-
Innholdsteller
9 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Nylige profilbesøk
307 profilvisninger
BurnPr00f's Achievements
Newbie (1/14)
1
Nettsamfunnsomdømme
-
BurnPr00f endret sitt profilbilde
-
Så du har bare bytta de to pakningene til topplokket på pumpa og den starta før, men ikke nå. Da må du løsne skruene litt også banke den bakover eller framover med en hammer, så får du en til å kinne så ser du når det kommer diesel. monter dyserørene når det komer diesel, også starter du og justerer topplokket til den går som den skal. Går den for hardt så skal du banke bakover. Dette er ikke snakk om en millimeter, -vi snakker her om hårfine toleranser. Proffe bruker å koble på diagnose for å få dette riktig, da man kan se det med diagnoseverktøy. Idioter som meg får det til å bli bra på feelingen og gehøret etter å ha justert noen ganger...
-
Her er det litt å tenke på, her er det jeg lurer på / dette må du sjekke: Du skriver du har bytta pakningene i pumpa, hvordan blei det gjort? Du må huske at: -Om du tar å bytter pakningene for lokket på pumpa, så får du aldri nedre delen av topp-lokket på samme plass uansett, så det må justeres frem og tilbake. Hvis det står feil, så kan det være grunnen til at du ikke får diesel ut av dyserørene. Jeg pleier å bruke riss-nål på 3 punkter så jeg får den på nesten samme plass, for deretter å justere lokket når jeg får start etter montering. -Har du tatt ut pumpa når du byttet pakningene så må du sørge for at kilesporet på pumpa stemmer overens i sporet i drevet i registeret på motoren. Det er nåleføler i ene dysa som må stemme overens med føleren på veiva samt at pumpa må være i rett stilling (kilesporet) for at dette skal fungere. -Har du tatt av distributor-lokket (der dyserørene går inn på pumpa) og byttet den store O-ringen på denne, så er sannsynligvis pumpa tom for diesel. Funker ikke tankpumpa di, så får du ikke fyllt opp dieselpumpa med diesel. Den interne pumpa inni dieselpumpa greier ikke suge ut så mye luft alenie. Tank-pumpa mi var gåen når jeg fiksa pumpa mi, så da brukte jeg en hånd-dreven vakuum-pumpe som jeg satt inn på returslangen på nippelen på toppen av pumpa også sugde jeg frem diesel til pumpa var fyllt før jeg prøvde å starte. -Husk også at mengden du får ut av dyserørene når du drar den på starteren er særdeles liten, tar tid å lufte (fylle opp dyserørene) hvis du ikke har tatt bort alle dyse-rørene og det står helt åpent ut fra baksiden på pumpa da... Det er det jeg kom på i farta.. Forresten, er motor-jording i orden, er Trønder-boksen (DDE) også bra jordet?
-
For å justere dieselpumpa så selger dem adapteret med gjenger som passer for disse pumpene på ebay. Måleur kjøpte jeg og på ebay løst, da det ikke fulgte med adapteret. Var ikke mange hundre kronene det kosta. Som jeg skrev i første posten min over, så trenger du ikke bytte fødepumpe i tanken med mindre du vil kunne kjøre den helt tom. Eneste som skjer om fødepumpa ikke funker er som du sier selv, motoren stopper rett før rød-merket på tank måleren = ca 15 liter igjen i tanken. Starter like fint både kald og varm uten fødepumpe. Er forskjellig innfesting/kobling på pumpa som sitter på e36 kontra e39, sørg for å kjøpe pumpe til den bilen du har så er den lett å bytte. Kjøpte tank-pumpa til min på ebay, bytta og funker fint. Under halv pris av det mekonomen skal ha...
-
Hei Vet ikke om jeg forstod deg korrekt, men det å time opp registeret er ikke det samme som å time opp dieselpumpa. Når man timer opp dieselpumpa setter man på måleur og løsner og vrir pumpa fysisk slik at måleuret viser det som står i TIS når motoren er i "nullpunktet sitt". Timinga av registeret gjøres med en pinne som settes inn fra blokka i hullet i svinghjulet (spesialverktøy) og et annet spesialverktøy som settes på spor i kammen. (Disse to kan kjøpes på ebay for en billig penge, finnes også i biltema sine sett). Justeringa gjøres ved å ta av vakuum-pumpa i framkant av kammen og løsne bolten som holder fast kamdrevet, vri til det blir riktig også stramme bolten med moment. Se HER timing av dieselpumpa, se HER Glemte verdiene for måleuret ved justering av pumpa, dem står HER
-
uglefossen reagerte på et innlegg i et emne: E39 525tds treigstart ved varm motor, feil funnet!
-
Jeg har denne pumpa med ventiler og slanger komplett om noen er interessert, ta kontakt på pm... Jeg får ikke brukt den...
