Gå til innhold

Tommynyl

Medlem
  • Innholdsteller

    13
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjøretøy
    BMW 535d e61

Tommynyl's Achievements

  1. Tommynyl

    Tett DPF?

    Dpf fjernet og bilen omprogramert for det. Går som en kule nå å merker ikke no annen lukt av bilen.Litt røyk på fullt pådrag. Det viste seg også at bilen var trimmet. Lå inne me 320hk ca.
  2. Tommynyl

    Tett DPF?

    Mulig jeg feilforklarte litt. For eneste feilkode som kommer opp etter at de andre tingene jeg har rettet opp og sjekket ut er for luftmengdemåler. Derfor nappet jeg ut kontakten for å se kordan bilen oppfører seg da.
  3. Tommynyl

    Tett DPF?

    Har nå nappa ut kontakten til LMM for å bare prøve. Og no er svartrøyken borte:) Gassresponsen er litt treg men turbotrykk holder seg stabil og bilen drar jevnt. Regner me den er gått i et program uten LMM. Å da ikke er helt 100%. Har ikke noe motorlampe som lyser heller. Så skal tru om det er LMM som er synderen her. Er jo ikke akkurat en billig del den heller.
  4. Tommynyl

    Tett DPF?

    Der var agr demontert og rengjort. Oppdaget da at det var lekarsje mellom Egr og innsug. Fikk lakt litt pakningstoff på oringen midlertidig. Bilen sluttet å fjuske:) Oppdaget også litt smørolje i innsugslange som kommer fra intrcooler. Dette tyder vel på sliten turbo?? I så fall er det vell den lille turboen som er sliten siden den er mest aktiv??
  5. Tommynyl

    Tett DPF?

    I påvente av nye termostater å litt hast me å få bilen i stand så gikk jeg til skikkelig etterforsking på DPF`en. Fant ut at min bil har DPF`en under bilen som stemmer med det som ligger i ETK på gsbildeler.no. Har tilgang på bukk så det var bare å heise opp og med to 13mm nøkkler å 10min senere var DPF`en nede. Letteste eksospotte jeg noen gang har demontert fra en bil. Ved det blåtte øye kunne jeg se at dette filteret ikke kunne være mye åpent. Så gikk til det skrittet å spylte det med høytrykksspyler med 120 grader varmt vann. Tok nesten 10 min med spyling før noe vann kom ut motsatt ende. Spylte godt begge veier til det kun kom sån noenlunde klart vann igjennom. Brukte trykkluft for å tørke ut det verste av vannet. Monterte tilbake og slettet feilkoder. Skjønner at dette er en midlertidig løsning men bedre en ett potte tett et. Prøvekjørte bilen og jeg kunne endelig trekke på smilebandet igjen Bilen fjusker enda på lett pådrag under 1800 omd og ryker da litt svart. Men over dette så kommer den som en kule og ingen røyk. Akkurat samme følelsen som da jeg prøvde bilen for første gang. Så i dag skal jeg få sjekket AGR ventil. Så er et godt stykke på vei i vertfall.
  6. Tommynyl

    Tett DPF?

    I helgen da bilen begynte å gå markant dårligere så hadde jeg en kjøretur på 50mil. i et strekk. Eneste jeg merket var at på slutten av turen så gikk den litt lettere og nesten normalt ved pådrag. Nå etter noen dager med vanlig småkjøring er det samme igjen. Bare tre ganger på turen klarte jeg å få motortemperaturen over 80 grader. Da var det opp noe bakker/ små fjelloverganger. men problemet er her nord at det går fort ned igjen så temeraturen var aldri over 80 grader i mer en 10min. stort sett mellom 70 og 75Tengte på å legge noe forran en del av radiatoren for å få opp driftstemperaturen litt. Men hadde ikke verktøy for å få av den dekslet over radiatoren. Så må nokk få byttet de to termostatene først. Selv om man mister litt mote da det ikke er plass til en finger mellom noe som helst under huven på den bilen. Men får ta tiden til hjelp å gå på med friskt mot.
  7. Tommynyl

    Tett DPF?

    Hehe. Ja skal prøve å ikke bruke den. Måtte desverre kjøre en del mil i helgen da dette skjedde da jeg var på en lengere tur. Skar litt i hjerterota.
  8. Tommynyl

    Tett DPF?

    Ja termostater er bestilt. byttes først.
  9. Tommynyl

    Tett DPF?

    har forøvrig gått ca 70000km siden sist det ble byttet
  10. Tommynyl

    Tett DPF?

    Vist jeg da tolker deg rett så me gåen termostater så går filteret gaske raskt tett? Slik er det værtfall i mitt hode. får ikke motoren/eksosen høy nok tempetatur så får filtert aldri renset seg.
  11. Tommynyl

    Tett DPF?

    Hmm.
  12. Tommynyl

    Tett DPF?

    Holder til i Finnmark. Vil helst at det er noen som har erfaring med programering og triming, er masse av de useriøse rundt om kring. Så tror det kan bli vanskelig å gjøre her oppe. bilen har gått 180k. Ser jeg har kviterning me fra forje eier at det er byttet filter i 2012. så synes jo det er litt tilig at det skal være gått tett nå igjen. Men vist teroostaten har vært gåen så er det vell ikke så rart. Ingen som hvet vilket av di jeg ref til er det rette filteret??
  13. Tommynyl

    Tett DPF?

    Hei Etter noen hodeløse år med Mercedes gikk jeg i vinter over til BMW igjen. Endelig. Det ble en E61 535D som jeg er strålende fornøyd med. Går som en kule. Helt til nå. Etter at jeg merket forbruket var noe høyt på langkjøring og under en del forbikjøringer merket jeg at bilen gradvis gikk dårligere. Etter noen dager bre det bare værre å værre. Det veksler veldig om han drar eller ikke. Og når den gjør det så ryker det skikkelig svart bak. Har også merket at forbruket på lankjøring har gått opp litt og motortemperatur (når jeg fant ut hvor jeg kunne lese av det) ligger på 75grader som er alt for lavt for regenerering av den DPFen. Så må få byttet termostater. Fikk etter hvert lest av feilkoder og dette kom opp: 3FF1 Not Present. Air-mass flow sensor 480A Present Particulate-filter system 481A Present Particulate-filter system Ut fra dette er det vell partikkelfilteret som er tett? Her i lande skal dem jo ha heroin og kokain for et slkt filter. så satt å søkte litt på ebay, og ble litt forvirra. Er det dette som er filteret? http://www.ebay.com/itm/Original-DPF-Dieselpartikelfilter-Ruspartikelfilter-BMW-335d-535d-635d-X5-X6-/151629874834?pt=LH_DefaultDomain_77&fits=Make%3ABMW&hash=item234dd84692&vxp=mtr eller dette: http://www.ebay.com/itm/BMW-535d-3-0-09-04-01-07-E60-E61-Filtro-Particulado-Diesel-Dpf-/141310816349?pt=LH_DefaultDomain_186&hash=item20e6c7f05d Og om man velger å kjøpe et erstatningsrør istede for det jævla filteret. Må man da omprogramere noe eller er det bare å bytte??. Ser de selger rstetningsrør også i tyskland http://www.ebay.com/itm/70mm-DPF-OFF-Downpipe-Vorkatersatzrohr-fur-BMW-5er-Touring-E61-535D-210kw-/151621933283?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item234d5f18e3&vxp=mtr vill jo ungå feilbestilling Mvh Tommy
×
×
  • Opprett ny...