Gå til innhold

benjadin

Medlem
  • Innholdsteller

    6
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjøretøy
    '07 E87 118i

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

benjadin's Achievements

  1. Tusen takk for hjelpen altså, og til alle her som tar seg tiden til å hjelpe en amatør på vei. Dere har potensielt spart meg for mange tusenlapper!
  2. I dag gjorde jeg som jeg ble anbefalt av noen av dere, kjørte en god runde på 45 minutter med gasspådrag opp til rødmerking i oppoverbakke i 2. og 3. gir. På forhånd tørket jeg av det som var av guffe under kjølevæskelokket - den var litt gråaktig. På det første bildet under ser man hvordan undersiden av lokket så ut før jeg tørket av. Jeg dyppet også litt papir ned i selve tanken. Det var muligens en veldig tynn hinne av noe gråaktig på toppen (var bare litt tegn til noe grått på papiret) men ellers bare klar væske. Etter 45 min kjøring har ikke kjølevæskenivået minket noe etter det jeg kan se, og det har ikke kommet ny guffe på tanklokket. Etter kjøringen og med varm motor på tomgang kommer det ikke noe synlig røyk eller damp ut av eksosrøret. MEN, etter kjøringen la jeg merke til noe som ser ut som svetting på ene siden av motoren, i overgangen mellom det jeg antar er toppen og selve blokka - stemmer det? Se bildene. Jeg tror ikke det var fuktig her før jeg begynte å kjøre. Hva kan det bety? Og hvordan kan det henge på greip at verkstedet mitt målte trykkfall på 0,7 bar på en time i kjølesystemet når jeg ikke kan se at kjølevæskenivået minker?
  3. Tusen takk for tips alle sammen, skal ta bilen på en skikkelig tur og se hva som skjer!
  4. Jeg kjører sjelden ja, men når jeg først kjører er det som regel et godt stykke... men ja, det var jo faktisk det de sa på verkstedet også. Jeg skulle bare kjøre med den og ta kontakt hvis den gikk tom for vann eller overopphetet eller noe. Takk!
  5. Interessant tips! Men det forklarer kanskje ikke gulhvit guffe i kjølevæsken? Det er nemlig der det er mest tydelig synes jeg, men litt under oljelokket også.
  6. Hei godtfolk, Jeg har en 2007-modell facelift E87 118i med 151 000 km på telleren som jeg kjøpte for åtte måneder og 4000 km siden. Jeg skiftet olje selv i november og så da ikke noe galt. Imidlertid har det luktet litt svidd olje av motoren når bilen står stille i etterkant, men jeg trodde det bare var oljesøl på utsiden som brant av (sølte olje mens jeg fylte på). Vel. Den brente lukten har aldri gitt seg, og for to dager siden la jeg merke til majones under kjølevæsketanklokket. Dro på verksted der de trykktestet kjøleanlegget og fant et trykkfall på 0,7 bar i løpet av en time. I tillegg ser de hvit røyk fra eksosen. Kjølevæsketanken har ikke tømt seg, både kjølevæske- og oljenivå har vært ok hele tiden. Bilen har ikke gått varm, det lyser ingen lamper, og den bærer heller ikke preg av å lide av noen sykdom. Fungerer tilsynelatende som den skal, altså. DISCLAIMER: Jeg mangler både kompetanse, verktøy og plass til å mekke på, så å skaffe meg en Haynes-manual og gjøre ting selv er ikke et alternativ. Mitt spørsmål 1: Kan dette være noe annet enn toppakning, eller er det så å si utelukket med en annen årsak? Jeg har fått et pristilbud på 20 000 kroner for å bytte toppakningen, som inkluderer plansliping naturligvis. Mitt spørsmål 2: Hvor sannsynlig er det at det kan være noe mer som er galt? Kan det være noe annet feil med bilen som i sin tur har gjort at toppakningen har røket? Med andre ord, bør jeg forvente at dette plutselig blir enda mer omfattende? Så til det siste, og avgjørende: Jeg har egentlig tenkt å kvitte meg med denne bilen snart. Hva ville dere rådet meg til dersom valget står mellom dette: Prøve å selge bilen som den står og opplyse om sannsynligvis defekt toppakning, og prisavslag på 20 000 kroner? Fikse toppakning (og muligens andre ting som kan være galt, ref. det jeg spurte om over) og selge bilen til kurant pris. Det samme som alternativ to, men i tillegg beholde bilen frem til juni, som er tidligste tid for å ta EU-kontroll, og da fikse det som må til (foreløpig ingen tegn til at noe må byttes, men man vet jo aldri), få bilen godkjent for to år til og kanskje få mer for den enn om jeg selger nå med EU-godkjenning ut oktober i år? Hvis jeg går for alternativ 3 kan jeg dessuten leie den ut på Nabobil i mellomtiden og få inn noen grunker der. Jeg kan også nevne at jeg egentlig ikke har behov for bil i hverdagen, har kun brukt den til helgeturer og slikt, så den kan i prinsippet bare stå i ubegrenset tid. Jeg har m.a.o. ikke dårlig tid.
×
×
  • Opprett ny...