Har lest en dag i diverse internettfora om kjedeproblemene.
Er det forskjell på kjede, strammere og føringer mellom N20 og N26? N26 sies å være basert på samme motor, men med endringer i bensinslanger av metall fremfor gummi og ventil ifbm bensinslanger.
Det er en del spørsmål internasjonalt om det ikke kun er kjørelengde, men også alderspåvirkning på skinnene. ca 100-110.000 km ++ (70.000 miles) ser ut til å være en kritisk grense for mange av de som har opplevd motorhavari.
Noen har hørt innledende hvining eller raklelyder, mens andre mener det kom helt overraskende.
Det er usikkerhet om føringene sprekker eller splintres uavhengig om kjedet strekker seg eller hva som inntreffer først. Deler fra disse sies i noen tilfeller å havne i oljesumpen og blokkere oljeinnsuget.
Registerkjedeproblem også hos VAG (VW, Audi etc.) når de innførte mindre turbo-motorer. Underleverandør leverte dårlig kjede, kjedet strekker seg, men utvidelsen opptas ikke i sin helhet av kjedestrammeren og kjedet ryker eller hopper over tenner og ventiler møter stempel.
Er temaet godt dekket i andre tråder her?