Gå til innhold

Dammern

Medlem
  • Innholdsteller

    6
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Dammern's Achievements

  1. Hadde det ikke vert for lasteindeksen bak, så hadde dette ikke vert stort problem, da jeg bare kunne hatt samme bredde foran/bak. Men først en er inne på lasteindeks, så har jeg et idiotspørsmål. Det står i dørkarmen at det må være XL dekk foran og bak på 20" (95Y XL & 97Y XL), med det står ikke "XL" bak dimensjonene på dekkene jeg kjøpte, men det står "Extra Load" på de et annet sted. Er dette det samme, eller har jeg gått på en tabbe her også? Dekkene er Falken Akensis FK510 i dimensjoner som listet tidligere.
  2. Var det jeg var redd for. Har send vei en forespørsel til selve produsenten av felgene. Vet ikke om det kommer til å bli mye svar å få, da leverandør har sagt at det ikke var Tüv på de. Synses det er rart at det er så få som har felger i de godkjente dimensjonene. Virker nesten som om det er kun BMW selv. Har funnet et par andre felger med korrekt dim/ET, men ingen som jeg liker godt. Får vurdere å skaffe et par originale BMW felger istedet, og prøve å selge de andre.
  3. Er godkjent med ET44 bak, både på 18/19/20" fra før originalt, men siden felgbredde ikke stemmer med vognkortet så ville jeg ikke få de godkjent uten Tüv. Kan evt. prøve en annen trafikkstasjon, var kanskje uheldig med inspektør?
  4. Felgene er Ispiri FFR1, er ikke Tüv papirer på de til min bil (G30-530e) såvidt jeg vet. Kan prøve å ta kontakt med de direkte for å se. Felgene er som sagt ikke utenfor hjulbuene, og det er klarning til alt. Dekkdimensjon er innenfor, også med tanke på lasteindeks. Skal ikke være noe ravgalt i mine øyne, men det er forsåvidt ikke de som teller 🤷‍♂️
  5. Hei, Kjøpte inn et par felger til min G30, men lurer på et par ting ang. godkjenning og konsekvenser hvis ikke. Bilen er allerede godkjent med 245/35R20 8Jx20-ET30 & 275/30R20 9Jx20-ET44, da BMW leverer med dette fra fabrikk. Men felgene jeg har skaffet er på 9Jx20-ET32 foran, og 10Jx20-ET45 bak. Fikk beskjed av BT at siden det er forskjellig bredde foran/bak, og at innpresset bak er også langt over ET27 som standard, at det må Tüv-papirer (Evt andre laberatorium) til for å få de godkjent inn i vognkortet. Ingenting stikker utenom hjul-bue og det er god klarning til alt, ingen spacere etc. heller. Forstod det slik at det ikke trenger å være Tüv-papirer på de spesifikke felgene, men kun papirer som viser at felgbredden/ET er godkjent til min spesifikke bil og dekk-kombinasjon, stemmer dette? Selvsagt vanskelig uansett å skaffe papirer på det. Er ikke papirer på felgene så vidt som jeg vet. Hva vil konsekvensene være å kjøre uten å ha de i vognkortet? Blir muligens trøbbel kontroll/EU etc, men det som bekymrer meg mest er hvordan blir det med forsikring dersom jeg skulle være ute i et uhell? Blir det avkorting i forsikring, enten helt eller delvis? Siden bilen er "ulovlig" ombygd? Blir kjipt å "ofre" bilen for et par felger.
  6. Heisann, Tenker å skaffe noen nye 20" til min G30 og har et par spørsmål. Hva skal til for å få de godkjent inn i vognkortet? Er det i det heletatt verdt det? Et lite problem da er lasteindeksen, da det kreves 97 bak, men 245/35 går bare opp til 95. Hvor lurt er det å sette på 245/35 foran, og 255/35 bak på 8,5x20 felger? Blir litt forskjell hvor mye dekkveggen buler selvsagt, med er det stort merkbart? Annen mulighet er selvsagt 275/30 bak, men da blir det litt vanskeligere å finne lik felg som er bredere med rett innpress. Innpresset blir da også over 7,5mm, og TUV papirer og annet kommer sikkert inn i bildet. Annen løsning er jo bare å gi balla å sette på 245/35 (95Y) både foran og bak, for så å sette på originaldekkene når jeg må vise den frem. Men det hadde vert kjekt å fått de godkjent. Edit: Kom på i etterkant at TUV papirer blir det vel uansett hvis de skal godkjennes.
×
×
  • Opprett ny...