Hei. Søker litt råd å tips angående min BMW 120d coupe 2012 modell.
Fredag ettermiddag kjørte jeg fra jobb, plutselig begynner det å lyse "ENGINE FAULT" "REDUCED POWER" i displayet.
Så jeg kjører inn til siden, stopper bilen å prøver å starte den igjen. Hører da at den sliter litt med å starte, men så starter den. Ingen feilmelding når den sto å gikk på tomgang, setter den i "D" å gir litt gass funka fint i ca 200m også stopper den helt å jeg får ikke startet igjen. Også ringer jeg "BMW MOBILE CARE" mens jegdventer på at de skal komme ca 1 time etter jeg prøvde å starte den sist så starter bilen igjen, men er veldig tungsartet også stopper den ved belastning altså når jeg prøver å kjøre fremover. Så konkluderer med at den ikke får diesel. BMW MOBILE CARE sender en fra viking for å hente bilen.
Så vi reiser å leverer bilen hos nærmeste BMW forhandler jeg får leiebil å reiser hjem å tar helg.
Ringer til BMW i dag for å sjekke status. Der sier de at det er spon i commonrailen, som mest sansynelig kommer fra diesel pumpa. å kostnaden på å fikse dette kommer på 75.000kr med 5 gangen til BMW. Men greit nok.
Problemet er det at bilen er chippa med HARTGE sin tuning BOX, derfor frafaller garantien, Forsåvidt forstålig, men bilen har gått 40.000km å ettersom jeg har skjønt så får du godkjent denne bilen med denne chip`n hos bmw dersom du bytter intercooler å kjølevifte. Var iallefall det en BMW forhandler fortalte meg. Men veit ikke om dette stemmer. Men det kan egentlig være det samme for den er ikke godkjent med denne uansett.(VEIT JEG BURDE TATT UT DENNE FØR JEG LEVERTE BILEN,MEN TING GIKK SÅ FORT SÅ DET GJORDE JEG IKKE.....MEN DE HAR HATT DEN INNE FOR ANDRE REKLAMASJONS RELATERTE SAKER Å DE HAR VÆRT KLAR OVER AT DEN HAT BOX MEN DE HAR IKKE KOMMENTERT DETTE, MEKANIKEREN HAR SAGT AT DETTE IKKE ER NOE PROBLEM PÅ DISSE BILENE) Men samme det, er klar over reglene på dette så veit hvem som taper dette. Itillegg har jeg selvfølgelig ingen motor og driverk forsikring for det hadde jeg ikke noe bruk for siden jeg hadde ny bil garanti. Så om noen er interessert i en adresse som de kan sende gratulasjons DIPLOMER til så kan vi ordne det.
Men det jeg egentlig er på jakt etter å få svar på er som følger: Kan ikke si jeg er helt enig i at det er Chip`n sin feil at diesel pumpa ryker, dette er en mekanisk høytrykks diesel pumpe, etter som jeg har forstått får ikke bilen noe høyere turtall som følger av Chip`n? Den manipulerer vel bare dyser i hovedsak? Usikker på om den gjør noe med turbotrykk osv? Kanskje noen her som vet dette?
Er i hovedsak saka i denna saken uansett, men må prøve å finne en løsning. Prisen de ga meg er for bytte av COMMONRAIL/DYSER/PUMPE/RENS AV DIESELTANK+ ARBEID.
Om noen har noen bra tips så tas de i mot med et åpent sinn
Mvh: Tor Vegar