Hei,
Er ny på forumet og håper at noen dyktige hoder her inne kan ta seg tid til å lese gjennom å komme med tilbakemelding.. På forhånd takk for alle tilbakemeldinger!
Har en BMW e90 (2006) 330i som jeg har montert KW Street Comfort Coilovers på, og har i den sammenheng noen spørsmål.. Plan er å få dette godkjent i vognkortet.
Dekk & felg:
AC Schnitzer felgene som står på bilen i dag har helt feil innpress og har derfor gått til innkjøp av nye felger/dekk.
Fra vognkort:
Innpress: ET34
Originale dimensjoner:
Foran: 8x17 – 224/45-R17
Bak: 8x17 – 224/45-R17
Alternative dimensjoner:
Foran: 8x19 - 225/35-R19
Bak: 9x18 – 255/30R19
Dimensjoner ACS (står på bilen):
Foran: 8.5x19, ET43 – 225/35-R19 (har 15mm spacer på = ET 28)
Bak: 9.5x19, ET24 – 255/30-R19 (har 10mm spacer på.. subber som bare det)
Dimensjoner Japan Racing JR28 (bestilt):
Foran: 8.5x19, ET30 – 235/35-R19 (mulig jeg setter på 3mm spacer etter kontroll hos BT)
Bak: 9.5x19, ET27 – 265/30-R19 (mulig jeg setter på 5mm spacer etter kontroll hos BT)
Falken Azenis FK 510 dekk.
Har sjekket at rulleomkretsen ikke endres med mer enn ± 5 % fra originalt, og at sporvidden ikke endres med mere enn det som er lovlig (her er det vel 15mm per aksel?). 235/35 og 265/30 har en differanse i rulleomkrets på 1.2 cm (0.61%) som for så vidt også er innenfor?
Med oppsettet jeg har i dag har jeg sirka 6-7mm klaring mellom dekk og «justeringsringen» til demperen foran (ET28). Frykter at med ET30 og bredere dekk at klaringen blir for liten, hva er «grei» avstand? Det skal sies at dekkene som jeg har på i dag har en sånn «beskyttelseskant» som gjør at dekket bygger noen mm lengre ut en felgen.
Tror dere at jeg har en sjanse på å få dette oppsettet godkjent i vognkortet / må jeg få dette godkjent? Burde jeg stille opp på Biltilsynet med noen andre felger?
Høydejustering Coilovers:
Her er målene jeg må forholde med innenfor (iht. TÜV papirene):
Foran:
Distance from the spring rest to the nearest fastening screw [mm]: min 205, max 225
Spørsmål: nærmeste “fastening screw“ fra “justeringsringen“ til fjæra blir øverste bolt på stabilisatorstaget, jeg har målt avstand fra selve bolten og ikke «mutteren» som holder bolten på plass. Tenker jeg riktig?
Distance from wheel centre to wheelhouse rim [mm]: min 340
Bak:
Distance from contract point of the car to the adjustable spring perch [mm]: min 15, max 35
Spørsmål: jeg har mål avstand fra «chassiet» på bilen og ned til “justeringsringen“ til fjæra. Blir dette riktig? Se bilde:
Distance from wheel centre to wheelhouse rim [mm]: min 335
I tillegg til dette så er det vel et krav om at laveste kontaktpunkt på bilen ikke skal være kortere enn 11cm fra bakken?
Er det noen som vet om en lur måte å justere demperen bak? Den delen med gjenger som står opp i bilen spinner rundt – har ingen måte å holde igjen på.
Er det ellers noe jeg burde tenke på når jeg finjusterer høyden?
4-hjulskontroll:
Har fått gjennomført en firehjulskontroll i dag, her er resultatet:
Jeg fikk beskjed når jeg hentet bilen at de ikke fikk gjort noe med Camberen på grunn av senkesettet. Dette kan jeg kan ekstremt lite om.. Men kan det stemme? Hva gjør jeg? Vil det gå gjennom med disse verdiene hos Biltilsynet (eller kommer det an på kontrollør).