
POS
Medlem-
Innholdsteller
12 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
POS's Achievements
Newbie (1/14)
0
Nettsamfunnsomdømme
-
BMW versus Mercedes - stasjonsvogn - ønske om kjøpshjelp
emne svarte i POS sin POS i Annet BMW og motorprat
Ja, har fått litt å tenke på Er overrasket over så ærlige og direkte tilbakemeldinger som ikke nødvendigvis favoriserer BMW - til å være et bimmers-forum Har inntrykk at Merce-klanen er mye mer "Merce er best. Punktum" i holdningen :-0 Teknisk er bilen min veldig god. Fast og fin. I tillegg er det en fin familieracer med god og stor motor, myk giring, skinn interiør, takluke og Avantgarde med sportsunderstell. 18" AMG felger. Originalt Bose-anlegg som spiller ganske bra også. Skader ikke at det er memory på sete, speil og ratt heller. Litt mapping av motoren, så skal den yte rett over 200 hk og rundt 380 Nm. Det er rusta som er fortvilende. Så kanskje jeg heller skal koste på den noen tusen med sandblåsing, syregrunn og lakking? Forresten noen som kjenner til noen som gjør slikt for en ok/ billig pris på Sørlandet? Evt østover. (Alternativet er at jeg gjør det selv, men har ikke et godt sted å stå for tiden. ) -
Rustbeskyttelse - hvilke firma er bra og billig?
emne svarte i POS sin Anterialis i Annet BMW og motorprat
Det er mange som har god erfaring med oljebehandling. Inni hulrom, inni hjulbuer og ellers under. Først rengjøres bilen, deretter brukes oppvarmet krypende og penetrerende olje. Den kryper oppover metall når den blåses inn etc. Oljen driver ut fukt og hindrer den å komme tilbake. Holder også ute luft. Uten luft ruster det ikke. Så evt rust som er allerede vil forsinkes. Jeg vurderer å få dette gjort hos Vestfold Antirust med min MB. De har også noe de kaller en "fettlist", som brukes på innsiden av hjulbuene. Den hindrer luft og fukt i å starte angrep, og dermed også gjennomrusting innenfra. Bør behandles hvert 2. år etter det jeg har forstått. Tror det koster ca 1500-2000 for full behandling + de fettlistene. -
BMW versus Mercedes - stasjonsvogn - ønske om kjøpshjelp
emne svarte i POS sin POS i Annet BMW og motorprat
Ja, sammenliknet med min kamerat sin 520 (mener det er den modellen) fra 2009-2010 er det betydelig mer plass i min 210. Men samtidig er tiden med barnevogn over, så muligens jeg ikke trenger plassen mer. Hadde en tur der jeg fikk plass til mer enn jeg trodde var mulig. Hadde med vinterbagasje for familie på 4, 2 reisesenger, 1 barnevogn, 1 stort maleri, soveposer, akebrett, barneski, reisekontoret og 4 vinterdekk. Alt baki bagasjerommet. Ingenting i bilen, og ingenting som kunne komme frem ved bråbremsing. Men mesteparten av tiden brukes jo ikke den plassen. Men det er praktisk å kunne lempe inn byggsaga og kjøre av gårde uten henger. Men den får nok plass i en E39 også. -
BMW versus Mercedes - stasjonsvogn - ønske om kjøpshjelp
emne svarte i POS sin POS i Annet BMW og motorprat
Hva mente du nå? At MB leder med kvalitet på alt utenom rust? - eller motsatt? -
BMW versus Mercedes - stasjonsvogn - ønske om kjøpshjelp
emne svarte i POS sin POS i Annet BMW og motorprat
Nå kjenner jeg ikke hvordan BMW "skal" se ut, så muligens jeg ser med andre øyne. Er voksen mann (35 år), men liker sportslig utseende. Kjører en E300 TDT Avantgarde med org sportsunderstell i dag. Dvs knapt luft mellom gummi og hjulbuene. Men det er originalt, og den er komfortabel (om enn litt stiv) over fartsdumpene. Har 18" AMG felger med 245/35-18. Det er org på denne bilen. Så jeg er mer "guttete" enn "gubbete". Men stor og kraftig motor er viktigere enn styling. Må ha hengerfeste. Kjører mye henger privat. Derfor jeg liker godt den 3 liters rekke-6'eren diesel jeg har i dag. Ser det er noen fine 530D på markedet også. -
