Gå til innhold

Olav Lamvik

Medlem
  • Innholdsteller

    5
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjøretøy
    BMW X5 E70 30D MSPORT

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Olav Lamvik's Achievements

  1. Holder på med registerkjede og ventiltetninger overhaling på en 2006 modell E90 318i med N46 motor og har noen spørsmål ifbm Vanos funksjon som jeg håper en BMW ekspert kan hjelpe meg med å avklare. Jeg har åpnet begge Vanos enheter for hhv innsug og eksoskamaksel grunnet at låsefunksjonen for Vanos enhet til innsug kamaksel ikke fungerte. Ifølge BMW sin egen funksjonsbeskrivelse (vedlagt pdf) av Vanos enhet på kamaksel skal returfjær inne i Vanos enhet sørge for at vingestempel inne i Vanos enhet automatisk vri/stille seg i grunninnstilling der låsebolt går i inngrep i vingestempel så snart oljetrykket er borte. Når jeg åpner Vanos enhet for eksoskamaksel ser dette logisk ut da fjær er forspent sånn at vingestempel automatisk vrir seg i grunninnstilling (med rotasjonsretning på kamaksel) så låsebolt går i inngrep på vingestempel så snart oljetrykk er borte. Når jeg åpner Vanos enhet for innsugkamaksel viste det seg at låsebolt hadde ''kilt'' seg fast i koks, pusset med fint pussepapir så gikk låsebolt lett igjen. Men her er fjær forspent sånn at vingestempel vrir seg i motsatt vei av låsebolt og hullet for låsebolt i vingestempel (med rotasjonsretning på kamaksel), her er hull for låsebolt i vingestempel på motsatt side i forhold til på eksos Vanos enhet. Har lagt ved noen bilder i fra jeg åpnet Vanos enhet for innsugkamaksel. Da sliter jeg med å skjønne prinsippet for returfjær inne i Vanos enhet for innsugkamaksel, håper noen kan hjelpe meg å avklare dette? Her er utklipp fra ISTA verkstedmanual som beskriver hvordan man kontrollerer låsefunksjonen for låsebolt i Vanos enhetBMW_product_info_vanos_training_class.pdf: BMW_product_info_vanos_training_class.pdf
  2. Opplever at det kommer luft (luft lyd) i servosystem på min BMW X5 E70 MSPORT 2013 med Aktiv styring og adaptive drive, bilen har gått 133 000 km. Ser det er litt fuktig omkring påfyllingstoppen for oljereservoar. Kan ikke se at jeg har noen form for oljelekkasje i servosystemet. Har skiftet servoolje (type CHF11S) samt oljereservoar og luftet servosystem ved å svinge helt høyre/venstre med oppjekkede hjul før oppstart, og etter oppstart. Ble bedre, men det kommer luft igjen. hører det godt etter oppstart hvis bilen har stått over natten.. Ser det nevnes forskjellige ting på div forum, som feks. en ekspansjonsslange som kan ha tett filter. Noen som har erfaring med dette problemet og forslag til løsning?
  3. Hei Hatlebakk, Hva var løsningen på ditt problem?
  4. Jeg har en X5 E70 30D n57 2013. Ved bytte av dieselfilter ser jeg det er nevnt enkelte steder på nett at man bør kjøre en "lufteprosses" med diagnose apparat før oppstart for å unngå at høytrykkspumpe blir kjørt "tørt". Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?
×
×
  • Opprett ny...