Hei! Jeg er kompisen som hjalp han her om dagen. Vi sjekka turboen grunnet en høyfrekvent pipelyd jeg tenkte kunne ha med turboen å gjøre. Kan jo fint være noe helt anna, men vi sjekka iallefall. Aldri kjent en så tight turbo før. Spraya MAF med elektronikkrens, og nøkkinga forsvant da. I mangel på OBD2 og turbotrykksmåler satte vi på åpenfilteret mitt for å høre, å lufta gikk begge veier, og det var noe som jobba der iallefall.
Tanken er dieselpumpa, han har fått en relativt stor diesellekkasje ved filteret, antar pumpa også sitter der, så det skal vi se på til helga. Annet er å sjekke at ingenting er galt med MAP, samt å sjekke EGR, rense denne, og til slutt sjekke over alt av vakumslanger, selvom jeg ikke la merke til noe som skal lage så grassalt mye tull som dette. Røret fra IC til innsug er rør, virker som metall, vet ikke om dette er standard på disse bilene, men tenker veien mot vakumlekkasje av større grad enn en 1.5mm slange liksom.
Men det høres ut som dieseltilførsel er synderen, er litt omvendtland for meg som bensintilhenger, men om den ikke får dieselen den skal ha så blir ikke resultatet maks turbotrykk og tenningsbank som på en bensiner, men heller mindre turbotrykk og kraft, amirite?
Vet ikke om det er mer til turbotrykksstyringa enn wastegate? Er kjent med vanlig helmekanisk oppsett, samt med solenoid som nyere biler har, men det er jo igjen bensiner da. Noen kjører wastegate styrt av trykk, noen bruker vel vakum også på diesel om jeg ikke husker feil. Uansett var det noe annerledes som gjør at jeg ikke er helt sikker på hvordan det fungerer på diesel iallefall.
jim