Gå til innhold

3er

Medlem
  • Innholdsteller

    15
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Interesser:
    Rogaland

3er's Achievements

  1. Helt enig! Veldig bra.
  2. Liker best M-tech fronten, men av orginale standard støtfangere, så synes jeg den første utgaven er finest (1991-1996), mer sportslig enn den som kom med faceliften. 0310_01z+1993_bmw_325is_coupe+front_left.jpg_ bmw_318_1991.jpg VS Facelift: 1.jpg Ellers så var denne ganske bra: 9AB9F473-210B-49ED-AF1A-7311EDD2A4B0.jpg
  3. Flott bil! Liker at du har holdt den orginal. Disse bilene er gode å kjøre. Ikke minst synes jeg løsningene innvendig er bedre i compacten enn i e36 sedan/touring/coupe. Dashbord/Speedometer/turteller er utformet mer klassisk BMW, som i E30/E28/E12. Dørpaneler/håndtak er mer solid enn de du finner i sedan og touring. Dørpanelene har også bredere kant øverst langs vinduet. (Noe jeg savnet i E36 touring). Compacten har også en haug med praktiske oppbevaringsrom, både mellom setene, under rattet, foran girspaken, under hanskerommet på passasjersiden osv.
  4. 3er

    BMW Compact

    1996 E36 316i Compact
  5. Ønsker å kjøpe hattehylle til BMW E36 Compact serien. Fester og tauverk må være i orden, og den må være uten hull og andre skader. Helst svart farge.
  6. Riktig, godt poeng!
  7. Ok, ja jeg så første gangen etter om jeg hadde en stor vannpumpetang liggende, men jeg hadde ikke det. Dessuten var det lite plass å komme til med en stor tang, uten å først løsne kjøleslangen som går foran filterhuset. Jeg var og redd at hardplastdekselet kom til å sprekke med bruk av vannpumpetang, da det satt veldig fast. Uansett ble det billigere for meg å kjøpe oljefilterverktøyet enn en stor vannpumpetang. Men greit å høre at det fungerte på din E39, bra løsning det.
  8. Ikke vits å skru dekselet for hardt til når man setter det på igjen. Det står 25nm (newton meter) på dekselet, ikke sikkert du har momentnøkkel, men dette er ikke mye kraft. Skru det igjen for hånd til å begynne med, og pass på at du begynner rett på gjengene. Når du ikke greier mer med håndkraft, trekk til med skrallen på oljefilterverktøyet til filterdekselet stopper å gå rundt. Da har du akkurat passe kraft. Start motoren og la den gå litt slik at filteret fylles med olje. Stans motoren. Vent et par minutter, og peile oljen. Sjekk at du har nok olje på, hvis ikke etterfyll til nivået er mellom de 2 strekene på oljepeilepinnen. Ta en liten kjøretur , og sjekk etterpå at det ikke er lekkasje rundt filteret og eventuelt bunnpluggen dersom du har byttet olje på motoren. Peile oljen igjen. Dersom nivået er bra nå har du gjort en god jobb
  9. For dere som lurer på om det går an å bytte oljefilter uten å tappe av oljen først: Ja, du kan bytte oljefilter uten å tappe av oljen, men det anbefales selfølgelig å tappe av olje først, og deretter bytte filteret. Da slipper man å kjøre den nye oljen gjennom det skitne filteret. Men slik situasjonen var med meg, så tappet jeg av oljen, og fikk ikke løs dekselet til oljefilteret med gummi-reim avtrekkeren.. Jeg fylte derfor bare på ny olje, og byttet filteret allerede neste dag, da jeg fikk kjøpt riktig verktøy til å ta av dekselet med. Og det ble ikke noe søl heller, men legg filler rundt filteret for sikkerhets skyld. Du vil ikke ha olje på reimer og startmotor: Når det er sagt, så følger det med det nye oljefilteret en metallpakning som skal settes på bunnpluggen i bunnpanna etter at du har tappet ut all oljen. På denne motoren er det ca. 4 liter olje.
  10. Her oljefilterbeholderen som står montert i bilen. Slik ser den ut når toppdekselet av plast er skrudd av:
  11. Når du kjøper nytt oljefilter, følger det også med nye pakninger, husk å bytte disse før du setter på plass filteret igjen! Her er det 3 stk. Et stort for selve dekselet, og 2 små som skal festes frampå enden av stangen som står i dekselet.
  12. Jeg skar også opp det gamle filteret for å vise hvor mye skitt som samles opp der:
  13. Her er hvordan det gamle filteret så ut sammenlignet med det nye:
  14. Til dere som vil bytte oljefilter på E36 318 nyere enn 1996, her er noen tips: Toppdekselet til oljefilteret kan som kjent sitte skikkelig fast, og på disse motorene er det laget av plast, og det har ingen bolt på toppen slik som på mange andre BMWer. Ikke engang tenk på å kjøpe gummireim-avtrekker, det gjorde jeg, og det satt fast som bare det, antagelig pga de mange kantene rundt dekselet. Ville heller ikke ha brukt oljefilteravtrekker med gripearmer, da dette antagelig kan få plastdekselet til å sprekke. For å spare deg for masse irritasjon og tid, her er verktøyet du trenger for å få dekselet enkelt av: Oljefilterverktøy: Koster ca. 50kr på f.eks. Biltema, men finner de sikkert andre steder også. På pakken står det for VW/Audi, men passer også BMW. 14-kants innsatsfilter, Ø 74 mm. Dekselet i BMWen har 14 kanter og diameter 74mm, det er derfor viktig å kjøpe dette, og ikke et med 16 kanter og over 80mm i diameter, som de også selger. Med dette verktøyet får du enkelt av filteret med en skralle. Legg merke til at dimensjonen på skralle skal være 3/8" og ikke 1/2"... Har du 1/2" som jeg hadde, så kjøper du bare en adapter/overgang til 3/8". Problem løst.
×
×
  • Opprett ny...