Gå til innhold

BMW520d_Sverre

Medlem
  • Innholdsteller

    7
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjøretøy
    BMW520d 2009 (2008)

Nylige profilbesøk

352 profilvisninger

BMW520d_Sverre's Achievements

  1. Hei. Nei jeg fant egentlig ikke ut hva d var. Tenker nok d kan være en injektor ja. Jeg har lyden enda men mye mindre enn før. Kommer mer ved kalde ute temperaturer og kun driftsvarm motor. Har hatt d slik i mange år nå. Om du bytter injektor må du skrive resultatet. Jeg er ganske sikker på at du er på sporet her. Har du sjekket med diagnose at injektorene er innenfor spec ? Sverre
  2. Ja GS har den til 500,- Litt billigere på Flissundet. Tror jeg prøver den ut i neste uke. Men bør vel skifte dieselfilter først da ?
  3. På et verksted sa de at lyden jeg hadde sikkert ikke var farlig, de trodde mer på en ventilløfter som hadde litt trange eller tette oljekanaler pga smuss/avleiring. Er jo ekstremt små åpninger her. Så det var bare å kjøre, men om lyden ble verre må en jo gjøre noe. Skifte ventilløfterene, alle sammen, blir vel på verksted fort 15-20' En annen ting jeg lenge har tenkt på er at tikkingen jeg hører/hørte på min er ganske identisk lyd med den en svakt hører når en trykker på girvalg fra P,R og D og tilbake. Hos meg kan jeg høre en svak slik lyd når jeg sitter inne i bilen med vinduene ned på tomgang. Har lenge lurt på om dette er normalt, er vel bare tilfeldig at de har samme lyd.
  4. Julianv;Har du jevn tikking eller "urytmisk" slik som meg, hør video i åpningstråd. Min tikkelyd var vanskelig å lokalisere, men hørtes mest ut som den kom fra foran høyre og litt nede. På min er den totalt fraværende på kald motor, kommer kun nær driftsvarm eller varm og økende på lavere temperaturer......ganske merkelig......at så få grader gir så store forandringer. Sjekket på kald motor og tok på tomgang av oljelokket. Blir en temmelig skarp lyd da slik som Otis har på videoen sin. Dette er vel helt normalt. En mekaniker sa at de ved f.eks tikkelyder tar av oljelokk og peilepinne for å høre etter forandringer på tikkelyden for å diagnostisere videre. På M57 motorene er kjede problematikken med slakk og rasling eventuelt tikking mer sjelden, Jeg er iallefall kjempefornøyd så langt, har kjørt en del mil nå uten særlig tikkelyd, og "far away" fra det som var før jeg skiftet termostat og fikk skikkelig temp.Håper det varer. Var forresten hos Jaeger i Bergen der en mekaniker sa at tikkelyder gjerne kunne komme fra reimer ? Synes jo det hørtes rart ut......han anbefalte å spraye f.eks silikon på reimene for å lytte etter om det kom forandringer på tikkelyd. Har ikke prøvd det, kanskje verdt å prøve....billig test ihvertfall. Sverre
  5. Jeg var hos en bmw ekspert som sa følgende om tikkelyder på disse motorene; Det er enten ventilløfterne, dårlige injektorer eller utett kobber-ring nederst på injektor. Utett kobber ring gir gjennomslag ved kompresjon og tikkende lyd. Men så nøye etter der og fant ingen tegn til dette slik som avleiringer, fargeforskjell eller smuss.
  6. Hei Otis Når du tar av oljelokket blir det slik lyd på min også, men tror det er ganske normal støy. Men før du tok av lokket hørte jeg muligens en lignende tikkelyd helt i begynnelsen på videoen, men er ikke sikker. Har du tikkelyd med lokket på ? Og samme symptomer som min ? Syns jeg husker at du nevnte i et innlegg for lenge siden at du skulle på verksted for å sjekke lyden, hvis det var deg da. Jeg skiftet termostat for to uker siden, og det er ganske påfallende at tikkelyden brått ble borte. Hvis dette vedvarer så bra etter flere uker er jo det kjempebra.
  7. Hei Hadde et innlegg for en tid tilbake om tikkelyd fra motoren, se youtube klipp. Kun på varm eller nær driftsvarm motor og kun rundt tomgang. Har vært på to forskjellige BMW verksted for feilsøking, og fått to forskjellige svar der de mener det enten er ventilene (ventilløftere) eller dysene. Har selv tatt diagnose på de seks dysene og kan ikke se noen ute av spec. Liit forskjell er det jo, men ikke noe ille. Har også nylig skiftet alle glødepluggene, pakninger innsugsmanifold, egr termostaten og nå sist hoved termostaten. Det som har vært veldig merkelig er at jo høyere utetemperatur dess mindre tikkelyd....ved f.eks over 20 grader ute er den nesten fraværende. Så kommer den tilbake spesielt under 15 grader. Dette fikk meg til å tenke på kjølevannstemperaturen som jeg fant å være maks 70 grader. Skiftet derfor for kort tid siden de to termostatene og nå får jeg opp mot 92 grader, stabilt 88 slik det skal være. Så enda merkeligere er at tikkelyden nå uansett utetemperatur er borte, kan være bittelitt nær driftsvarm, men på driftsvarm er den borte. Dette må vel ha med oljetemperatur å gjøre ?? Originalt er det 0-30 olje, jeg har skiftet flere ganger olje, flushet og bruker nå 5-40 olje. Dette for å få den litt mindre tynn når den er varm. Tynn olje har vel litt mindre trykk sammenlignet med tykkere. Tenkte på dette siden tikkingen kun kom på tomgang eller under 1000 rpm. Men hvorfor bedre ved termostatskifte og høyere vanntemp. Noen med erfaringer og tanker om dette ? Video; https://youtu.be/ME_CAleRxqo Til info er det ikke swirl flaps på denne bilen mvh Sverre
×
×
  • Opprett ny...