Hei,
Jeg har en '97 E39 523i som for ca 2 mnd siden BRÅTT mista all motorkraft. Det skjedde i løpet av et sekund eller to, og det kom ulyder fra eksosanlegget. Jeg kjørte rolig på ring3 i Oslonår dette skjedde.
Etter å ha sjekket diverse diagnoser som ikke ga noen tegn til feil, fikk jeg sjekket om katalysatoren var gåen. Den hadde da regelrett smeltet. Siden denne var innenfor garanti (kjøpte ny da den gamle ble knusk av en fartsdump/dritt i veien) fikk jeg en ny montert, og jeg nølte ikke veldig siden bilen gikk helt fint rett før feilen og i en periode på 2 dager hvor jeg kjørte med rett rør mens vi ventet på ny katalysator.
Nå, ca 3 uker etter, dabbet plutselig motorkraften og bilen begynte å bli litt kenguru. Bilen starter hver gang, men er umiddelbart kenguru. Kjenner bilen rister der den står og prøver å holde seg gåen. Plugger er byttet, og han som gjorde det for meg sa pluggene i seg selv så fine ut, foruten oljesøl rundt gjengene og over hodet på sylinder 1 og 6. Det var også tegn til litt olje/grums i sylinderene 1 og 6.
Bilen har vært til diagnose hos Alf Lie Motor, men ingen klare feil har kommet frem. Tiimingen på sylinder 1 og 6 var da litt "off" (mener han målte verdier på -0.1 eller -0.01 på sylinder 2-5, mens 1 og 6 hadde -0.9 eller -0.09).
Nå fikk jeg nettopp sjekket om katalysatoren var smeltet igjen, men den var hel. Bilen fusker, og har nesten ikke krefter. I enkelte turtall selv ved 50-60km/t kjenner jeg motoren skaper vibrasjoner, og jeg mistenker at sylinder 1 og 6 kanskje kutter ut å tenne helt, i flere situasjoner.
Jeg har lite peiling på bil, og det er mange verksteder som stenger pga. ferie... Noen som har tips? Enten på ting jeg kan prøve for å få klarhet i hva som er galt, eller til steder/personer som kan være villig til å se på dette for meg? Mot betaling, seff. Osloområdet.
Edit: lagt til presisering om syl 1 og 6 for oljesøl