
BBB
Medlem-
Innholdsteller
13 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Profile Information
-
Kjønn:
Mann
-
Bosted:
Oslo
-
Kjøretøy
E87 118d 2004
BBB's Achievements
Newbie (1/14)
0
Nettsamfunnsomdømme
-
Enden på visa ble en brukt duggsensor fra ebay. Alt 100% som normalt med en gang jeg koblet den til. Duggsensoren som fulgte med den nye ruta hos Riis bilglass duger ikke. Selv etter at de byttet den var resultatet det samme. Jeg leste ut data måledata fra duggsensoren med INPA (fuktighet oppgitt fra 0-100%), denne lå alltid på over 90% som er merket rødt, selv etter lang kjøring i tørt vær. Antar at dette er grunnen til at klimakontrollen konstant blåste hardt opp mot ruta når den sto i auto, fordi sensoren fortalte den at det var fuktig i bilen, altså dugg. Etter å ha byttet til orginal sensor fra ebay var alt som før. Leste ut målingen med INPA, og denne lå innenfor normalen. Konklusjon: At Riis bruker "orginal eller bedre" kvalitet hjelper svært lite når skaleringen på den nye sensoren ikke matcher den orginale... Bytt rute hos merkeverksted.
-
Har nøyaktig samme problem. Pære og ballast ok. Måler kun en forskjell på 0,05v på powersupply til ballast med øys av/på. Hva var løsningen her? Edit: fant ut av det. Kjøpte kabel og fikk resatt kortslutningssperre i FRM.
-
Tror nok ruta har mer å si når det er snakk om regnsensoren, da denne faktisk reflekterer mot selve ruta, og er avhengig at linsa/ruta har riktige lysegenskaper. Duggsensoren består vel bare av en fuktsensor på framsiden av sensoren, og en temperaturmåler som ligger inn mot ruta, så jeg tror ikke denne er like følsom for orginal/uorginal rute. Skal ta en runde til med Riis og se hva de kan stille opp med... ellers så skjønner jeg nå at jeg burde bytta rute hos merkeverksted da det bare hadde blitt egenandel der også. Da hadde jeg vel fått en orginal sensor også..
-
Skal gjøre det. Andre jeg har lest om har som regel fått løst dette med ny sensor.. Hvor langt strekker ansvaret til Riis seg her egentlig?
-
Dessverre ikke. Etter å ha testet litt mer virker det som det ikke gjorde noen forskjell. Skrur opp vifta og blåser alt opp mot ruta med en gang jeg setter den i auto. Gir seg ikke selv etter en time. Åpen for forslag
-
Var innom Riis i dag. Det viste seg at de hadde byttet duggsensor da de byttet ruta. Det tok ny diagnose nå, og fant feil på den nye også. Ble byttet igjen. Virker som vifta fortsatt blåser litt for ivrig i auto, men jeg venter og ser om det roer seg ved lengre kjøreturer. Hater sånn plukk som ikke virker..
-
Takk for info! Ikke sikker på om det er orginal, byttet hos Riis bilglass - de sier vel de bruker orginal eller bedre (hva enn det betyr). Jeg tror det sitter en temperatursensor eller lignende inn mot ruta på baksiden av duggsensoren, har lest andre steder at denne har blitt skadet ved bytte av rute. Kan være noe sånt. Var faktisk regnsensoren som var hovedårsaken til at jeg byttet, i tillegg til sprekker og steinsprut. Før ruteskift var linsen til regnsensoren uklar med en melkeaktig farge. Regnsensoren var da helt ubrukelig. Denne linsa sitter fast i selve ruta, og fikk dermed ny da jeg byttet ruta. Etter det har den fungert helt perfekt. Vet at Riis ikke hadde mulighet til å resette regnsensoren på min bil, så det var kun ny rute/linse som gjorde susen.
-
Har sjekket, ser ikke ut til at dette er mulig på tidlig 1-serie som min. Tror det kom senere. Er rimelig sikker på at det skyldes duggsensoren; når klima står i auto øker viftehastigheten og nesten all luften blir blåst opp mot ruta, som at bilen "tror" det dugger.
-
Takk for info. Vet du noe om hvordan denne er festet til ruta, om plassering/kontakt er kritisk? Er det mulig at det ble gjort noe feil da ruta ble skiftet?
-
BBB reagerte på et innlegg i et emne: E87 klimavifte blåser for mye i auto etter ruteskift
-
Har ikke fått helt klart nøyaktig hvordan duggsensoren påvirker resten av systemet; om den påvirker viftehastighet, eller om den aktiverer ac ved en viss fuktighet etc., om denne er relevant for problemet i det hele tatt.... Evt. andre grunner til at dette oppsto etter bytte av frontrute.
-
Etter bytte av frontrute på E87 blåser klimaanlegget mye mer når det står i auto. Det fungerer fortsatt som før, hvor den venter med å blåse til temperaturen i motor er høy nok til å varme kupeen, for så å blåse mye til temperaturen i kupeen er nær settpunktet, og så roer den seg. Forskjellen nå er at den aldri går ned til like lavt nivå som før (typisk 2-3 av 7). Nå går den kun ned til 4-5 av 7. Dette er irriterende da det bråker, og jeg må nå sette viftehastigheten manuelt. Før trengte jeg bare å sette temperaturen og så fikset den resten selv. Noen ideer? Kan ruteskift ha påvirket duggsensor (?) eller lignende som har innvirkning på hvordan klimaanlegget oppfører seg?