? Snakket med hifonic og han sa noe annet om det han sa også at størrelsen på porten ikke må være ekstremt stor for å kunne produsere dypbass så er litt mitsigelser og blir litt usikker igjen Hvorfor sier du at store elementer er raskere når frekvensen ikke forandres? Hørte på en gul golf med noen små basserre engang som låt helt nydelig må jo bli helt sykt med store basserre da Har stasjonsvogn så har plass til stor kasse tror ikke en sub til 8000kr vil gi meg bedre resultat enn to til 3000kr. Hva vil en dyr sub gjøre bedre enn to litt billigere? Minst 100l kasse til 15" for at det skal låte optimalt det hørtes rart ut har sett mange 15" som ikke har slike tall oppgitt fra fabrikk Huff, ikke lett dette så mange ulike utsagn og meninger blir bare mer forvirret enn klok :S
  6. Nå får jeg tips om 150hz med 3" og 250hz med 4" veldig sprikende uttalelser? er det virkelig så konkret at slikt kan bestemmes av biltype når du sier at det fungerer bra i e34? Har en gammel pioneer 8400 spiller jeg skal bruke til å dele alt aktivt med ved hjelp av rf forsterkerne bør funke det Hvordan kan du påstå at store elementer spiller raskere når jeg akkurat har lest at ingen elementer spiller 50 hz fortere eller tregere enn 50 hz? Klarer ikke å fatte dette greiene Tenkte meg minst to 15" elementer jeg da er det sånn å forstå at større port gir dypere bass? Da skal jeg ha svær port og ha litt høyere tuning en det du anbefaler for å få både dyp bass og høyere frekvenser Takk for gode råd! Lærer stadig noe nytt
  7. Litt arbeid skal jeg legge i dette så da tror jeg 8" blir målet mitt noen som vet hvor store kasser det er i kickpanelene i e34? Hvorfor ikke anbefale 6" fulltoner? Selv om jeg ikke kommer til å gå for det.. Men rart å først anbefale lite element og så stort Er fullstendig klar over at jeg må ha et par batterier til den mengde effekt jeg planlegger og skal også gjøre den investeringen når alt skal på plass
  8. Okei, så sikkert bedre å gå for 6" eller kanskje 8" i kick? Så på noen bilder av 10" montering og det så voldsomt ut med sveising og roting bak framskjerm det blir i overkant Noen grunn til at du anbefaler enten 3" fulltone eller 5-6" mellomtone + diskant? Funker det ikke med 3" og 1"? 4000w var nok bare et tall dratt ut fra huet men er noe i de banene jeg tenker å gå for. Et par store soundmagus monoblokker gir mye for pengene har jeg funnet ut.. Får snakke litt med hifonic som du sier regner med han har erfaring med dette Får satse på å få lagt ut litt bilder etterhvert også
  9. Fikk bare inntrykk av at det er enkelt å montere inn 10" da du anbefalte å gjøre det istedetfor å bygge lage dørpaneler. Tanken med to 4 kanalere var å brokoble den ene til 10" kick for å få mer effekt. Hva for deg til å tro at jeg vil gjøre ting enklest mulig? Greit at fulltone er det enkleste men i mine ører har ikke de bra nok diskantgjengivelse Det med 4000w var med tanke på at jeg vil ha mye lyd, og leser jo mange plasser at 300w osv ikke holder til noe om man skal spille høgt Har stasjonsvogn så er plass til store basserre baki der så lenge jeg ikke trenger å kjøre inn en barnevogn der Men hvordan ville du lagd kassa i mitt tilfelle? Og hvilke suber kan du anbefale til la oss si totalt 6000kr? Den tråden har jeg lest, men er så mange som sier noe helt annet, hvordan kan jeg stole på det som blir sagt akkurat der? Bare fordi du (som tydeligvis har stålkontroll på dette(?)) linker til den? Og frekkheter om trolling kan dere gi dere med,
  10. Hei! Skal nå montere stero i godbilen en gammel e34 518i Har kjøpt inn to rockford 4 kanals forsterkere til frontsett. Har lest at det er bare å slenge inn 10" i kickpanel på disse fra noen her på forumet, tror det var username.. Skal også inn med 3" og 1" diskanter på dashen. Vil gjerne ha tips til noe bra, kanskje RF der å? Bassdelen skal bli kraftig, må ha minst 4000w slik jeg ser det for meg. Men er usikker på størrelse på basserre? Er livredd for å få treg bass da jeg hører mye på rock, og noen påstår at store elementer er tregere enn små, stemmer det? Vil gjerne ha tips til basserre og, skal nok kjøpe noen soundmagus monoblokker
×
×
  • Opprett ny...