Heisann! Fikk tips om å poste i dette forumet her, da jeg selv ikke har særskilt peiling på bil - noe dere her åpenbart har.
Min far har en BMW 1 serie hatchback fra sent 2000-tall. Bilen har gåt ca 90.000km.
For et par mndr siden, i mai en gang, indikerte et orange lys på dashbordet at noe var i veien med motoren. Den ble så levert inn på verksted (merkeverksted), hvor det skal ha blitt sjekket grundig og kommet fram til at bytte av tennplugger og coil og NOX-sensor var tilstrekkelig.
Bilen hadde så service i Juni, hvor det ble byttet noen bremseklosser.
Et par uker etter denne servicen låner jeg bilen og bilen varsler rødt oljetegn på dashbordet når motoren blir varm etter litt god kjøring. Lavt oljetrykk-lampen. Bilen gikk helt fint, ingen ulyd og alt føltes i orden.
Bilen ble levert inn til samme verksted, som nå skal ha den svimlende sum av: 102.000kr! for å reparere:
Drivstofflekkasje
Katalysator
Registerreim
m.m
Vi sitter her litt perpleks og skjønner ikke at disse feielene/manglende kan ha gått uoppdaget hen ved de to turene som bilen nylig har hatt innom verkstedet. Heller ikke skjønner vi at slike alvorlige feil kan ha oppstått simultant, i så kort tid siden bilen var sjekket og funnet i god stand.
Kan verkstedet ha gjort noen feil som har ført til at alle disse problemene har oppstått i ettertid av motorsjekk og service? Bilen har jo kjørt som en klokke hele veien fram til dette, og aldri hatt feil tidligere.
Kan det å kjøre med "dårlig" coil og tennplugger ha fremprovosert alle disse manglene simultant?
For meg fremstår det som at verkstedet har gjort noe galt, altså, jeg kan ikke se at så mange mangler oppstår helt brått. Sjekker man ikke for slikt på service? Hvorfor må registerreimen plutselig byttes (slikt må vel byttes ved jevne intervaller (80.000km?) men hvorfor ble dette ikke nevnt på service? Og hva har katalysatoren (19000kr + arbeid) med det øvrige å gjøre?
Setter stor pris på innspill hvis noen har noen tanker om dette! Det er et ganske frustrerende scenarie.