BMW versus Mercedes - stasjonsvogn - ønske om kjøpshjelp
emne svarte i POS sin POS i Annet BMW og motorprat
Sikkerhet er viktig. Var innblandet i en kollisjon i fjor sommer dessverre. Med min MB E290 TDT (1997). Jeg opplevde ikke smellen veldig hard, men tydelig nok. Familien var med i bilen. Ingen ble skadet. Personen i den andre bilen ble skadet, og bilen kondemnert. Så sikkerhet er viktig. "Det kan faktisk skje meg..." Denne ser fin ut Men jeg aner ikke noe om sikkerhetsutstyr i denne. Kanskje bare airbags foran? http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=42274223 -
BMW versus Mercedes - stasjonsvogn - ønske om kjøpshjelp
emne svarte i POS sin POS i Annet BMW og motorprat
Hvordan er det med automatgir-kassene til BMW? Hvor langt regner man med at de kjører før man må begynne med større servicer/ bytte deler etc? Ser at en del BMWer som er aktuelle har kjørt rundt 200' km. Noe jeg tenker på som mye for bensinbiler. Men jeg kjenner som sagt ikke til BMW. Kanskje de sviver uten problemer til 300-400' også? Min erfaring er at Ford Mondeo (1995) var billigere å skru på enn min MB E290 og E300 TDT (1998). Altså billigere deler. Men det har vært mer som har gått i stykker under bilen på MB, og der kommer jeg ikke skikkelig til uten bukk/ grav. Og det har jeg ikke. F.eks har jeg opplevd 2 ganger at hydrolikken til bakdemperne har gått lekk. (2 ulike biler) Årsak: rust i rør som lå skjult over travers. Men samtidig er min MB E300 TDT (210) mye enklere å skru på enn Forden og andre biler jeg har skrudd på. Virker som om det er høyere kvalitet på bolter etc. F.eks var det et mareritt å skifte bremseklosser på Forden, for caliper-boltene satt så innmari hardt. Samme på Toyotaen. På Mazdaen var det annet som var håpløst å skru på. Slå, dunke, 5-56, moment etc. På Mercedesen var det så veldig mye enklere å bytte klosser og skiver. Større caliper etc, men allikevel var boltene "løsere". Det er på en måte stramt og fint på en MB, men løsner enklere. Og nå er jo 210-serien kjent for å være lett å skru på... -
BMW versus Mercedes - stasjonsvogn - ønske om kjøpshjelp
emne svarte i POS sin POS i Annet BMW og motorprat
Ja, men er ikke så glad i japse-setene lenger. Har hatt Toyota Camry før. Den hadde ok seter. Har også hatt Mazda 323, 626 og Ford Mondeo. Samt en Nissan som var et pengesluk. Har også en 626 nå, som konebil. Ufattelig kjedelig og ukomfortabel bil. Ikke har den vært driftsikker heller... Beste av overnevnte var Toyotaen og Forden. Men etter å ha prøvekjørt en mercedes E290 så falt Forden helt igjennom. Mercedesen var så mye mer komfort. Men det koster mer. Dyrere rep. Billigste bilen nå ville muligens vært en Mondeo. Mindre elektronikk som går galt, og mer ting som er lette å bytte selv... Og standardisert OBDII tror jeg... Men vil savne bakhjulsstrekk i tilfelle. -
BMW versus Mercedes - stasjonsvogn - ønske om kjøpshjelp
emne svarte i POS sin POS i Annet BMW og motorprat
