Gå til innhold

AndyP

Medlem
  • Innholdsteller

    55
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjøretøy
    2016 BMW X5 F15

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

AndyP's Achievements

  1. Mange takk for et oppklarende svar
  2. BMW X5 F15 2016: Meldingen "Lite spylevæske" kommer opp i iDrive, og viske-/spylefunksjonen på bakruta deaktiveres samtidig (litt upraktisk når det ofte er saltede/sølete veier). Spylevæsketanken er imidlertid full. I den forbindelse har jeg et par spørsmål: - Kan dette bety defekt sensor for måling av spylevæskeinnhold i tanken? - Hvor er sensoren plassert? - Må høyre forskjerm demonteres for å bytte sensor, siden tanken er plassert bak forskjermen, eller holder det å demontere plast innerskjerm? - Må ny sensor kalibreres etter montering, eller fungerer den uansett? Håper på svar :-)
  3. Med "sett" tenker jeg på fjær med alle monteringsdetaljer oppe og nede (Et eksempel på hva jeg mener: Arnott har komplette sett til eldre X5 (E70 og E53), og til mange andre modeller, men ikke til F15). Det er vanskelig å finne delenummer når jeg ikke allerede har delene på bilen. Og med "rimelig pris" mener jeg under 10 000 kr. for begge sider.
  4. Det er vel en fornuftig tanke. Jeg fortsetter vel å skifte deler til systemet en gang i framtiden blir stabilt igjen. Blir vel nye belger til sommeren uansett, da de som er på bilen da vil være 7 år gamle. Kompressor med ventilblokk og slangekoplinger er nye (byttet i oktober). Høydesensorene har jeg en plan om å bytte og kalibrere etter nyttår en gang. På sikt vil altså både kompressor, ventilblokk, alle slangekoplinger, belger og høydesensorer være byttet, med håp om at problemet dermed vil være løst.
  5. Kompressor med blokk er ny (original; kjøpt komplett hos GS), og belgene er tette (sjekket hos Bavaria). Det er nok ikke noe poeng i å skifte belgene nå, med mindre hullet ikke ble oppdaget, og at et hull i en belg gjør at bilen bare synker innimellom. GS-bildeler har delekatalog som viser delene med spiralfjærer i en skisse, men disse er inaktive og ikke nevnt i prislista under skissen. Siden diagnosetest hos Bavaria ikke avdekket noen feil, er neste steg å skifte høydesensorene bak, eller å fjerne hele luftfjæringssystemet. Men sistnevnte betinger at det finnes rimelige konverteringssett. Det har ikke GS. Det er rimelig konverteringssett jeg ønsker hjelp til å finne i dette innlegget.
  6. Jeg må vel innrømme at jeg er litt lei av et originalt luftfjæringssystem som periodisk synker på begge sider bak (skjedde første gang i mai), og som verken merkeverkstedet eller jeg finner ut av. Og attpåtil på en forholdsvis ny bil med en moderat kilometerstand. Det er vanskelig å finne ut på nettet om det finnes mulighet til å montere konvensjonelle spiralfjærer bak. Noen som vet om ombygging er mulig, og som eventuelt har lenke til delene som trengs?
  7. Den er god Da er den nok i orden, i hvertfall mekanisk.
  8. Takker! Da skal jeg fortsette letingen. "Prosjekt luftfjæring" pågår for fullt her, og det blir mange spørsmål Ja, sikkert en ide å samle alt i en tråd. Sitter bare med en følelse av at nye tråder er lettere å oppdage for dere som leser og svarer, men det henger nok sammen med mitt digitale kompetansenivå. . . Nytt spørsmål: Ved fysisk kontroll av høydesensorene tidligere idag, oppdaget jeg en liten slakk sideveis (på tvers av armens bevegelsesretning) i leddet mellom armen og den venstre sensoren (armen som sitter direkte på sensoren). Det var ikke slakk i leddet mellom sensor og arm på høyre side. Når bilen synker etter jekking eller kort forflytning, synker den først på venstre side. Kan en slik slakk gi periodisk feil signal?
  9. Tok en runde under bilen idag, på leting etter høydesensorer og styreenheter til luftfjæringen på min X5 F15. Høydesensorene var enkle å finne, men styreenhetene fant jeg ikke. De var ikke i nærheten av høydesensorene og ikke i sikringsboksen bak. Hvor er styreenhetene (se bilde) plassert?
  10. AndyP

    Styreenheter

    De stoppet der, og ba meg komme tilbake når bilen var nede. Det er jo umulig, all den tid den hever seg igjen straks jeg setter meg inn i bilen med nøkkel i lomma. . . Og dette kun skjer i enkelte tilfeller. Jeg planlegger en re-kalibrering først, i håp om at det løser problemet.
  11. AndyP

    Styreenheter

    Bavaria har tatt diagnose, men siden det ikke kommer noen feilmeldinger, ga det ikke utslag på diagnosetesten. Da må jeg prøve meg fram. . . Så tilbake til spørsmålet: Dersom jeg bytter til nye høydesensorer og evenuelt nye EHC`er: Kan bilen kjøres til verksted for å kalibreres, eller vil bilen være sunket på luftfjæringen?
  12. AndyP

    Styreenheter

    Takk for oppklarende svar Bare ett spørsmål til: Dersom jeg bytter til nye høydesensorer og evenuelt nye EHC`er: Kan bilen kjøres til verksted for å kalibreres, eller vil bilen være sunket på luftfjæringen?
  13. AndyP

    Styreenheter

    Jeg har noen spørsmål om styreenheter til luftfjæringen på X5 F15: 1) Det sitter fire høydesensorer montert på bilen. To bak og to foran. Er alle fire forbundet med luftfjæringen når bilen kun har luftfjæring bak, eller gjelder det kun de to høydesensorene bak? 2) Kan man re-kalibrere høydesensorer og EHC-styreenheter ved mistanke om feil signaler i enkelte tilfeller, i håp om at de skal fungere riktig? (Se evt. annen tråd om periodisk synkede luftfjæring på min F15) 3) Hvis man bytter høydesensorer og EHC-styreenheter, må de kalibreres uansett om de er nye eller brukte? Spørsmålene er enda et skritt på veien for meg (en ivrig amatør) for å få mer innsikt i hvordan luftfjæringssystemet fungerer på BMW X5 F15
  14. AndyP

    EDC styreenhet

    Takk for raskt svar og oppklaring. Det sitter en EHC-enhet i forbindelse med høydesensoren på begge sider bak. Da styrer kanskje EDC bare støtdemperne.
  15. AndyP

    EDC styreenhet

    Hva er oppgaven til EDC-styreenhet på BMW X5 F15 (nr 9 på bildet)? Er den en del av styringssystemet for luftfjæringen, eller har den å gjøre med støtdemperne?
×
×
  • Opprett ny...