Jeg er nok som deg... Lyden er halve opplevelsens i mine øyne. Jeg kan starte med det jeg har lært, jeg jobber til daglig med innkjøp av biler, jeg har vært på bilfabrikker og har også mekanisk bakgrunn som bilmekaniker ( skolen ) og jobbet med vedlikehold av f-16.
Det første punktet og det som kanskje skaper det du tenker på som gromm lyd er det selve motoren som lager, mao sylindere... Flere sylindere / stempler lager en grommere lyd, v6 / v8 / v10 / v12 / v16 .... Over 8 sylindredemotorer blir de ofte mindre aggresive spes v12... Dette bringer meg inn på del 2.....
Slaglengden på stemplene eller for å si det på en annen måte, for en mer turtallshissig motor som igjen høres mer hissig ut har ofte bredere stempler og kortere slaglende, dette gjør motorene mer hissige slik som ferrari som er rimelig turtallsvilige, appropo ferrari bringer meg til punkt nr 3......
Veivakselen, altså den som sitter i bunn og holder ''stemplene'' er ikke som vanlige veivaksler, ferrari bruker '' rett '' veiv, dette skaper også en del lyd...som bringer meg til punkt nr 4
Eksosanlegget er bilens instrument, du kan ha den grommeste, største, hissige motoren som finnes, men hvis du har ett eksosanlegg som er dempet pga miljø, støysvak osv kommer det ikke noe spess grom lyd ut, pris er også en grunn til at lyden kan være litt kip.... som bringer meg til pukt 5 ...
Du får det du betaler for, fabrikken må spare penger der det er mulig og benytter ikke dyre matrialer til å lage et fancy eksosanlegg, dog skal det sies at de har begynt å legge fokuspå lyd når slagvolumet blir mindre, dyrere modeller slik som m3 og m5 har noe effekttuning i seg eller hva det heter, det betyr at det er noe falsk lyd inni kupeen for å skape en enda grommere lyd.