Takk igjen. Jo, jeg er klar over at jeg ønsker meg både i pose og i sekk med stor familiebil med krefter Jeg er også klar over at vi bor i et land med veimyndigheter som elsker saltlake... Slike enkle ting som å bytte stab stag, foringer etc er helt ok. Det kan jeg gjøre selv når jeg har tid, evt bruke et lokalt lite verksted som gjør det kjapt og billig. Deler henter jeg gjerne fra alternative leverandører, i Norge eller via ebay. Men det er slike kostbare "Mercedes-operasjoner" jeg er lei av: Bilen må inn til BOS (som tar 700 kr + mva bare for å lese av en Star-feilkode - en jobb som tar 5 minutter). Deretter må f.eks SBC byttes, som koster 30000,- - men man får "good will rabatt" dersom alle servicer er gjort hos dem - og da koster det "bare" 14000,- etc. I det hele tatt er jeg lei av den fientlige holdningen til Mercedes-importøren, og det tullet at alt må leses av med Star. Hvorfor kan man ikke bare få lest av en feilkode med OBDII, eller ennå bedre : i displayet på bilen? Min bil bruker ca 1 liter diesel per mil gjennomsnittlig. Ca 0,9 ved langkjøring. Det koster å kjøre stor bil, men behovet er nå der. I det hele så er ikke drivstoff-forbruket det som koster mest med bilholdet. I tillegg så er det en forutsigbar kostnad. Det er de store enkelt-kostnadene som kommer når man minst trenger det jeg ønsker å bli kvitt. -
BMW versus Mercedes - stasjonsvogn - ønske om kjøpshjelp
emne svarte i POS sin POS i Annet BMW og motorprat
Et annet spørsmål: Er det forskjellig radiatorstørrelse/ kjølesystem på bilen avhengig av om den originalt kom med eller uten hengerfeste? På Mercedes er det det, og derfor er det ikke "bare bare" å dra tung henger med bil med ettermontert hengerfeste... -
BMW versus Mercedes - stasjonsvogn - ønske om kjøpshjelp
emne svarte i POS sin POS i Annet BMW og motorprat
Takk, leser den guiden nå. Mye bra info. Ett VIKTIG spørsmål: På Mercedes så kan man glemme å lese av feilkoder på en god måte med OBDII . Man "må" ha Star-avleser, og det er det stort sett bare dyre verksteder som har. på BMW: Kan jeg lese av alle feilkoder med en standard OBDII avleser? Eller må man ha noe spesialinstrument der også? -
Jeg har ingen erfaring selv med BMW, og har noen oppriktige spørsmål om BMW kvalitet, hva jeg bør se etter og hva jeg kan forvente. Ønsket er en ærlig tråd som ikke er oppgulp av "BMW er best", men være en hjelp til meg - og sikkert andre som vurderer "ny" bil. Mitt behov er en stor "familieracer". I dag har jeg MB E300 TDT. En 1998-modell stor stasjonsvogn med rekke-6'er diesel, med org. 177 hk og litt i overkant av 300 Nm. Den er sterk, drar bra, og bilen ligger godt på veien og har gode seter etc. Fantastisk på vinterføre, overraskende nok. Jeg hadde nok aldri vurdert å bytte fra Mercedes hadde det ikke vært for visse negative erfaringer med rust, dyre reparasjoner og Bertel O Steen. Nå vurderer jeg å bytte bil, og er ganske åpen for andre merker. Vi har dessverre ikke så mange penger at vi kan se på en nyere bil. Så la oss i denne tråden fokusere på budsjett opp til 70.000,- Gjerne mindre. Vet det er lite penger for bil, men samtidig er det kanskje nok? Oppsummerte vilkår: - stasjonsvogn - stor familiebil - 5 seter - bensin eller diesel (liker godt diesel, men har inntrykk at det kan være mindre trøbbel med bensin) - budsjett; så lavt som mulig. Maks 70.000 kr - motor / girkasse med lite problemer Så da er spørsmålene: Hvilken BMW-type ville du anbefalt meg å se nærmere på? - betegnelse - karrosseribetegnelse - motortype Hva er svakhetene til den/ de bilen(e) du vil anbefale, mtp rust, slitedeler, dyre deler som plutselig må byttes etc? Hva må påregnes som driftskostnad? (ikke drivstoff, men alt annet. Slikt som oljeskift, giroljeskift, bremser etc) Som nevnt er jeg relativt godt kjent med Mercedes E-klassen (210 og 211). Fantastiske biler å kjøre når alt fungerer som det skal, og ufattelig dyrt dersom noen gitte deler går i stykker. Dessverre. Samt et utpreget rustproblem. Derfor vurderer jeg BMW.