Jeg har en E90 2007 325da som jeg har hatt problemer med i noen år, et problem som kommer og går som om den hadde ei uke i måneden der humøret ikke var på topp. Noe flere sikkert kjenner godt til utenfor bilverdenen
Det startet i 2013 helt ut av intet da jeg kjørte på jobb (ukespendler, ikke noe småkjøring) og merket at automatkassa plutselig ikke giret som den vanligvis gjorde etter en fergetur. Vanligvis girer den fra 3. til 4. rett før eller på 50km/h på flat mark, men nå måtte jeg plutselig dra den opp til 55-60 km/h før den ville gire, som om sportsmodusen lå inne. La også merke til at motoren bremset som om den lå i et lavere gir. Kom frem til jobb og la merke til en veldig sterk sviddlukt. Parkerte bilen og gikk på jobb, og når jeg kom tilbake for å dra hjem var bilen helt fin igjen.
Etter dette har problemet kommet og gått et par dager i måneden, noen ganger oftere \ sjeldnere.
Jeg har hatt bilen inne på merkeverksted flere ganger uten at de har klart å funnet noe. Har fått sjekket alt av bremser, oppdatert programvare på alt som er og tatt driftskontroll uten at de klarer å finne noe. Ofte fordi problemet forsvinner før jeg kommer meg på verkstedet. :\ Er ganske handy selv, men har ikke mulighet til å få sett under bilen når det skjer.
Har ikke sjekket kassa på noe som helst måte siden verkstedet ikke har mulighet til å flushe den, og det skal visst være en "vedlikeholdsfri kasse", noe som skurrer i mitt hode siden mekaniske deler alltid etterlater seg partikler og metallspon.
Så ja.. klør meg litt i hodet for tiden. Har vært værre enn noen gang i det siste så tenkte at dette kunne være en grei plass for å få litt hjelp siden verkstedet ikke klarer å finne noe.
Litt flere detaljer om når problemet oppstår;
- Bilen er normal når den er kald, er først når den blir varm at det kommer. Kan ligge i 50km\h i 4. når den er kald i noen minutter, før den plutselig girer ned helt uten grunn og da er det på'n igjen.
- Motorbremsen virker ganske overdreven selv i nedoverbakke, og girer ned selv på 13-1400 rpm uten pådrag. Vanligvis går den under 1000rpm før den girer.
- Skjer med de fleste girene, vanskelig å merke fra første til andregir. Mest merkbart fra 2-3 og 3-4 gir. Virker som om girene slår litt hardere enn vanlig.
- Kan plutselig gi seg helt uten videre og så være bra i noen uker før det kommer tilbake, selv under kjøring.
- Virker som om kassa slurer litt mer enn vanlig på lavere gir.
TL;DR; Bilen oppfører seg som om sportsmodus ligger inne, selv når det ikke er tilfelle + sviddlukt. Skjer av og til, fikser seg selv som oftest etter en dag eller 5.