Gå til innhold

theblackpearl

Medlem
  • Innholdsteller

    32
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjøretøy
    E81 120D LSE 07/08

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

theblackpearl's Achievements

  1. Hei, jeg skal kjøpe meg en billig vinterbil, enten en 116d eller 118d facelift E81/E87. Har en E81 120d fra før som skal vinterlagres og proskjekteres (skal swappe motor i den og) Men den motoren som står i nå er i tip top stand, nylig bytta kjede, multireims sett med vannpumpe etc og ellers mye nytt i motoren. Og mtp at N47 motrorene uansett stand ikke er verdt en dritt, så tenkte jeg og hive denne motoren i en evt vinterbil evt! Så har jeg en kjekk liten 220 hester (chippa) og tulle meg med i vinter! Så spørsmålet er, er det bare plug and play then map?
  2. Shit happens! Ja nei hadde ikke brukt noe glassfiber eller metal sparkel liksom, en elastisk filler sparkel hadde gått fint, den hadde rivna fint om airbag'en poppa. Men jeg finner meg et brukt et på huggeren! Eller på finn 😁
  3. Men er dette en vanlig ting som skjer? Prøvde og google om det var andre som hadde fått crack i dash'en på BMW'ene sine. Men fant svært lite må eg si. Men det kommer vell av temperaturforskjeller overtid som med alt annet antar eg?
  4. Ja nei en gjevner ikke ut noe så helst med og bare trekke om, det er det sparkel og puss som gjør. Men ja billigste blir nok og bare få flekka av et dashbord fra en delebil. Blir nok gjort noe i den duren!
  5. Okey, men jeg ser hva jeg finner på, kommer ann på hvor dyrt det blir med nytt eller "nytt" brukt. Den kanten skal eg no evt få gjevnet ut, men da må jeg trekke om dashboardet/trekke over det. Jeg ville bare vite om det var sprukket eller ikke
  6. Hei, prøvde og søke om det var noen threads her inne på det samme, men fant ingen. Er det andre så har opplevd at plastikken under "skinn" belegget på dashboardet har sprukket slik at det har blitt synlig gjennom og man får en kant/nedsøkk der? (BMW E81/E87) Det er nok akkuratt der plastikken er laget svakere mtp airbaggen.. Eneste plassen på dashboardet som knirker godt når jeg presser på det. Skjedde i går... Går det ant og få strammet opp skinnet igjen og få "sugd" opp nedsøkket på et vis? Eller er det bare og bytte hele dash'en? Forferdelig stygt vertfall. Takker for eventuelle svar! 20240824_213704.mp4
  7. Hei vet ikke om denne havna i rett emne eller hva den gjor. Men jeg skal resturere mine Zito WP111 felger da flasset begynner og ta dem nå + noe kantkjøring småfix. Jeg har planer om bruke spraylakk (har gjort dette et par gonger før og oppnådd brukart resutalt med godt forarbeid og etterarbeid.) Jeg ønsker nøyaktig samme farge som dem er nå, eller en farge som er så nerme så mulig. Men er sykt vanskelig og finne rett silver farge. Da noen er veeeesentlig mørkere eller lysere en andre. Samme med hyper silver og lignende. Har browsa nettet og youtube ganske greit og synest alle "vanlige" lakker som bare er oppgitt silver er hakket mørkere en dem jeg har. Har noen noe tips om spraylakk jeg kunne sjekke ut? Evt finnes det en måte og finne ut av orginal lakk kode på felg? Legger ved bilde av felgene mine. (Både i skyggen og dagslys/sollys) Ikke beste bildene men..
  8. Ser Febi Bilstein også har en som var litt billigere en Pentosin. Men jeg kjøper meg nok bare Pentosin, betaler heller 50kr mer for sikkerhetskylden. Hadde det vert snakk om 10 liter olje, så kunne jeg sikkert vurdert noe annet men.
  9. Okey, takker for svar!
  10. Hei, da er det påtide og flushe servo fluid'en på bilen min. CHF-11S er det jeg skal fylle på min (det som står på lokket) Men er det stor forskjell i kvalitet i forhold til varighet på slike oljer? Hvordan er GS sin BMW orginal CHF olje opp i mot feks Biltema sin? Eller om han kjøper ett annet merke på feks bilxtra, thansen eller lignende? Ser GS selger den olja veldig dyrt i forhold til andre nettsider jeg har funnet samme olja på. Så vurderer og bestille fra nettet. Noen anbefalinger?
  11. Men uansett bygg, vill delebil bli brukt og satt fint på sia, slik at jeg kan hente ting fra den som trengs. SSV sa det var bare og søke, og at planene jeg la jeg fram hørtes veldig innafor ut. Så sender inn søknad i morgen :)!
  12. Liten update etter prat med teknisk: Dette med alder på motor kontra orginal bil, det er ikkje alderen på motoren direkte, men utslippet. Du må være i samme euroklasse eller "utslippsklasse" om du vill eller høyere. Så en motor med mindre eller samme utslipp så orginal går fint (men ja eldre motorer har jo mer utslipp). Har sett litt på N57 swap også og vurdert en N57 etter 2010 å vegd byggene opp imot hverandre. Halv kompliserte bygg begge to, M57 vill være deeeesidert billigst, men mer jobb mtp tilpassning på motorfestene, girkassen og diverse andre ting. Men en får en igjen en solid motor i bilen sin. N57 så passer både motor, girkasse og drivaksel fra en 330d e90 og det er jo digg. N57 kom jo i alu blokk og er ikke så mye tyngre en N47 (30kg bare + ørlite i olje osv) og coiloversa mine er innafor i forhold til akselvekt allerede, så her sparer jeg noen få kroner på suspension. Ledningsnettet blir greiere. Her kan jeg få greit med power om jeg ønsker med lite effort. Drivstoff tilførsel må gjøres noe med. Men så har du det legendariske kjedet (det hadde jeg seffølgelig bytta så det det ble fresht samt full service på motor før jeg satt den inn evt) Så kommer jo evt diff, stikkakslinger, bremser, clutch, ECU, koding osv på begge. (er nok et par ting jeg kan utelukke med M57 da, om jeg går for 197 hesteren vertfall)
  13. Hentet fra nettet: Generelt deler BMW M57- og N57-motorene lignende designfilosofier og er en del av samme familielinje, noe som gjør mange av komponentene deres interchangeable. Det er imidlertid nyanser å vurdere, for eksempel klokkehusmønsteret, lengden på inngangsakselen og elektronikken som kan variere mellom de to motorene og påvirke direkte kompatibilitet. Spesifikt for en manuell girkasse kan det hende at den fysiske monteringen ikke er et problem fordi BMW ofte bruker standardiserte monteringspunkter og girkassegrensesnitt på tvers av lignende motorfamilier. Imidlertid kan kompatibiliteten avhenge av spesifikke modeller og år. Noen justeringer eller tilleggskomponenter (som en annen clutch eller svinghjul) kan være nødvendig for å sikre riktig drift og montering. Gitt at spesifikasjonene kan variere mye, anbefales det å konsultere en BMW-spesialist eller en omfattende byggelogg for noen som har utført en lignende bytte motor eller girkasse. De kan gi detaljert informasjon om eventuelle modifikasjoner som trengs, for eksempel tilpassede fester, programvareendringer eller tilleggsdeler som kreves for at girkassen skal fungere korrekt med N57-motoren.
×
×
  • Opprett ny...