Liten update etter prat med teknisk:
Dette med alder på motor kontra orginal bil, det er ikkje alderen på motoren direkte, men utslippet. Du må være i samme euroklasse eller "utslippsklasse" om du vill eller høyere. Så en motor med mindre eller samme utslipp så orginal går fint (men ja eldre motorer har jo mer utslipp).
Har sett litt på N57 swap også og vurdert en N57 etter 2010 å vegd byggene opp imot hverandre.
Halv kompliserte bygg begge to, M57 vill være deeeesidert billigst, men mer jobb mtp tilpassning på motorfestene, girkassen og diverse andre ting. Men en får en igjen en solid motor i bilen sin.
N57 så passer både motor, girkasse og drivaksel fra en 330d e90 og det er jo digg. N57 kom jo i alu blokk og er ikke så mye tyngre en N47 (30kg bare + ørlite i olje osv) og coiloversa mine er innafor i forhold til akselvekt allerede, så her sparer jeg noen få kroner på suspension. Ledningsnettet blir greiere. Her kan jeg få greit med power om jeg ønsker med lite effort. Drivstoff tilførsel må gjøres noe med. Men så har du det legendariske kjedet (det hadde jeg seffølgelig bytta så det det ble fresht samt full service på motor før jeg satt den inn evt)
Så kommer jo evt diff, stikkakslinger, bremser, clutch, ECU, koding osv på begge. (er nok et par ting jeg kan utelukke med M57 da, om jeg går for 197 hesteren vertfall)