Gå til innhold

JakkeJakobsen

Medlem
  • Innholdsteller

    9
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om JakkeJakobsen

  • Bursdag 06/06/1990

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Svolvær, Lofoten
  • Kjøretøy
    Volvo S60 2.5TAWD 252hk

Nylige profilbesøk

269 profilvisninger

JakkeJakobsen's Achievements

  1. Hmm, det virker jo fortsatt snodig på original maskin chippa til 170hk bare. Men er det stempelringer så snakker vi ny motor uansett. Ny brukt, såklart.
  2. Vi tok av toppdeksel i natt, og inni der var det en PCV/CCV og oljeseparator. Dette er deler som mange "eksperter" mener ikke eksisterer engang. Vel, delenr finnes ikke når vi Googler dem i det hele tatt, utrolig nok. Men vi har sett på delene, vi har bilder av delene, så de eksisterer jo. Vi vaska alt i diesel, men det ble så seint at vi starta aldri bilen. Skal prøve å starte senere i kveld, og samtidig se om det kommer noen form for eksos ut peilepinnerør eller oljepåfylling.
  3. Ønsker såklart at det ikke er ille, bilen har vært med Paulsen gjennom livstruende sykdom, rekonvalesens, og 18 år. Tror ikke han jubler ved tanken på blow-by og hva det betyr. Men det hjelper jo ikke å sminke en gris såklart, er det for jævlig, så er det det er
  4. Er det ingenting annet vi kan sjekke for å forsikre oss? Blow-by betyr nye stempelringer eller kanskje lettere, ny motor. Ingen av de alternativene er på noe sett lette, eller billige, dessverre 😕
  5. Hverken jeg eller Paulsen ser en god logisk grunn til det trykket, utenom evnt blowby, eller tett ventilasjon i topp.. Noen som vet en plass det er lett å tjuve seg innpå med en simpel oljetrykksmåler fra Biltema elns? Prøve å følge med på trykket mens motoren bakker seg varm.
  6. Hei! Vi har slitt med en 525TDS ei stund, gått dårlig, hatt dieselekkasjer rundt dysene. Etter VELDIG lang tid fikk vi endelig alt tett. Vi kjørte så en tur, tråkka etter med varm motor, gikk som en 525TDS burde (chippa 170hk), så gikk den dårlig ved neste pådrag 5-10min senere. Vi kommer tilbake og forventer at regnbuene på bakken var fra diesel, men det var olje. Vi har EGR blindeplate på eksosmanifold og bypassrør før innsuget, vi hadde filter på oljedampen, men kobla den tilbake i håp om at turboen skulle hjelpe med trykket på oljesida. Vi er helt i villa nå, hva i all verden gjør at det blir så mye oljetrykk? Nå har bilen stått og varma seg opp på tomgang, og den drypper olje derfra hele tiden nå. Det er ikke overfylt, det kommer olje ut fra oljedampen også (veivhusventilasjonen for de som vil være korrekte), mao virker det jo ikke tett mellom oljedamp og bunnpanne. Disse har jo kun rør fra topp til innsugsrør før turbo såvidt jeg vet, ikke noe under innsuget som bensinmotorene. Ett ord: HJELP
  7. Hei! Jeg er kompisen som hjalp han her om dagen. Vi sjekka turboen grunnet en høyfrekvent pipelyd jeg tenkte kunne ha med turboen å gjøre. Kan jo fint være noe helt anna, men vi sjekka iallefall. Aldri kjent en så tight turbo før. Spraya MAF med elektronikkrens, og nøkkinga forsvant da. I mangel på OBD2 og turbotrykksmåler satte vi på åpenfilteret mitt for å høre, å lufta gikk begge veier, og det var noe som jobba der iallefall. Tanken er dieselpumpa, han har fått en relativt stor diesellekkasje ved filteret, antar pumpa også sitter der, så det skal vi se på til helga. Annet er å sjekke at ingenting er galt med MAP, samt å sjekke EGR, rense denne, og til slutt sjekke over alt av vakumslanger, selvom jeg ikke la merke til noe som skal lage så grassalt mye tull som dette. Røret fra IC til innsug er rør, virker som metall, vet ikke om dette er standard på disse bilene, men tenker veien mot vakumlekkasje av større grad enn en 1.5mm slange liksom. Men det høres ut som dieseltilførsel er synderen, er litt omvendtland for meg som bensintilhenger, men om den ikke får dieselen den skal ha så blir ikke resultatet maks turbotrykk og tenningsbank som på en bensiner, men heller mindre turbotrykk og kraft, amirite? Vet ikke om det er mer til turbotrykksstyringa enn wastegate? Er kjent med vanlig helmekanisk oppsett, samt med solenoid som nyere biler har, men det er jo igjen bensiner da. Noen kjører wastegate styrt av trykk, noen bruker vel vakum også på diesel om jeg ikke husker feil. Uansett var det noe annerledes som gjør at jeg ikke er helt sikker på hvordan det fungerer på diesel iallefall. jim
×
×
  • Opprett ny...