Gå til innhold

matta_mathisen

Medlem
  • Innholdsteller

    6
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

matta_mathisen's Achievements

  1. Hehe [emoji1] Tror nok det ligger der. Min bil brukte ca 1 liter på 500 km den ene dagen og kanskje 1 liter på 1000 km i neste drag. Målingene ble gjort over tid hvor oljen ble tappet ut og veid av Sulland auto i Trondheim. Forbruk er vanlig på bilene men når den starter å "puffe" blårøyk i pådrag er det for stor gjennomstrømning av olje og katalysatoren jobber overtid for å holde ut [emoji4] jeg kan bite meg i nesa på at oljeforbruket til stakkaren her kommer gjennom ventiltettingene og evt stempelringene. Sent from my iPhone using Tapatalk
  2. Er det blårøyk på disse bilene? Sent from my iPhone using Tapatalk
  3. Takker så mye for svar. Jeg tror løsningen blir ny topp, men etter hva jeg skjønner er det kritisk at eksisterende motornr. passer overens med motoren den nye toppen hentes fra. Kunne gjerne tenkt meg at verkstedet tar denne jobben. Uansett takk for hjelpen så langt! Sent from my iPhone using Tapatalk
  4. Hei, Sitter i ei lei knipe etter jeg har satt inn bilen på verksted for skifte av ventiltettinger etter et usannsynlig høyt oljeforbruk på bilen. Verkstedet har demontert toppen og skiftet ventiltettingene og stempelringene. De fant også ut at noen lager i forbindelse med kamakslingen er smuldret opp etter årenes løp, men de finner ikke deler for å reparere disse, kun hele topper. Bilen har stått på verksted i snart 6 mnd og jeg kjører verkstedbil. Jeg synes saken høres veldig snodig ut, men har ikke så mye jeg skulle sagt da teknisk innsikt på dette nivået er svært begrenset. Vet det er en longshot, men er det noen som har tilsvarende erfaringer av lignende situasjoner og hva ble løsningen?
  5. Så spørsmålet ditt på en relativt gammel tråd. Jeg har hatt nøyaktig samme problem som nevnt over. Det viste seg å være ventiltettingene. Kostet 20.000,- å bytte på Meca-verksted. Det kan også være stempelringer som byttes i samme manøver. Kostbare greier, men tydeligvis en svakhet i disse motorene.
  6. Hei, relativt fersk eier av en BMW 320ia -05 søker råd! Jeg hentet bilen for ca 2 mnd siden på Østlandet og fikk sist uke beskjed om "enginefault" i panelet. Dette viste seg å være en coil som måtte skiftes. Når bilen likevel var inne på verkstedet fikk jeg kjørt 90.000km service hvor det ble avdekt oljelekkasje som igjen var resultat av en tett veivhusventil. På bakgrunn av dette må det skiftes veivhusventil+slange, bunnpannepakning, toppdekselpakning og pakning på vakumpumpe. Tilbudet på utbedringer av dette av merkeverkstedet kom på ca. kr. 17.500,-. Coilskifte + service ble kr. 6.200,-. Som jeg nevnte er jeg fersk innenfor BMW og tenkte jeg skulle forhøre meg om noen har erfaringer fra verksted som snapdrive, mekonomen osv. i forbindelse med utbedringer. Surt å måtte punge ut såpass med penger hvis det kan unngås og resultatet blir det samme bare for å sverge til merkeverksted. BTW bor jeg i Trondheim. Takker for svar!
×
×
  • Opprett ny...