Sitter med en BMW 116i E87 (2005) som i dag har defekt registerrem, spon i sil på ventiler og spon i olje. Verksted anbefaler bytte av motor, bilen er praktisk talt ubrukelig.
For litt over 2 måneder siden var bilen tilsynelatende helt fin. Den var inne på verksted i november og etter dette har det gått rett nedover. Flere feil dukket opp og jeg klarer ikke å riste av meg følelsen av at det ikke bare er tilfeldigheter, men da noe som skjedde sist besøk. Jeg ønsker å høre andres meninger rundt dette.
Er det grunnlag for en reklamasjon i dette tilfelle?
Fakta:
Service midten av november med følgende:
Service standardomfang
Service bremsevæske
Service kjøretøy-kontroll
Utført kjøretøytest
Skiftet bremseveske
Skiftet olje + filter
Skiftet utside temperatur sensor + kontakt
Utført diagnostikk på AC (kjøling) som ikke virker -> Defekt kjølevifte som ikke går når AC aktiveres.
Når jeg leverte bilen til verksted var den helt fin. Når jeg hentet den observerte jeg to mangler:
1. Høyre nærlys virket ikke. Varsel på panelet dukker opp.
2. Motoren hadde en liten endring i lyd. Dette er en slik endring bare en som har hatt bilen i lang tid kunne merket, en liten toneforskjell.
Jeg reklamerte på begge ting dagen etterpå, og fikk beskjed om at 1. var sikkert bare en defekt xenonpære, mekanikeren hadde ikke vært borti den sonen så kunne ikke være relatert til det som ble gjort. På punkt nr. 2 kunne han ikke høre noe rart, kanskje ikke så snålt siden en måtte kjent godt lyden slik den var før.
Toneforskjellen endret seg etterhvert til en raslelyd som man kun hørte om morgenen ved kaldstart, men som forsvant for ettersom turtallet gikk opp og motoren ble varm. Lyden ble gradvis verre og verre etter som dager gikk. Jeg reklamerte på nytt på lyden i desember og fikk beskjed om å ta bilen inn til kontroll. Denne samtalen var rett før jul, så kom ikke inn før over nyttår, fikk da beskjed om å bestille time siden de var svært opptatt. Timen var i dag.
Lyden jeg observerte - viser da altså å ha vært slakk i registerkjedet. Denne slakken har da igjen medført skader i motoren. Det er mye spon i sil på ventlier, og det er spon i oljen.
Lyset som ikke virket - viser seg også å ikke være pæra men da antageligvis en en defekt xenonstyre enhet.
Kan det være så tilfeldig at begge disse to dukket opp etter verkstedsbesøk?
Bilen ble brukt sporadisk i mellomtiden, ca 1000 km forskjell mellom de to besøk på verksted.