- 11 svar
-
- aux vannpumpe
- latentvarme
-
(og 2 andre)
Merket med:
-
Hei Beklager at jeg trekker opp en gammel tråd. Valgte å gjøre det da det står konkret om problemet mitt her enn å starte enda en ny tråd. Først må jeg bare advare alle at jeg kun er en amatør og har over hode ingen utdannelse i dette greiene jeg driver på med, så hva du gjør når du ser dette er opp til deg... Men jeg har nå løst "Den store TDS-gåten" for min del: Ser noen skriver "Å begynne med reparasjoner på bakgrunn av gjettelek blir raskt veldig dyrt". Dette har jeg nå gjort da jeg bare var nødt til å DREPE denne forbannelsen etter å ha brukt noen dager i garasjen på å skifte motor. Problemet oppstod med den nye motoren etter motorbytte. Saken min er vel omtalt tidligere på forrige side. Starter fint når den er kald med gløding, men er ett hælvette å starte når varm da den ikke gløder. Har nettopp byttet motor, ny motor har gått ca 170000km og har dette problemet. Gamle motoren hadde ikke samme problemet, den startet fint både varm og kald. Ledningsnettet og hjerne er ikke byttet. Ser folk på diverse forum har ordnet en quick-fix mot at dieselen renner i retur til tanken ved å sette på en enveis-ventil på retur-slangen samt montere en elektronikk-dings som gjør at signalet fra temp-føleren blir manipulert og gløding skjer ved halv-varm motor for enkel start. For meg var dette totalt uaktuelt selvom jeg bare er en kron-idiot/amatør. Har noe fungert, så må man jo finne rot-årsaken og eliminere problemet en gang for alle tenker jeg. Her er tinga jeg har prøvd/sjekket etter motorbytte: Antaglig feilkilde ->Min kommentar eller hva jeg har gjort. -Det skal ikke være luft i slangen mellom filter og motor ->Jo det var det av og til på min gamle motor, funka fint for det...(Matepumpa i tank er defekt, så motor stopper når tankmåler går under kvart)... -Mulig defekt temp-giver i toppen ->Byttet den grønne temp-giveren som går til hjernen, fortsatt samme feil. Jeg har 2 givere på min E36TDS, grønn = signal til hjernen. -Mulig dyse-problem ->Bytta alle 6 dysene, fortsatt samme problem. -Mulig matepumpa i tanken er gåen ->ja, den er gåen, funker ikke, men alltid fått start på både kald og varm motor uten problem før motorbytte. -Mulig returslangene bør byttes/lekkasje fra dem/svetting rundt dyser. Har sjekket dette, problemet er fortsatt tilstede. -Mulig slakk i registerkjede som forskyver "tennings-tidspunktet" til dieselpumpa -> timet opp kjede/motor på nytt, feilen er fortsatt der -Mulig starter eller batteri er dårlig -> starter er bra, batteri byttet til flunka nytt AGM batteri som jeg toppladet før jeg monterte det. Feilen er fortsatt der. -Mulig dieselpumpa er slitt og må overhales -> det gidder jeg ikke, høres ufornuftig ut da den fungerer når jeg får start... -Sist men ikke minst: Mulig dieselpumpa må times/justere tenning med måleur. Justert med måleur til 0,9millimeter i henhold til TIS, feilen forsvant, starter lett uten gløding når halvvarm. Så da veit dere det. P.S: Jeg hadde ut dieselpumpa og byttet over toppen på den (der elektronikken/forstiller-mekanismen sitter) da pumpa på den nye motoren ikke hadde samme nummer som den som satt på den gamle. Så det funker også å bare bytte toppen mellom disse pumpene om noen lurer på det. Noen sa til meg at nummeret på pumpa må stemme overens med hjernen for å få start... Her ser du måleuret står på 0,9 ihht TIS når motoren er låst med pinnen I svinghjulet. Før justering viste måleuret 0,45mm -Så enkelt var det å fikse dette problemet...
-
Trenger det meste av deler for ombygging fra automat til manuell. E36 325 TDS Ta kontakt om du har noe liggende. -Pedalsett -Mellomaksel -Bak-diff -Svinghjul, clutch -Kasse -Brakett under girkasse? -Spakstell ....kommer ikke på mer....? Holder til i Drammens-området, men er villig til å kjøre ett stykke etter avtale. Ta kontakt, tlf: 400 13 745
-
Trenger i all hovedsak baksete med nedfellbar rygg i sort skinn til min e36 sedan. Trenger egentlig kun seteryggen med putene på sidene. Kan også være interessert i sete fra touring om det passer overens. Har seterygg som ikke er nedfellbar nå, bilen ble levert originalt med nedfellbart baksete, dermed mangler jeg beltene på fører og passasjerside bak. Evt om noen har hattehylle med uttak for beltene, så er det også av interesse. Ta kontakt! Holder til i drammens-området, men er villig til å kjøre ett stykke...
-
Hei Nå har jeg faktisk brukt mange timer på å søke rundt på nettet uten at jeg finner noen konkret svar på hva som er bolt on uten at noe må maskineres. Saken er følgende: 1994 modell E36 325TDS som det er automat på som skal bygges om til manuell. Jeg er i den fasen at jeg trenger å vite hvilken clutch som er bolt-on her. Lurer på om noen vet dette konkret? Jeg vil ikke bruke dobbeltmasse svinghjulet som er på disse motorene originalt, da bilen skal trimmes. Det har blitt sagt at man kan bruke enkeltmasse svinghjul fra 2-liter motor. Hva er motorkode her? Noen som vet? Også ser jeg det sies at trykkplate og lamell kan brukes fra 2,8liter motor (må være uten aircondition??). Hvilken motorkode? Det sies at lamellen skal være 228millimeter? Kan det stemme? Hvilken bil kan fremre del av mellomakselen tas fra? Girkasse som jeg tror skal passe er følgende: ZF nr: 1053 401 098 (fra 525TDS) eller ZF 1065 401 011 (fra E39 530D) Hadde satt stor pris på om noen vet konkret hva som passer her. Lurer også på å bruke sinter.. Hadde satt stor pris på om noen har noe delenummer/utdypende info på hva som passer... På forhånd takk for hjelpen!